ترکیه یک گروهک مسلح در کرکوک تشکیل داده است

درحالی که درگیری ها و حملات گروه‌های مختلف در کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه همچنان در دستور کار است، هر روز اطلاعات بیشتری در مورد مداخلات نیروهای خارجی در منطقه منتشر می‌شود.

شوان داودی، یکی از نمایندگان ی.ن.ک در دوره گذشتن مجلس عراق اظهار داشت که ترکیه درحال تشکیل و آموزش دادن یک نیروی مسلح متشکل از ۵٠٠ نفری در کرکوک است.

 

درحالی که درگیری ها و حملات گروه‌های مختلف در کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه همچنان در دستور کار است، هر روز اطلاعات بیشتری در مورد مداخلات نیروهای خارجی در منطقه منتشر می‌شود.

 

با افزایش حملات گروهک‌های مختلف، به ویژه در روستاهای  طوز خورماتو و کرکوک، این پرسش مطرح می‌شود که "چه کسانی این حملات را انجام می دهند و چه کسانی از این حملات پشتیبانی می‌کنند؟"

 

در حالیکه اطلاعات مختلفی در خصوص این موضوع گسترش یافته است، ادعاهای نقش ترکیه در این خصوصم در حال افزایش است.

 

مستقیما به ترکیه وابسته است

به گفته شوان داودی، یکی از اعضای پارلمان عراق در اتحادیه میهنی کردستان-ی.ن.ک که با خبرگزاری روژنیوز مصاحبه داشته است، جبهه ترکمن یک گروهک مسلح در کرکوک تشکیل داده اما این گروهک توسط دولت ترکیه آموزش دیده است.

 

داودی همچنین گفت که تمام نیازهای مالی گروهک مسلح که طی یکسال و نیم سال گذشته توسط دولت ترکیه تامین می شود.

 

"دولت عراق ادعا می کند بی‌اطلاع است"

شوان داودی گفت که آنها در مورد گروهک مسلح، احزاب را در جریان امر قرار دادند. او گفت؛ پس از اطلاع‌رسانی این موضوع از طرف ما، سخنگوی دولت عراق روز گذشته اظهار داشت که از وجود چنین نیرویی اطلاعی ندارند.

 

داودی همچنین تأکید کرد که وزارتخانه های داخلی و وزارت دفاع باید این گروهک را بررسی و از تشکیل چنین نیرویی جلوگیری کنند.

 

کرکوک در معرض خطر جدی از سوی ترکیه

نماینده سابق اتحادیه میهنی کردستان در مجلس عراق تأکید کرد که این نیرو، که شکل‌گیری آن خلاف قوانین عراق است، خطری برای کرکوک تلقی می‌شود. به گفته داودی، برخی از محافل قصد دارند این گروهک مسلح را به عنوان نیروی حشد الشعبی تشکیل دهند.

 

"عضو گروهک با پرچم ترکیه"

پس از اشغال کرکوک در ١۶ اکتبر سال ٢٠١٧، گروهک‌های بیشتری در این منطقه ظاهر شدند و گفته می‌شود که اکثر آنها وابسته به ترکیه هستند. یک پرچم ترکیه در یونیفرم یکی از اعضای این گروهک که در کرکوک کشته شد، کشف شد.