تراژدی ایزدیان در پارلمان اروپا: قتل‌عام همچنان ادامه دارد

در پارلمان فرانکوفون بروکسل، پایتخت بلژیک، در ارتباط با تراژدی ایزدیان کنفرانسی برگزار شد. شرکت کنندگان در این کنفرانس اعلام نمودند که قتل عام کردها همچنان تداوم داشته و لازم است مسئولان این قتل عام در دادگاه بین‌المللی محاکمه شوند

این کنفرانس که با همکاری انجمن ممانعت از جرایم قتل عام و مخالفت با انکار، انجمن عدالت برای زنان، UGAP اروپا و مرکز جامعه یهودیان لاییک دیوید سوسکیند برگزار شده بود، در پارلمان بروکسل برگزار گردید. ارامنه و توتسی‌ها نیز که دچار قتل عام جمعی شده‌اند در این سازمان مشارکت داشتند.

 

کسی به وضعیت جامعه ایزدی اهمیت نمی‌دهد

در این کنفرانس شهادتهای حاضران در ارتباط با قتل عام های جمعی بسیار تاثیرگذار بودند. در این کنفرانس با خاطر نشان ساختن کشتار ایزدیان، آسوری ها، ارمنیان، یهودیان، توتسیها، تروما و آسیبهای بعد از کشتار و مبارزه برای تحقق عدالت از جمله مواردی بودند که مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. ژولی د گروت رئیس پارلمان نیز در یان کنفرانس سخنرانی کرده و اظهار داشت: هیچ کس به قتل عام ایزدیها توجهی نکرده است تا چه برسد به زنان ایزدی که مظلومان ردیف اول این قتل عام شدند.

ایزدیها به دلیل ایزدی بودن و دینشان مورد هدف قرار گرفتند

ویکن چتِریان از دانشگاه ژنو در ارتباط با تاریخ ایزدیان و حملات سبعانه علیه آنها سخن گفت؛ چترینا با یادآوری فرمان سوم اگوست سال ٢٠١۴ علیه ایزدیان اظهار داشت: حمله داعش به شنگال با هیچ منطقی تحلیلی، نظامی، سیاسی، استراتژیک قابل بازگویی و تحلیل نمی باشد. حمله داعش به ایزدیان، به دور از ایدوئولوژی داعش نیست. چتریان در ادامه افزود که داعش درصدد بود هویت جمعی ایزدیان را نابود نماید. از همین رو آنها ایزدیان را به دلیل ایزدی بودن و دینشان مورد هدف قرار دادند. همزمان با افزایش حملات علیه ایزدیان در زمان سلطان عبدالحمید حملات علیه ارمنیان و آسوریان نیز افزایش یافت.

 

برخی از زنان ده ها بار بفروش گذاشته شدند

پاتریک دسبوا موسس انجمن 'یاهاد انوم' و رئیس آن طی سخنانی اظهار داشت: آنها وضعیت ٣٠٠ زن ایزدی را که از سوی داعش ربوده شدند، رصد کرده‌اند. آنها دریافته‌اند که زنان و مردان چگونه از هم جدا شده، چگونه پزشکان داعش با زنان و دختران ایزدی رفتار کرده‌اند. زنان چگونه به فروش گذاشته شده‌ و مردان آنان به قتل رسیده‌اند. دسبوا در ادامه گفت که ٣٠٠ کودک ایزدی که از سوی نیرووهای داعش آسیمیله شده‌اند، در کمپهای داعش به جایی رسیده بودند که خبر نداشتند داعش چه بلایی را بر سر آنها آورده و پدران و مادران انها که هستند. دسبوا در ادامه گفت: برخی از زنان دهها بار به فروش رفته‌اند، از همین رو با از میان رفتن داعش، تراژدی خاتمه نپذیرفته است. دسبوا در ادامه افزود: مساله این نیست که این حمله با ایزدیان را صرفا به گونه یک قتل‌عام تعریف کنیم؛ می‌توان تصاویری را ملاحظه کرد که در آن تبهکاران داعش چگونه به قتل‌عام دست می‌زنند، چگونه با اجبار آنها را به مسلمان بدل می‌کنند، یا به شکنجه، تجاوز آنها دست می‌زنند، قتل عام ایزدیان، قتل عامی است که در مقابل چشمان جهانیان انجام شده است. اما این قتل عام خاتمه نیافته است، همچنان ادامه دارد.

 

تراژدی ایزدیان از نگاه تصاویر

بلین سانچز از کانون آموزشی 'دمکراسی یا بربریت' در ارتباط با وضعیت ایزدیان گفت که مرکز آنها در ارتباط با وضعیت تراژیک ایزدیان دست به جمع آوری تصاویری در ارتباط وضعیت ایزدیان، تراژدی، وضعیت و فرهنگ آنان دست زده‌اند. سانچز در این رابطه افزود که آنها از طریق انتخاب تصاویری ویژه از آنان درتلاشند جامعه بین‌المللی را نسبت به وضعیت آنان آگاه کرده و براین نکته صحه بگذارند که این خلق هنوز نیز متحمل درد و آلام فراوانی است. سانچز در این رابطه ١۵ تصویر را نمایش داده و افزود: ما تلاش کردیم که به این زنانی که دوزخ را تجربه کرده‌اند، حق سخن گفتن بدهیم. سانچز در ادامه با خاطرنشان ساختن زنان توتسی گفت: با کشتن زنان، تمامی بشریت را به نابودی می‌کشانند.

شاهدان از سبعیت و وحشیگریها سخن گفتند

در بخش دوم این کنفرانس، شاهدانی که نظاره‌گر سبعیت‌های تحمیلی بر زنان ایزدی بودند سخن گفتند. دو زن ایزدی از سبعیت داعشی‌ها سخن گفتند. بنابه دلایلی مایل به پخش تصاویرشان نشدند؛ یکی از شاهدان به نام نجلا از روستای کوچو-ی شنگال گفت: زمانی که داعش در سال ٢٠١۴ کوچو را اشغال کرد، او همراه با خانواده خود در این روستا حضور داشت. افراد داعش به آنها گفته بودند که اگر اسلام را نپذیرید همگی کشته خواهید شد، برخی از روستاییان این خواسته را نپذیرفتند، ما را در مدرسه روستا جمع کردند، زنان، کودکان دختر، را از مردان جدا کردند، مردان را کشتند. زنان و دختران کودک را نیز با خود بردند. همان شب یکصد کودک دختر روستای کوچو را فروختند. زنان و دختران کم سن و سال را از یکدیگر جدا کردند، دختران را نیز فروختند. من را نیز به موصل فرستادند.

 

نجلا با اشاره به تجاوز به زنان و دختران گفت: به ما لقب هدیه را داده بودند. زیرا ما مسلمان نبودیم. به ما به عنوان غنیمت نگاه می‌کردند. در موصل به فردی در تل‌عفر فروخته شدم. متعاقبا با مبلغی بین ۴ تا ٧ دلار فروخته شدم. برای مسلمان شدن دختران کم سن و سال تحت فشار بودند. به آنها گفتیم که اگر به ما تجاوز نکنید ما قرآن را می‌آموزیم. هفت ماه در مناطق تحت اشغال داعش ماندم.  برخی از کودکان زبان مادری خود را فراموش کردند. برخی از کودکان پدران خود را فراموش کرده بودند، زیرا پدرانشان کشته شده بودند. نجلا در بخش دیگری از سخنان خود از دیدن ۵٠ زن با سر بریده سخن گفت. آنها زنان را می‌کشتند، زنان ۶٠ تا ٧٠ ساله را نیز می‌کشتند. نجلا در ادامه اظهار داشت تا زمانی که مجرمان محاکمه نشوند، ایزدیان نمی‌توانند به مناطق خود بازگردند. ما خواهان آزادی زنان و کودکان ایزدی از دست داعش هستیم.

 

تمامی بلاها را بر سرم آوردند

شاهد دوم خود را با نام مروه معرفی کرد. مروه اعلام داشت که از یکی از روستاهای نزدیک کوچو-ی شنگال بوده و بعد از دستگیری از سوی داعش به رقا انتقال یافته است و در سومین روز، او، خواهر و یک زن لبنانی را به یک فرد مصری فروخته‌اند. مروه در این رابطه گفت: این شخص همیشه می‌گفت که اگر به اوامر و گقته‌هایش توجهی نکنیم، ما را به شخص دیگری می‌فروشد. هنگامی که به سخنان وی بی‌توجهی می‌کردیم دستان ما را می بست و به ما تجاوز می‌کرد. بعد از مدتی من را به یک فرد ٧٠ ساله فروخت. این شخص نیز به من تجاوز می‌نمود. بعد از مدتی موفق به فرار شدم و به یک کمپ آمدم. زندگی در شرایط کمپ بسیار دشوار بود. من نمیدانم که چرا نهادهای بین‌المللی اقدامات لازم را در ارتباط با وضعیت ما انجام نمی‌دهند؟ یکی از خواهرانم در کاناداست، یکی از آنها در عراق و من نیز در اینجا هستم.

 

ایزدیهایی که ربوده شدند

لیلا فرمان مدیر سازمان عدالت برای زنان نیز در این کنفرانس گفت: امروز در شنگال نزدیک به ١۵٠ هزار زن ایزدی زندگی می‌کنند. ۶۴١۶ فرد به اسارت درآمده‌اند که از این تعداد ٣۵۴٨ نفر زن هستند. بخشی از این زنان از اسارت داعش رهایی یافته‌اند. اما تا کنون ١۴٢٧ زن و در کل ٣٨٣٣ زن همچنان در دست داعش هستند. لیلا فرمان در ادامه سخنانش افزود: که انها شهداتهای بیش از ١٠٠ زن را شنیده و این زنان خواستار اجرای عدالت هستند. جامعه ایزدی خواستار برگزاری یک دادگاه بین‌المللی و دادگاهی شدن اعضای داعش می‌باشد.

 

موژاوایو: نباید لحظه‌ای آرام گرفت

تراپیست اشتر موژاوایو که از نجات یافتگان قتل عام جمعی توتسی‌ها در رواندا است با خاطر‌نشان ساختن لزوم حس همبستگی با قربانیان گفت: لازم است که زنان ایزدی و ما لحظه‌ای آرام نگیریم. موژاوایو در ادامه افزود:  هر روز ما با مرگ آمیخته بود. همسرم، خانواده‌ام، خاله‌ام همگی کشته شدند. همسایگانمان کشته شدند، معلم من کشته شد. در زمانیکه در روآندا این قتل‌عام جمعی رخ داد، زنان به کرات مورد تجاوز واقع شدند و بعد از ان کشته شدند. یکی از عاملان این قتل‌عام بعدها در یک بیمارستان معالجه می‌شد اما قربانیان این قتل‌عام در اثر بیماری جان خود را ازدست می‌دادند.

 

یالچین‌داغ: باید داعش و همدستان این گروه محاکمه شوند

ریحان یالچین‌داغ به عنوان یک حقوقدان نیز در این کنفرانس اعلام کرد: باید به منظور محاکمه داعش و همدستان این گروه دادگاهی بین‌المللی برگزار گردد. ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم که در مدت زمانی کم این دادگاه را برگزار نماید. باید به سرعت در این رابطه اقدام شود. باید زنان ایزدی در جهانی آرام و با ثبات زندگی کنند، تحت مراقبتهای پزشکی قرار گیرند. عضو انجمن گرگوری، جاکهیان نیز در این کنفرانس اعلام نمود ما در این کنفرانس شهادتهای زنان ایزدی را نظاره کردیم. جاکهیان در ادامه سخنان خود با اشاره به دو شاهد ایزدی حاضر در کنفرانس گفت: شما پرد‌ه‌های سیاه را پاره کردید. شما درد را بیان کردید، سخنان شما بیان صمیمانه افکار شماست، این سخنان سرچشمه امید به آینده است."