تشدید جو امنیتی در مریوان/ شعار ' شهیدان زنده‌اند' در سرتاسر مریوان طنین‌انداز شد

بنابر گزارش‌های تازه میهن‌دوستان و فعالان محیط زیست از دیگر شهرهای روژهلات و ایران به مریوان رفتند تا پیکر جانباختگان محافظان جنگل‌های بلوط کردستان را به خاک بسپارند.

بنابر گزارش‌های تازه میهن‌دوستان و فعالان محیط زیست از دیگر شهرهای روژهلات و ایران به مریوان رفتند تا پیکر جانباختگان محافظان جنگل‌های بلوط کردستان را به خاک بسپارند.

 

روز گذشته چهار فعال محیط زیست در اثر آتش‌سوزی و انفجار در جنگل‌های مریوان جان خود را از دست دادند. شماری هم مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. به دنبال این واقعه مردم مریوان دست به راهپیمایی زدند.

 

شریف باجور، امید کهنه‌پوشی، رحمت حکیمی‌نیا و محمد پژوهی، چهار فعال محیط زیستی که دیروز در جنگل‌های مریوان جان خود را از دست دادند. دو تن از آنها از اعضای انجمن سبز چیا بودند.

 

روایت‌های ضد و نقیضی از سوی مسئولین و خبرگزاری‌های ایران در مورد علت این واقعه بیان شده. روایت رسانه‌های وابسته به حکومت در راستای تحریف افکار عمومی بوده و اینکه این یک حادثه تلخ در جریان آتش سوزی بوده است.

 

منابع بومی اما می‌گویند آتش‌سوزی به دنبال حملات توپخانەای سپاه رخ داد و شریف باجور و یارانش در پی اطفای حریق بودند.

 

برخی از شنیدن صدای تیراندازی و برخی از شنیدن صدای انفجار می‌گویند.

 

دو مصدوم آتش‌سوزی که حال یکی از آنها وخیم است هنوز مصاحبه‌ای در اینباره انجام نداده‌اند.

 

از میان جانباختگان، دستکم شریف باجور عضو هیئت مدیره انجمن سبز چیا پیشتر به خاطر تلاش‌های خود بارها مورد اذیت و آزار نهادهای امنیتی قرار گرفته بود.

 

نیروهای امنیتی در همین یکماه اخیر سه فعال محیط زیست منطقه را هم بازداشت کرده‌اند که از سرنوشت آنها اطلاعی به دست نیامده است.

 

مردم مریوان از ساعات اولیه این حادثه در مقابل بیمارستان بوعلی تجمع کرده بودند. آنها پس از آن در برخی خیابان‌ها راهپیمایی کردند.

 

راهپیمایان به کُردی شعار می دهند که "شهیدان زنده‌اند".

 

تألم و در عین حال خشم مردم مریوان را می توان در چهره آنها دید.

 

در میان شعارهایی که مضامین آزادیخواهانه دارد، به جانباختگان قول داده می‌شود که راهشان ادامه پیدا کند.

در میان شعارهایی که مضامین آزادیخواهانه دارد، به جانباختگان قول داده می‌شود که راهشان ادامه پیدا کند. بنابر گزارش‌ها نیروهای امنیتی از دیگر شهرهای استان سنه به مریوان گسیل شده‌اند. گفته می‌شود که رژیم از ترس خیزش عمومی تدابیر ویژه‌ای را اخذ کرده است.

 

... خبرهای بیشتر ...

مریوان | تشییع پیکرهای جانباختگان فاجعه آتش در روستای سلسی مریوان