خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

تریبونال بین‌المللی رسیدگی به جنایتهای رژیم ترکیه را بررسی می‌کند

تریبونال بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم دولت ترکیه و مقامهای آن علیه کردها در روزهای ١۵ و ١۶ مارس در شهر پاریس تشکیل جلسه می‌دهد.

تریبونال بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم دولت ترکیه و مقامهای آن علیه کردها در روزهای ١۵ و ١۶ مارس در شهر پاریس تشکیل جلسه می‌دهد.

 

تریبونال بین‌المللی یا دادگاه دائمی مردم بر مبنای دادگاه راسل برای رسیدگی به جرایم ایالات متحده آمریکا علیه ویتنام در ١٩۶٠ تأسیس شد. این دادگاه قرار است که به جرایم جنگی رژیم ترکیه علیه کردها رسیدگی نماید.

 

در این دادگاه رجب طیب اردوغان محاکمه خواهد شد. در عین حال مسئولان دولتی، فرمانده‌های نظامی و عناصر استخباراتی هم مورد بازخواست قرار می‌گیرند. ٣٠٠ شخصیت سرشناس و ۴۵ نهاد بین‌المللی از تصمیمات این دادگاه حمایت می‌کنند.

 

٧ قاضی جلسه دادرسی را اداره می‌کنند. قاضی‌ها از ملیت‌های جداگانه هستند و به همین دلیل دارای استقلال رأی هستند. بازجویی‌ها از سوی هیئتی از حقوقشناسان بین‌المللی صورت می‌گیرد. این افراد متخصص امور حقوق بشر و مبانی بین‌المللی حقوق بشر هستند.

 

برای محاکمه دولت ترکیه علیه کردها شکوائیه ١٠٠ صفحه‌ای تنظیم شده و به وکلا و دادگاه دائمی مردم ارائه شده است.

 

دادگاه پس از دو ماه رأی خود را در کنفرانسی خبری در پارلمان اتحادیه اروپا واقع در بروکسل اعلام می‌كند. در نشست اعلام رأی دادگاه سیاستمداران، دانشگاهیان و نمایندگان سازمانهای اجتماعی شرکت حضور خواهند یافت.

 

جلسه دادگاه از ساعت ٩ روز ١۵ مارس آغاز می‌شود. سپس اعضای دیوان دادگاه معرفی می‌شوند و درصورت عدم حضور نماینده دولت ترکیه، اسناد مربوط به جرایم جنگی قرائت خواهند شد. لازم به یادآوری است که درخواست مشارکت مسئولان ترکیه برای حضور در دادگاه پیشتر تنظیم  و به آنکارا ارسال شده است.

 

در اولین روز جلسه دادگاه به جنایت‌های رژیم ترکیه در سور، جزیر و نصیبین (واقع در شمال کردستان) علیه کردها رسیدگی می‌کند و در دومین روز هم به قتل‌عام روبوسکی و خشونت علیه زنان می‌پردازد. در همین روز اعترافات قاتلان موسی عنتر شخصیت روشنفکر کُرد مورد و سپس حمله به روزنامه اوزگور گوندم و حزب دَپ مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

 

در این دادگاه رژیم ترکیه به دلیل ارتکاب جنایت علیه کردها در قتل سه زن انقلابی کُرد در ٩ ژانویه ٢٠١٣ در پاریس، حبس رهبر خلق کُرد عبدالله اوجالان و حمایت از گروههای تروریستی مورد محاکمه قرار خواهد گرفت.