تراژدی مردم جنوب کردستان؛ کشتار از ارتش ترکیه، لاپوشانی از پ.د.ک

​​​​​​​رژیم فاشیست ترکیه در لوای جنگ با پ.ک.ک کردهای جنوب کردستان را به قتل می‌رساند و حزب دمکرات کردستان عراق- پ.د.ک هم این جنایت‌ها را لاپوشانی می‌کند

قریب ٣٠ سال است که رژیم فاشیست ترکیه از هوا و زمین با تانک، توپ و جت‌های جنگنده به مناطق زاگرس، خاکورک، خنیره و قندیل در جنوب کردستان حمله‌ور می‌شود. صدها شهروند غیرنظامی در این حملات تاکنون جان خود را از دست داده‌اند، بخش بزرگی از روستاهای بمباران شده خالی از سکنه شده‌اند. تنها در تابستان سال ٢٠٠٠ در بمباران روستای کندکولا از سوی ارتش ترکیه ٣٩ زن و کودک کُرد قتل‌عام شدند.

رژیم ترکیه از سال ٢٠٠٧ بر شدت حملات به جنوب کردستان افزود و قندیل بیش از هر بخش دیگری هدف حملات هوایی ارتش ترکیه قرار گرفته است. در سه سال گذشته دولت ترکیه بدون وقفه قندیل را بمباران کرده است.

قندیل منطقه‌ای کوهستانی با ۶٣ روستا در دامنه‌های آن، دائما هدف حملات هوایی رژیم ترکیه قرار گرفته است. دولت ترکیه حضور گریلاها را بهانه قتل‌عام ساکنان این منطقه قرار می‌دهند. ترکیه تاکنون صدها غیرنظامی را به قتل رسانده و یا زخمی کرده است.

"قتل کودکان یک ساله از سوی ارتش ترک"

قتل‌عام کورتک یکی از وحشیانه‌ترین قتل‌عام‌های سالهای اخیر است. در ٢١ آگوست ٢٠١١ هواپیماهای ارتش ترک خودرو یک خانواده اهل روستای بوله را حین مسافرت به شهر رانیه در منطقه کورتک هدف قرار دادند. تمام اعضای خانواده – ۶ نفر در این حمله درجا جان باختند. سولین یک ساله یکی از شهدای این حمله ددمنشانه بود.

در دوم آگوست ٢٠١۵ هواپیماهای جنگنده ارتش ترک به روستای زرگلی حمله کردند و قتل‌عام دیگری رقم خورد.

رناس یکی از ساکنان روستا که خود شاهد این جنایت رژیم ترکیه بوده می‌گوید:"در این شب هواپیماهای ترک ١٩ بار خانه‌های روستائیان را هدف حمله راکتی قرار دادند و هشت نفر را به شهادت رساندند. دهها نفر دیگر در این حمله زخمی شدند. هشت خانه به تمامی ویران شد و تمام خانە‌های دیگر روستا به دلیل شدت حملات آسیب دیدند.

ارتش غاصبگر ترکیه دهها قتل‌عام دیگر را علیه کردهای جنوب کردستان مرتکب شده است اما از قرار معلوم این حملات همچنان ادامه خواهند یافت، زیرا حین تهیه این گزارش هواپیماهای تجسسی رژیم ترک بر فراز آسمان قندیل در حال گشت‌زنی و تعیین نقطه بعدی قتل‌عام روستائیان دامنه قندیل هستند.

"ترکیه تنها در قندیل ٢٣ شهروند را به قتل رسانده است"

رییس مشترک شهرداری دامنه قندیل به خبرگزاری فرات گفت که حملات رژیم ترکیه به قندیل ضربات جبران ناپذیری را به ساکنان این منطقه وارد کرده است. هواپیماهای رژیم ترکیه ٢٣ تن از روستائیان قندیل را به شهادت رسانده‌اند و بیش از ٢٠ نفر دیگر را هم زخمی کرده‌اند. صدها خانه از سوی دولت ترکیه در این منطقه ویران شده است.

"لاپوشانی پرونده‌ی قربانیان دامنه قندیل"

رییس مشترک شهرداری دامنه قندیل در ادامه سخنان خود گفت:"پس از انتقال پیکر قربانیان بمباران هواپیماهای جنگنده ترکیه به بیمارستان‌های بخش سوران- تحت نظر پ.د.ک پرونده‌های آنان در پزشکی قانونی لاپوشانی می‌شود و در رابطه با شهادت آنان حین بمباران عبارت "مرگ به دلیل انفجار شی نامعلوم" قید می‌شود. این عمل آشكارا برای لاپوشانی جنایت‌های رژیم  ترکیه علیه کردها صورت می‌گیرد."

هواپیماهای جنگنده‌ رژیم ترکیه در آخرین مورد نیمه‌شب ٢١ مارس- ١ فروردین سال جاری روستای سرکان در دره بالیان دامنه قندیل را وحشیانه بمباران کردند. این بمباران به شهادت چهار جوان به نام‌های درباز، شارو، محمد و بیژن انجامید. پیکرهای این چهار جوان از سوی خانواده به بیمارستان شهر سوران منتقل شد و پس از تهیه گزارش پزشکی قانونی گزارشی به خانواده‌های آنان تحویل داده شد. جالب اینکه در گزارش پزشکی قانونی وابسته به پ.د.ک دلیل مرگ هر چهار جوان "انفجار شی ناشناخته" عنوان شد. تهیه چنین گزارشی در حالی بود که هر چهار جوان در مقابل چشمان ساکنان قندیل در حملات هوایی جت‌های رژیم غاصب ترکیه به شهادت رسیده بودند و تمام ساکنان شاهد حمله به این روستا و بمباران آن بوده‌اند.

"پ.د.ک جنایت‌های رژیم ترکیه را مخفی می‌کند"

رسول قادر اهل روستای سرکان در میان مردم به مام رسول مشهور است. او شاهد قتل‌عام چهار جوان در شب نوروز سال جاری بوده است. وی می‌گوید:"این قتل‌‌عام از سوی هواپیماهای جنگنده ترکیه صورت گرفت. ساعت ١:٠۵ نیمه شب هواپیماهای ترکیه روستای ما را بمباران کردند. من با دستان خود قطعه‌های منفجر شده راکت‌های ترکیه را جمع‌ آوری کردم که با آنان جوانانمان شهید شدند، قطعات راکت را به نیروهای آسایش و نمایندگان حکومت اقلیم دادم.

مام رسول می‌گوید: حزب دمکرات کردستان عراق- پ.د.ک آشكارا جنایت‌های وحشیانه رژیم ترکیه را لاپوشانی می‌کند.

خویشاوندان و خانواده‌ قربانیان حمله ترکیه به روستای سرکان از مواضع پ.د.ک بشدت خشمگین هستند. مصطفی ورتی پدر شهید بیژن می‌گوید؛ پرونده فرزندان ما را منحرف کرده‌اند، تمام دنیا شاهد است که پسران ما در حمله هواپیماهای ترکیه جان باختند آنوقت حکومت اقلیم (پ.د.ک) مدعی است که آنان با انفجار شی ناشناخته جان خود را از دست داده‌اند."

"تا کی سفره پذیرایی برای دشمنان کردها پهن می‌کنند؟"

محمد اسماعیل برادر یکی دیگر از قربانیان روستای سرکان می‌پرسد؛ تا کی دشمنان را به خاک کردستان فرا می‌خوانند؟

وی می‌افزاید:"حکومت ترکیه خود به جنایت اعتراف کرده و می‌گوید که بمباران کار ما بوده است، اما حکومت اقلیم حقایق را مخفی می‌کند و مدعی جان باختن جوانان ما در انفجار اشیای ناشناخته است.

همن محمود برادر یکی دیگر از جوانان جانباخته گفت:"از حکومت اقلیم می‌خواهیم این پرونده را اصلاح کنند تا دنیا از حقایق اگاه شوند و بیش از فرزندانمان غرق خون نشوند."