بیلان عملیات گریلایی در شش ماهه نخست سال ٢٠١٧

​​​​​​​جنگ در کردستان در سال ٢٠١٧ با شدت بیشتری همراه بود. مسئولین رژیم حاکم بر ترکیه در روزهای اول سال مدعی شده بودند که پ.ک.ک را نابود کنند

جنگ در کردستان در سال ٢٠١٧ با شدت بیشتری همراه بود. مسئولین رژیم حاکم بر ترکیه در روزهای اول سال مدعی شده بودند که پ.ک.ک را نابود کنند

 

سال ٢٠١٧ جنگ در کردستان از شدت بیشتری برخوردار بود. مسئولین آ.ک.پ، در روزهای اولیه‌ی سال، متعهد شدند که به پ.ک.ک  پایان دهند. "سلیمان سویلو" وزیر کشور آ.ک.پ گفته بود: ''تا ماه اردیبهشت، پ.ک.ک طوری خواهد شد که دیگر کسی نامش را به زبان نیاورد''. بعد از این سخنان آ.ک.پ، عملیات‌های اشغالگرانه‌ی خود را افزایش داد.

 

ارتش ترکیه علیرغم اینکه از همه‌ی نیروی خود و انواع تکنولوژی سود جست، نتوانست خود را از ضربات سنگین گریلاهای پ.ک.ک نجات دهد. مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق، آمار جنگ و درگیری‌های در طول سال را در گزارش‌های روزانه با افکار عمومی در میان گذاشت. بنا به گزارشات منتشر شده در طول سال بیشتر از ١١٣ بار عملیات انجام گرفته است و در نتیجه‌ی درگیری‌های روی داده، کشته شدن ١۵٣٢ نظامی ارتش و پلیس محرز گردیده است. نتیجه‌ی برخی از عملیات‌های گریلایی نیز مشخص نشده‌اند. با توجه به بیلان جنگی ماهیانه، سطح درگیری‌ها بیشتر آشکار می‌گردد. 

 

در ماه ژانویه ٨ عملیات انجام گرفته است

در روزهای نخست سال، ارتش ترکیه، عملیات‌های اشگغالگرانه را شروع نمود. علیرغم شرایط زمستانی نیز گریلا تعداد ٧ عملیات را به انجام رسانید. در این عملیات‌ها از تعداد کشته و زخمی‌های نظامیان دشمن اطلاعی بدست نیامد.

 

نخستین عملیات سال بر علیه مرکز فرماندهی "چناره" انجام شد

در اولین روز سال بر علیه مرکز فرماندهی ناحیه‌ی چناره از توابع "آمد" به انجام رسید. گریلا سه خودروی زرهی پلیس را در حال کنترل نمودن راه‌ها بودند، مورد حمله قرار داد.

روز دوم ژانویه، گریلا به نظامیان ارتش ترکیه مستقر در تپه‌ی "علی‌شیر" در ناحیه‌ی گه‌وه‌ر از توانع جولمیرگ حمله نمودند.

١٧ژانویه، بر علیه تپه‌ی "لیلک" که پایگاه "بیز‌لی" شمزینان در آنجا قرار داشت و ٢٣ ژانویه، نظامیان مستقر دامنه‌ی تپه‌ ''جگرخوین" در ناحیه‌ی "چله" از توابع جولمیرگ، مورد حمله قرار گرفتند.

 

عملیات هاتای در ماه فوریه

علیرغم شرایط دشوار زمستان، عملیات‌های گریلایی ادامه داشت. گریلا در ماه فوریه ٧ عملیات را به انجام رساند.

در ١٣ فوریه، برعلیه مقر "سربند" در ناحیه‌ی قلابان شرنخ، ٢ سوءقصد صورت گرفت و در نتیجه ٢ نظامی ارتش ترکیه کشته شدند.

١۴ فوریه، گریلا در ناحیه‌ی "دورتیول" از توابع هاتای، نظامیانی را که در حال عملیات بودند، هدف گرفت و یک نظامی کشه شد.

١٧فوریه، در ناحیه‌ی ''ویرانشار" از توابع رحا، شهرک پلیس، قاضی و دادستان‌ها مورد حمله واقع گردید.

٢۵ فوریه، در محور مردین – آمد، گریلا بر علیه خودروی زرهی از نوع کبرا عملیاتی تخریبی را انجام داد. خودرو به تمامی منهدم و همه‌ی سرنشینان آن کشته شدند.

 

در ماه مارس در زاگرس ۵٧ نظامی کشته شدند

در ماه مارس، عملیات‌های ارتش اشغالگر ترکیه ادامه یافت. گریلا نیز در مقابل۵٣ بار به آنان حمله نمود و در نتیجه ۶٨ ارتشی کشته شدند.

بیشتر عملیات‌های گریلایی در کوهستان‌های زاپ – زاگرس انجام گرفت. در انجام عملیات‌های تخریبی و سوءقصد و با استفاده‌ از سلاح‌های سنگین در این منطقه ۵٧ نظامی ترکیه کشته شدند.

عملیات‌های گریلایی در بوتان نیز انجام گرفت. ١۶ مارس، برعلیه نظامیان ارتش ترکیه در تپه‌ی "شهیدان" واقع در روستای "المون" از توابع قلابان شرنخ، از دو سوی حمله‌ای صورت گرفت و در نتیجه ١١نظامی کشته و ٣ نظامی دیگر زخمی شدند.

٢٨ مارس، عملیاتی برعلیه برجک دیده‌‌بانی پایگاه "خرزکه" در ناحیه‌ی کاربوران مردین، به انجام رسید.

 

در ماه آوریل ١٨۵ نظامی ارتش و پلیس کشته شدند

درگیری‌های ماه آوریل، هر چهار سوی شمال کردستان را دربر گرفت. طبق گزارش مرکز اطلاع‌رسانی ه.پ.گ، در مدت یکماه ٩٩ بار به نظامیان ترکیه حمله شد و در نتیجه ١٨۵ پلیس و ارتشی ترکیه کشته و ۴٨ خودروی نظامی به تمامی منهدم شدند. تعدادی از عملیات‌های موثر در این ماه بشرح زیر است:

عملیات بمبگذاری برعلیه ساختمان امنی پلیس " باغلار" که در آن ٨٣ پلیس ترکیه کشته شدند

موثرترین عملیاتی که  در این ماه صور گرفت و یکی از موثرترین عملیات‌های سال نیز بود، یازدهم آوریل برعلیه ساختمان فرماندهی پلیس در ناحیه‌ی باغلار آمد، انجام گرفت. در گزارش ه.پ.گ اعلام شد که در عملیات علیه این مرکز که تعداد ١۵٠ – ٢٠٠ پلیس در آنجا وجود داشتند، از ٢۵۴٠ کیلو مواد منفجره استفاده گردید. در نتیجه‌ی این عملیات ساختمان به کلی نابود گردید، ٨٣ پلیس کشته و ١١٠ پلیس دیگر زخمی شدند. بنا به گزارش ه.پ.گ بیشتر از ۵٠ خودرو نیز تخریب گشتند.

 

عملیات گریلاهای یژاستار

در ماه آوریل، عملیات گریلاهای زن نیز افزایش یافت. در ناحیه‌ی چله‌ی جولمیرگ، در کوه گابار و در عرصه‌ی "شیخ جوما"ی بتلیس، ١٣ نظامی ترکیه کشته شدند.

 

پاتک نیروهای گریلا علیه نیروهای ارتش ترکیه منجر به مرگ ٢٧ نظامی شد

در عرصه‌ی بستا از توابع شرنخ، برعلیه عملیات‌های ارتش متجاوز ترکیه، چندین عملیات موثر انجام گرفت. در پاتک گریلا به عملیاتی که ١٩ آوریل از سوی ارتش ترکیه آغاز شده بود، در طول یک هفته ٢٧ نظامی کشته شدند.

 

ارتش ترکیه ٢٧ بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده نمود

در ٢٩ آوریل با مشارکت هزاران سرباز ترکیه در منطقه‌ی "کاتو"ی شرنخ، عملیاتی را انجام دادند. ه.پ.گ اعلام نمود که ارتش ترکیه از سلاح شیمیایی استفاده نموده است. ه.پ.گ گفته بود که در درگیری‌های انجام شده، تعداد زیادی از سربازان ارش ترکیه کشته شده‌اند. ه.پ.گ همچنین افزوده بود که در روزهای ١٩ تا ٢٧ آوریل، ارتش ترکیه ٢٧ بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده نموده است.

 

در ماه می عملیات‌های گریلایی افزایش یافت و ٣٠٢ نظامی کشته شدند

در ماه می ارتش ترکیه‌ی غاصب، عملیات‌های بیشتری را انجام نمود. نیروهای گریلا نیز در مقابل، کارزاری انقلابی را شروع نمودند و در حملات خود با استفاده از تاکتیک‌های مناسب، ضربات سنگینی را به ارتش ترکیه تحمیل نمودند. در ماه می گریلا ١۵٣ بار آنان را مورد حمله قرار داد و در نتیجه‌ی این حملات ٣٠٢ نڤامی کشته شدند. ه.پ.گ اعلام نمود که یک هلی‌کوپتر کبرا و یک هلی‌کوپتر سیکورسکی، ساقط شده و ٣ خودروی نڤامی نیز منهدم گردیدند.

 

عملیات تخریبی برعلیه قطار ترابری

یکی از اهداف گریلا، عرصه‌های حمایت اقتصادی جنگ بود. در این راستا پنجم ماه می، برعلیه قطار ترابری که بسوی ناحیه‌ی "داراهنه'' از توابع خارپیت در راه بود، عملیاتی تخریبی را انجام دادند که در نتیجه خسارت‌های فراوانی به آن وارد گردید.

 

 در عملیات گریلاهای یژاستار ٢۵ نظامی ترکیه کشته شدند

گریلاهای یژاستار روز هشتم ماه می، در ناحیه‌ی خزان بتلیس ۴ نظامی، روز دهم می در "تندورک" آگری، یک فرماندار عالیرتبه، یک فرمانده گردان، ٨ نیروی کماندو و در کل ١٢ نظامی را کشتند.

دهم ماه می در عرصه‌ی "اریش'' آمد، ۵ نظامی کشته شدند. در ناحیه‌ی چله از توابع شمزینان جولمیرگ ۴ عملیات صورت گرفت و حداقل ۴ نظامی کشته شدند. ٢٨ می نیز در "آکداغ" چولیک، عملیاتی صورت گرفت که نتیجه‌ی آن مشخص نشد.

 

در هلی‌کوپتری که ساقط گردید، فرماندار عملیات کاتو کشته شد

در ٣١ ماه می، هلی‌کوپتر سیکورسکی که در عرصه‌ی "سێ گرکێ" از ناحیه‌ی قلابان شرنخ به پرواز درآمد، توسط گریلا ساقط گردید. رسانه‌ای ترکیه سقوط هلی‌کوپتر را در اثر حادثه اعلام نمود ولی بعد از مدت کوتاهی معلوم شد که هلی‌کوپتر از سوی نیروهای گریلا ساقط شده است. ه.پ.گ در گزارشی اعلام نمود که فرماندار عملیات و همراهان وی که سرنشین هلی‌کوپتر بودند، همگی کشته شدند. سرفرماندهی عملیات "آیدین دوغان" و ١٢ تن دیگر از درجه‌داران بلند رتبه‌ نظامی (که ٢تن آنان خلبان بودند)، کشته شدند.

 

در تندورک، دشمن متحمل ضربات سنگینی شد: ٢ خلبان و ٣٩ نظامی کشته شدند

١١ ژانویه در عرصه‌ی تندورک آگری، گریلا عملیاتهای موثری را انجام داد. در نتیجه‌ی این حملات ٣٧ نظامی کشته و دهها نظامی دیگر زخمی شدند.یک هلی‌کوپتر کبرا ساقط و یکی دیگر ضربه خورد. ه.پ.گ اعلام نمود که ٢تن از خلبانان هلی‌کوپتر ساقط شده کشته شدند و نیروهای ارتش ترکیه پس از اینکه متحمل زیان‌های بسیاری گردید، عقب‌نشینی نمود.

 

١٢نیروی ویژه‌ی پلیس ترکیه کشته شدند

ارتش ترکیه در این عملیات، متحمل زیان‌های سنگینی گردید. نیروهای ارتش زمانیکه بی‌چاره ماندند، آ.ک.پ نیروهای ویژه‌ی پلیس را به کمک آنان فرستاد. ٢۴ ماه می، در کوهستان کاتو ١٢ نیروی ویژه‌ی پلیس کشته شدند.

 

کارزار انقلابی در سرحد: ۴۵ نظامی کشته شدند

ه.پ.گ در گزارشی اعلام کرد کهروز ٢٣ ماه مه، در ایالت سرحد، کارزار انقلابی شهید ماهر، شهید آرگش و شهید ایلم شروع شد. در راستای این کارزار در تندورک روز ٢۵ مه، عملیاتی صورت گرفت و ٤۵ نظامی کشته و دهها نظامی دیگر نیز زخمی شدند. گریلا ادوات نظامی فراوانی را ضبط نمود. در این جنگ یک هلی‌کوپتر کبرا نیز ضربه دید.

 

در شمزینان ۵۵ نظامی کشته شدند

در ٢۴ و ٢۵ ماه مه، در ناحیه‌ی شمزینان جولمرگ، جنگی سهمگین درگرفت. در عملیات گریلا در تپه‌های "زوراوا و گولا"، ۵۵ ارتشی ترکیه کشته شدند.

 

آمار ماه ژوئن: ۵٠۶ نظامی کشته شدند

ماه ژوئن در سرحد، بوتان، درسیم، آمد و جولمیرگ، عملیات‌ها مداوم ادامه داشت. نیروهای گریلا نیز در مقابل ١٩٢ بار به نظامیان ترکیه حمله نمودند و کشتن ۵٠۶ نیروی ارتشی و پلیس ترکیه محرز شده است. یک هلی‌کوپتر سیکورسکی ساقط و ۴ هلی‌کوپتر دیگر صدمه دیده و ١٣ خودروی زرهی منهدم شدند.

 

١٠ نیروی ویژه‌ی ژاندارمری و ٣ کونترا کشته شدند

در یکم ژوئن، گریلاهای یژاستار یک یگان ضد گریلایی (کونترا) را که در حوالی روستای " زنگوک" از توابع موش، مستقر شده بودند، مورد حمله قرار داد که منجر به کشته شدن١٠ تن از نیروهای ویژه‌ی ژاندارمری و ٣ کونترا گردید. ٧ قبضه اسلحه بهمراه تجهیزات آنان ضبط شد.

 

در درسیم به هلی‌کوپتر سیکورسکی ضربه وارد شد

٢ ژوئن، به هلی‌کوپتر سیکورسکی که قصد نشستن در مقر گروهان ارتش در "قسله" ی دیرسیم را داشت، حمله و به آن ضرباتی وارد شد. همان روز در عملیاتی گریلاها به یک یگان از واحدهای ارتش حمله کرد که به کشته شدن ۴ نظامی انجامید.

کشته شدن ١٢نظامی در کاتو

 ه.پ.گ اعلام نمودکه در عملیات‌‌های۴ تا ١٠ژوئن در کاتو جنگ درگرفت و گریلاهای ما ١٢ نظامی را کشتند.

 

عملیات‌های موش و چله

سوم ژوئن در عرصه‌ی شهید شیار در استان موش، گریلا در نزدیکی روستای ''دازکومه''، یکی از یگان‌های مخفی در منطقه، حمله‌ای را به انجام رسانید و در نتیجه ٧ نظامی ترکیه کشته شدند.

شش ژوئن در منطقه‌ی "خزالکه" از توابع چله، بر علیه سربازان ارتش، عملیاتی انجام شد که منجر به کشته شدن ١٣ نظامی و زخمی شدن ٧ نظامی دیگر نیز زخمی شدند.

 

در کوهستان زاگرس در نتیجه‌ی کارزار انقلابی، یک هلی‌کوپتر ساقط شد

ه.پ.گ روز ٨ ژوئن اعلام نمود که مرحله‌ی نخست کارزار انقلابی شهید "بدران گوندک رمو" و شهید " نالین موش" شروع شده است و در همین راستا یک زنجیره عملیات انجام گردید. در حوالی تپه‌های کوردینه و هاوانه در چله، هلی‌کوپتر سیکورسکی از ٣ طرف مورد حمله واقع شد و در نتیجه در تپه‌ی شهید جودی سقوط نمود و موجب کشته شدن ١۴ نظامی سرنشین از جمله دو خلبان آن شد.

 

کشته شدن ٧ پلیس و ٢٠ نظامی ارتش

٩ ژوئن در عملیات علیه فرماندهی پلیس ناحیه‌ی "وستان" در وان، ٧ پلیس کشته شدند.

دهم ژوئن گریلا به پاسگاه "بیبانه" در ناحیه‌ی الباک حمله نمود و در نتیجه ٣ نظامی کشته شدند. در یکم ژوئن نیز در الباک ۶ نظامی دیگر کشته شده بودند.

دهم ژوئن، گریلا سربازانی را که از پاسگاه خرخول در ناحیه‌ی برواری از توابع سیرت به طرف روستا می‌رفتند، مورد هدف قرار داد و در نتیجه ١١ نظامی کشته شدند.

 

١٢ نظامی کشته شدند و انبار مهمات نیز تخریب گشت

١١ ژوئن، گریلا بر علیه ارتش ترکیه مستقر در تپه‌ی کوردینه در چله، حمله‌ای را انجام داد. در نتیجه کانتینر انبار مهمات منهدم و ١٠ نظامی کشته شدند. در راستای همان کارزار در تپه‌ی شهید زکی نیز، ٢ نظامی کشته شدند.

 

در حمله از سه طرف، ٢٠ نظامی کشته شدند

در کوهستان زاگرس در راستای کارزار انقلابی در ١٢ ژوئن، بر علیه "شکیرا سپی" که تپه‌ی دفاعی گردان گاره را برعهده دارد، از سه سوی مورد حمله قرار گرفت. گریلا به داخل سنگرهای نظامیان نفوذ کرده و ٢٠ نظامی را کشتند و تجهییزات جنگی را ضبط نمودند.

 

آمار سه روزه‌ی تلاش برای اشغال زاپ: ۶٧ نظامی کشته شدند

در ١۶ ژوئن، ارتش ترکیه خواست تا به منطقه‌ی زاپ نفوذ کند که با مقاومت گریلا مواجه شد. گریلا در حوالی روستای گژنه و قلابدوه، به آنان حمله نمودند و در نتیجه ٢١ نظامی کشته شدند. هلی کوپتر سیکورسکی نیز، دچار ضربات سنگینی شد و ناچارا از منطقه دور شد.

١٧ ژوئن نظامیان ارتش ترکیه بار دیگر خواستند تا با حمایت هلی‌کوپتر سیکورسکی به منطقه‌ی گژنه و قلابدوە نفوذ کنند که در نتیجه‌ی حمله‌ی گریلا ٢٠ نظامی دیگر نیز کشته شدند.

١٧ ژوئن در دامنه‌ی گژنه ٢ عملیات دیگر گریلا بوقوع پیوست که منجر به کشته شن ۵ نظامی و ضربه زدن به یک هلی کوپتر سیکورسکی شد.

عصر روز ١٧ ژوئن، گریلا عملیات دیگری را بر علیه ارتش ترکیه در منطقه‌ی گژنه و قلابدوه انجام داد که طی آن ۴ نظامی کشته شدند.

١٨ ژوئن در قلابدوه، گریلا ۶ عملیات بمبگذاری را انجام داد که منجر به کشته شدن ٨ نظامی گردید.

١٩ ژوئن در "گلی سپی" در انجام عملیات گریلا ٧ نظامی کشته شدند.

١٩ ژوئن در دامنه‌ی تپه‌ی شهید مونزور، ٢ نظامی کشته شدند.

 

نظامیانی که در حال عقب‌نشینی بودند، ٢٢ کشته دادند

در مقابل تلاش‌های اشغال زاپ، گریلا به ٢ کاروان خودروهایی که عقب‌نشینی می‌نمودند، حمله کرد. عملیات نخستین در ١٩ ژوئن در عرصه‌ی مابین چله و خزالکه، انجام گردید و ١٢ خودروی زرهی کاملا منهدم شدند.

عملیات دوم نیز در عرصه‌ی "قسرکه" به انجام رسید و خودروی نفربر منهدم گردید. در نتیجه‌ی هر دو عملیات ٢٢ نظامی دیگر ارتش ترکیه کشته شدند.

 

کشته شدن ١١ کونتراگریلا در قلابان

١٩ ژوئن در عملیات گریلایی علیه یگان کُنترا در پیرامون روستاهای هیلال، شرف، مژین در ناحیه‌ی قلابان شرنخ، ١١ کونترا کشته شدند.

 

بیلان شش ماهه دوم سال ٢٠١٧ فردا منتشر می‌شود.