ترکیه همه‌ی نقشه‌هایش را بر اساس حمله به روژاوا برنامه‌ریزی کرده است

​​​​​​​هشیار اُزسوی جانشین رئیس مشترک ه.د.پ در روابط خارجی اعلام کرد، ترکیه از سیاست برکناری اسد دست کشیده است و همه‌ی نقشه‌های خود را بر اساس حمله به روژاوا برنامه‌ریزی کرده است

بعد از تصمیم ترامپ برای عقب‌نشینی نیروهایشان از سوریه، تهدیدهای ترکیه بر ضد شمال و شرق سوریه افزایش یافته است. هشیار از سوی جانشین رئیس مشترک ه.د.پ در ارتباطات خارجی در این مورد با خبرگزاری فرات مصاحبه کرده است.

 

اُزسوی اعلام کرد، این تصمیم دارای دو وجه است. یک وجه آن این است که اردوغان می‌خواهد با نشان دادن نمونه‌ی عفرین نژادپرستها را در اطراف خود جمع کند و با پشتیبانی آنها پیروزی را بدست آورد. وجه دیگر آن است که اردوغان برای آرامش و امنیت سیاسی و اقتصادی ترکیه نمی‌تواند کار کند و با این تهدیدها می‌خواهد آنرا پنهان کند.

 

اوزسوی گفت: "اردوغان سعی دارد با این شعارهای جنگ‌طلبانه، نژادپرستها را در اطراف خود جمع کرده و با کمک آنها پیروز انتخابات شود. این یکی از دلایل این وضعیت است. اردوغان طی ۲ تا ۳ سال گذشته، در سیستم دولت، بروکراسی، ارتش، دادگاه و با احزاب سیاسی چندین توافق گوناگون انجام داده است. با م.ه.پ همپیمان شده است. در این توافقات خود را برای از بین بردن دستاوردهای کردها در سوریه آماده کرده‌اند و آنرا به عنوان یک سیاست کلی در پیش گرفته‌اند. ما نمی‌دانیم که موازنه‌های منطقه‌ای و نیروهای بین‌المللی تا چه حدی به آنها اجازه‌ی این کار را خواهند داد اما تابحال موفق به این کار نشده‌اند.

 

"هدف اصلی آنها نابودی دستاوردهای کردهاست"

ازسوی گفت: "موضوع تنها انتخابات نیست، هرچند اردوغان از این موضوع برای انتخابات شهرداریها هم استفاده خواهد کرد. اما دولت دارای یک سیاست کلی است. اگر آنها فرصت این کار را داشته باشند میخواهند همه‌ی دستاوردهای کردها را از بین ببرند و این هدف اساسی آنهاست".

 

"این سیاستها و تهدیدات راه را برای نفرت پراکنی باز می‌کند"

"اکنون در ترکیه یک نیروی نژادپرست و فاشیست وجود دارد که دستاوردهای کردها در سوریه را به بود و نبود جمهوری ترکیه ربط می‌دهد. اما اکنون خاورمیانه‌ای جدید بنیاد نهاده می‌شود و در این میان ترکیه راه اشتباه را انتخاب کرده است"

 

"ترکیه از سیاست برکناری اسد دست کشیده است و همه‌ی سیاستهای خود را بر دشمنی با کردها و حمله به آنها تنظیم کرده است. سعی می‌کند همانند عفرین حملاتی انجام دهند. اردوغان ممکن است با این کار در انتخابات پیروز شود اما در نهایت تخم نفرت جنگ را میان کردها و ترکها می‌کارد".

 

ازسوی همچنین گفت: "ترکیه با نقض مرزها مرتکب جنایت می‌شود. کردها از تهدیدهای اردوغان بیزارند. کردها در ایران، ترکیه، عراق و سوریه از این تهدیدها خشمگینند.کردها این را نخواهند پذیرفت چون اشغالگریست. بدون رای شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهند به خاک کشوری دیگر حمله کنند. ما اعلام میکنیم که مخالف این اشغالگری هستیم".

 

"دولت به طرف جنگ چرخش کرده است"

ازسوی به فشار ترکیه بر کردها اشاره کرد و گفت:"ترکیه‌ی امروز دیگر آن کشوری نیست که مردم آزادانه بتوانند فکر و نظر و نارضایتی خود را اعلام کنند. حکومت به سمت جنگ چرخش کرده است اما هیچ کس این را قبول ندارد. اتفاقاتی در حال رخ دادن است که سبب نزدیکی و اتحاد کردها می‌شوند. کردها در نتیجه ی حملات سنگین پیرامون هم جمع می‌شوند. در حلبچه اینگونه بود، در کوبانی هم کردها متحد شدند. عفرین کردها را یکی کرد، چنین حملاتی سبب می‌شود حس ملی کردها بیشتر شود و آنها قویتر شوند".