ترکیه قصد دارد در کرکوک کنسولگری باز کند

​​​​​​​فاتح یلدز سفیر ترکیه در عراق اعلام کرد، درخواست رسمی به حکومت عراق تقدیم کرده‌اند تا به صورت رسمی در هر دو شهر کرکوک و نجف کنسولگری رسمی باز کنند

فاتح یلدر سفیر ترکیه در عراق از عید قربان امسال دو بار به شهر کرکوک رفته است و هر دو دیدار او از کرکوک سبب ایجاد نارضایتی و اعتراضهایی در این شهر شده است. وی اعلام کرد، از دولت عراق خواسته‌اند تا به آنها اجازه‌ی افتتاح کنسولگری در شهر کرکوک را بدهد.

 

ترکیه به منظور دخالت در شهر کرکوک همه راههای ممکن را در پیش گرفته است، یکی از این راهها تشکیل نیروی نظامی و مسلح برای ترکمنهای این شهر است. رژیم ترکیه برای فریب افکار عمومی در لوای تعمیر بازار سوخته کرکوک و عملی کردن سیاست ایجاد تفرقه میان خلق‌های کرکوک در تلاش است تا کونسولگری خود در کرکوک را احداث کند. ترکیه به منظور افزایش دخالتهای خود قصد باز کردن کنسولگری در این شهر را دارد.

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تاکنون چندین بار در سخنانش کرکوک را یک شهر ترکی معرفی کرده است و فاتح یلدز سفیر ترکیه در عراق نیز از کرکوک با عنوان شهر اجدادی ترکها یاد کرده است.

 

این سفیر ترک با اقدامات و بیانات خود سبب شده است تا در میان مردم این شهر به فردی منفور تبدیل شود.

 

حکومت ترکیه همچنین نقشه‌ی باز کردن کنسولگری در بصره و موصل را نیز دارد. در شهر هولیر نیز کنسولگری و در سلیمانیه نیز یک مرکز نمایندگی و یک دفتر برای صدور ویزا دارد.

 

حکومت ترکیه غیر از سفارتخانه، کنسولگریها و نمایندگیها و شرکت‌های مختلف، همچنین در زمینه‌ی توسعه‌ی سیاستهای شونیستی ترکی، ساختمان سازی و دانشگاهای ترکی، حدود ۳۰ مرکز نظامی نیز در جنوب کردستان دارد. روزانه خاک اقلیم کردستان و شمال عراق را هدف حملات هوایی جنگنده‌ها و توپخانه‌های خود قرار داده و مرزهای اقلیم و حق حاکمیت عراق را نقض میکند. رژیم ترک در همکاری آشکار حزب دمکرات کردستان عراق- پ.د.ک از شنگال تا مخمور، از زاخو تا دهوک، از هولیر تا سیدکان، از گاره تا حفتانین، از بارزان تا قندیل، از خنیره تا آکری و آمیدی، از چومان تا شارباژیر را آزادانه بمباران می‌کند.