تعداد بازداشت شدگان کامیارانی توسط اداره اطلاعات به ٩ نفر رسید

​​​​​​​صبح دیروز نیروهای امنیتی رژیم ایران در شهر کامیاران آمانج قربانی فعال سرشناس محیط زیست و بختیار کمانگر را بازداشت کردند

به نقل از شبکه حقوق بشر کردستان در ادامه بازداشت گسترده فعالان محیط زیست در کامیاران، صبح یکشنبه (۶ دسامبر/١۶ دی) آمانج قربانی در محل کار خود، اداره محیط زیست، بازداشت شد. همزمان نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به مغاز بختیار کمانگر یورش برده و ضمن ضرب و شتم نامبرده را بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سنه منتقل کرده‌اند.

 

با بازداشت این شهروند تعداد بازداشت‌شدگان هفته گذشته در کامیاران به ٩ نفر رسیده است.

 

فرهاد محمدی (وکیل دادگستری)، فاضل قیطاسی، رضا اسدی، هادی کمانگر، دبیر و اعضای شاخه‌ کردستان حزب وحدت ملی هستند که به صورت جداگانه در تاریخ‌ ۱۱ و ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷ بازداشت شده‌اند.

عیسی فیضی، راشد منتظری و حسین کمانگر از اعضای سابق این حزب نیز دو روز پس از آن در تاریخ چهاردهم همین ماه بازداشت شدند. اکثر این افراد همچنین در حوزه محیط زیست فعال بوده‌اند و از این میان حسین کمانگر پيشتر نيز سابقه‌ دو بار بازداشت را به دلیل فعالیت‌های سیاسی داشته است.

 

در آخرین مورد صبح دیروز نيز ماموران امنیتی کامیاران، آمانج قربانی، روزنامه‌نگار و یکی از فعالان باسابقه و شناخته‌شده‌ محیط زیست کُرد و بختیار کمانگر را هم بازداشت کردند.

 

مشارکت در تلاش‌های جمعی برای اطفاء حریق در کوهستان شاهو و نگارش مقالات پژوهشی و راهبردی در حوزه مشکلات محیط زیستی از جمله فعالیت‌های آمانج قربانی، کارشناس ارشد محیط زیست و کارمند اداره محیط زیست کامیاران بوده است.

 

به گفته این منبع حقوق بشر بازداشت‌ها توسط تیم عملیات اداره کل اطلاعات سنه صورت گرفته است.

 

ماموران امنیتی در بازداشت این افراد متوسل به خشونت‌های فیزیکی و کلامی شدید شده‌اند به طوری که برای انتقال تعدادی از آنان به بازداشتگاه از کیسه‌های پارچه‌ایی برای پوشاندن سر و صورت‌شان استفاده کرده‌اند. تمامی بازداشت شدگان پس از دستگیری جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنه منتقل شده‌اند.

 

شبکه‌ی حقوق بشر کردستان با توجه به تعدد و ادامه‌ی روند بازداشت‌های اخیر، همچنین خشونت شدید به کار گرفته شده در جریان دستگیری، نسبت به وضعیت نگهداری و رفتار با این فعالان و احتمال طرح اتهامات امنیتی و پرونده سازی علیه آنها شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

 

این مرکز در ادامه می‌افزاید:" ضمن محکومیت بازداشت این فعالان کُرد از رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری می‌خواهیم تا با اعتراض به این بازداشت‌ها از ابزارهای ممکن در جهت تلاش برای آزادی این فعالان کُرد استفاده کنند."