تغییر بافت جمعیتی؛ بنیاد استراتژی دولت تروریستی ترکیه برای نابودی خلق‌ها [ویژه] [٢]

دولت ترکیه برنامه تخلیه کردها از شمال کردستان را برای کردهای روژاوای کردستان هم به اجرا گذاشته است. نقشه‌ای که با اشغال شهبا آغاز شده بود اکنون با تلاش برای اشغال عفرین از سوی رژیم غاصب ترکیه ادامه دارد

دولت ترکیه برنامه تخلیه کردها از شمال کردستان را برای کردهای روژاوای کردستان هم به اجرا گذاشته است. نقشه‌ای که با اشغال شهبا آغاز شده بود اکنون با تلاش برای اشغال عفرین از سوی رژیم غاصب ترکیه ادامه دارد.

دولت ترکیه تروریست‌های القاعده، داعش والنصره را از چهار سوی دنیا گردهم آورده و به سوریه حمله‌ور شده است. رژیم ترکیه خواهان اشغال عفرین است. اشغال خاک عفرین که مدام ورد زبان مسئولان رژیم ترکیه است و سیاست تخلیه کردستان از کردها با اشغال جرابلس، اعزاز و باب آغاز کرد. دولت ترکیه هزاران شهروند کُرد و عرب این مناطق را تبعید کرد و بسرعت در حال اسکان ترکها در مناطق مذکور است.

اردوغان و گام‌های اسکان ترک‌ها در کردستان

دولت ترکیه در قبال تخلیه حلب از سوی گروههای مزدور خود با روسیه به توافق رسید تا آنچه را که "سپر فرات" نامیده بود در جرابلس، عزاز و باب به اجرا درآورد و این سه منطقه را اشغال کند. دولت ترکیه بسرعت اسکان ترکها را در مناطق مذکور عملی کرد. طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در دیدار از کشورهای حوزه خلیج [عرب-فارس] در فوریه ٢٠١٧ گفت:'در صورتی که به منبج و رقا برویم عربها و ترکها را در آنجا اسکان می‌دهیم. پس از پاکسازی باب نوبت منبج است. منبج متعلق به عربها است.' و اینگونه به سیاست تخلیه کردها از منطقه اعتراف کرد.

تشکیل گروهک تبهکار و تروریست سلطان مُراد

دولت ترکیه برای تُرک نمودن مناطق اشغالی وارد عمل شد و قبل از همه کردها و سپس عربهای مخالف خود را از منطقه اخراج و به‌جای آنان ترکمن‌های سوریه و ترکیه را در آنجا ساکن کرد. گروهک تبهکار موسوم به سلطان مراد را در این منطقه تشکیل داد و به آنان اسلحه و آموزش نظامی داد. این گروهک را برای تصفیه گروههای دیگر مورد استفاده قرار داد و تلاشهای فراوانی را برای نابودی گروههای دیگری همچون عاصفه الشمال هم بکار برد.

تغییر نام مناطق و روستاها

دولت ترکیه در این مناطق درست مشابه اقدامی که در شمال کُردستان انجام داده بود، نام روستاها را به نام‌های تُرکی تغییر داد. مانند روستای الرای که نام آن را به "چُبانبی" و نام روستای قباسینه را به "باشکُی " تغییر دادند. تغییر نام این مناطق به نام‌های تُرکی، باعث ایجاد اختلاف و درگیری میان گروه‌های تبهکار ترکمن و عرب منطقه شد. گروه‌هایی که علیه این سیاست دولت ترکیه به مقابله برخاستند، تصفیه شده و اینگونه تغییرات منطقه ادامه یافت.

مردم منطقه اقدامات دولت ترکیه را محکوم کردند

پس از کوچاندن اجباری مردم منطقه و جایگزین کردن افراد بیگانه به جای آنان و همچنین تغییر نام مکان‌ها، یکی دیگر از اقدامات دولت ترکیه در راستای انکار و نابودی خلق‌های منطقه این بود که محتوای آموزشی دبستان‌ها را به زبان و فرهنگ تُرکی تبدیل کرد. پس از تغییر محتوای آموزشی دبستان‌ها به تُرکی و همچنین برافراشتن پرچم ترکیه در تمام مناطق، مردم جرابلوس در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۶ طی اعتراضی همگانی اقدامات دولت ترکیه را محکوم کردند. دولت ترکیه تمام کسانی را که در این اعتراضات شرکت کرده بودند، از شهر بیرون راند.

نیروی پلیس وابسته به دولت ترکیه در منطقه تشکیل شد

دولت ترکیه همراه با تغییر بافت جعیتی منطقه، برای اینکه شهر را به تمامی به شهر تُرک‌ها تبدیل کند، نیروهای پلیس وابسته به خود را در منطقه تشکیل داد و شریعت مُلاهایش را ترویج داد و همچنین تشکیلات پُستی مربوط به خود را نیز تاسیس کرد.

صدها نفر که به مدت ۱۵ روز در ترکیه آموزش دیده بودند، در ازای دریافت حقوق وارد نیروی پلیس وابسته به دولت ترکیه می‌شدند و این افراد با سردادن شعارهای "زنده‌باد اردوغان" و "زنده‌باد ترکیه" در شهرها جولان می‌دادند. فردی به نام عبدالرزاق العزیز را نیز به عنوان "رییس نیروهای امنیتی " انتخاب کرده بودند.

به ناحق منطقه را اشغال کرده بودند

پس از اینکه نیروهای پلیس وابسته به ترکیه در این شهرها تشکیل شد، گروه‌های تبهکاری که پیشتر آنها را به کار گرفته‌ بودند، به مرکز شهرهای راعی، جرابلس و باب وارد کرده و به نیروی پلیس این شهرها تبدیل کردند. میان گروه‌های تبهکار منطقه مقداری دشمنی ایجاد شد که باعث شد دولت ترکیه قدم به قدم آنها را بی‌تاثیر کرده و گروه سرسپرده خود را طی عملیاتی به نام "سپر فرات" طی برنامه‌ای طراحی شده، با مشارکت افراد غیرنظامی در نیروهای سپر فرات را قانونی کردند. تعدادی از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی از جمله شرکت تعاونی و توسعه ترکیه و شرکت کمک بشر دوستانه وابسته به حزب حاکم و موسسات دولتی و همچنین شرکت موسوم به وقف نخست وزیر اقدام به ویران کردن بافت شهرها و ایجاد مجتمع‌های مسکونی کردند.

دولت ترکیه : ما در سوریه عرصه‌هایی را برای خود قائل می‌شویم

دولت ترکیه بارها این هدف خود را که مانند شهر هاتای خواهان ضمیمه کردن برخی مناطق دیگر سوریه به خاک خود است، از اذهان عمومی مخفی نکرده است. ویسی کایناک، همکار نخست‌وزیر ترکیه در تاریخ ۲۶ کانون ۲۰۱۶ در رابطه با شهرهای جرابلس، اعزاز و باب در مصاحبه با روزنامه‌ی حریت گفته بود: " پس از هاتای مناطقی که نزدیک مرز ترکیه هستند برای ما بسیار باارزش‌‌اند به گونه‌ای که جنگنده‌های هوایی دولت سوریه جرات نزدیک شدن به این مناطق را ندارند و هنگامی که به این مناطق نزدیک می‌شوند، خط دفاع هوایی ما جواب جنگنده‌های سوریه را می‌دهند چون ما ۶۵۰ هزار هکتار از مناطق نزدیک مرز خود در سوریه را کنترل کرده‌ایم." 

دولت ترکیه : قائم‌مقام و مدیران امنیتی ما در سوریه حضور دارند

پس از یک سال‌و‌نیم از جنگ سوریه، سلیمان سویلو وزیر امور داخلی ترکیه صراحتا به سیاست تحمیل هویت تُرکی در برخی مناطق سوریه اقرار کرده بود. سلیمان سویلو در کنگره‌ی حزب عدالت و توسعه ـ آ.ک.پ در منطقه‌ی دنیز ‌مرکزفندی گفته بود:" من به عنوان وزیر امور داخلی ترکیه اعلام می‌کنم که در شهرهای اعزار، جرابلس و مارع، قائم‌مقام و مدیران امنیتی و فرماندهان نظامی وابسته به ما حضور دارند." درواقع این سخنان هدف دولت ترکیه از تحمیل هویت تُرکی در این شهرها را آشکار کرده بود.

آوارگان، کارت فشار دولت ترکیه بر اروپا

دولت ترکیه برای مشروع جلوه دادن اقدامات اشغالگرانه‌ی خود در مناطق سوریه، هر بار از کارت فشار آوارگان استفاده می‌کند. دولت ترکیه که از زمان جنگ داخلی سوریه، آوارگان سوری را برای اخاذی از اروپا به کار می‌برد، این بار نیز با بهره‌گیری از کارت فشار آوارگان سعی دارد که راه را بر اشغالگری خود در سوریه بگشاید. اردوغان در اظهارات روزانه‌ی خود عنوان می‌کند که آنها آوارگان سوری را در عفرین ساکن خواهند کرد و اینگونه اروپا را در مقابل اقدامات اشغالگرانه‌ خود در عفرین به سکوت وامی‌دارد.

پیشتر شمال کردستان و اکنون نیز روژآوا

بر اساس آمارهای رسمی در سال ۲۰۱۶ تعداد دو میلیون و نیم آواره‌ی سوری در ترکیه وجود داشته‌اند که دولت ترکیه بیشتر آنان را در شهرهای شمال کردستان ساکن کرده است. بە اصطلاح با یک تیر دو هدف را نشانه گرفته است.

بر اساس آمارهای رسمی دولت ترکیه در سال ۲۰۱۶ به تعداد زیر آواره‌ی سوری در شهرهای مختلف شمال کردستان وجود دارد:

رحا: ۴۰۱۰۶٨ نفر/ دیلوک: ۳۲۵۱۴۰ نفر/ کیلیس: ۱۲۹۲۱۱ نفر/ مردین: ۹۷۷۵۹ نفر/ گورگوم: ٨۴۱۰۰ نفر/ آمد: ۲۹۳٨۹ نفر/ سمسور: ۲۴۲۴۷ نفر/ الیح: ۱٨۱۰۹نفر/ ملتی:۱٨۰۰۳ نفر/ شرنخ: ۱۴٨۳۹نفر/ خارپت: ۴۵۷۹نفر/ سرت: ۲٨۴۰نفر/ وان: ۱۵۵۱ نفر/ جولمرگ: ۹۷۰نفر/ آگری: ٨۷۴نفر/ چولگ: ۶۹۹نفر/ موش:۶۹۹نفر/ بدلیس:۵۷۰نفر/ ارزروم:۴۳۹ نفر/ قرس:۱۲۵ نفر/ درسیم: ۹۶نفر/ ادیر:٨۱ نفر/ اردخان:۶۱ نفر

اطلاعاتی که از هک کردن ایمیل داماد اردوغان به دست آمد

اسکان آوارگان سوری در شهرهای مختلف شمال کُردستان و ترکیه بر اساس استراتژی تغییر بافت جمعیتی این شهرها صورت گرفته است.

در سپتامبر ۲۰۱۶ گروه هکر "رِدهکر" ایمیل بورات آلبایراک، داماد اردوغان را هَک کردند و در ایمیل‌های او پیام‌هایی را با مضمون اجرای سیاست اسکان‌دادن آوارگان در شمال کردستان مشاهده کرده بودند.

عدنان بوینوکارا از نمایندگا‌ن حزب آ.ک.پ در یکی از ایمیل‌هایی که برای داماد اردوغان ارسال کرده بود، گزارش می‌دهد که چگونە آوارگان سوری را در شمال کردستان اسکان داده‌اند.

در ایمیلی دیگر که در تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۶ و در ساعت ٠٩:١١ ثبت شده بود، آشکار می‌گردد که پیشنهاد شده آوارگان عرب سوری را در کردستان اسکان دهند و کُردها و ترکمن‌ها را از شهر خود به مرکز آناتولی و مناطق دیگر بفرستند.

تداوم توطئه در شمال کردستان

سلیمان سویلو وزیر امور داخلی ترکیه در تاریخ ۱٨ سپتامبر ۲۰۱۶ مسئولان شهرهای شمال کردستان را برای شرکت در یک نشست فراخواند. طی نشستی که نه ساعت و نیم به طول انجامید، درمورد تغییر بافت جمعیتی شهرهای شمال کردستان بحث کرده بودند.

صلاح‌الدین اوزتورک همکار وزیر امور داخلی ترکیه، محمد اینجه مشاور وزیر امور داخلی، یاشار گولر فرمانده‌ی کل نیروهای نظامی، سلام آلتینوک مدیر کل امور امنیتی، محمد درویش‌اوغلو مشاور امور عمومی، آتیلا توروس مدیرکل اداره‌ی امور پناهندگان، احمد ساریجان مدیرکل امور جمعیت و شهروندان و مسئولانی دیگر در این نشست حضور یافتند.

توطئه‌ی آنان لو رفت

در ایمیلی که گروه "رِد هکر " پخش کرده بود در رابطه با سیاست اسکان‌دادن ترکها در روژاوا چنین آمده بود:" بایستی درنظر گرفته شود که جمعیت عرب آوارگان سوری را در شرق و جنوب شرقی آناتولی و جمعیت عرب ـ کُرد ـ ترکمن آوارگان سوری را در مرکز و اطراف آناتولی پخش کنیم."

برای اجرای سیاست اسکان‌دادن آوارگان، با انتصاب کارمندان وابسته به دولت و تشویق مالی آنها، جمعیت آوارگان را در اطراف دریای اژه، دریای سفید و دریای سیاه استحکام بخشیدند.

اردوغان به سیاست تحمیل هویت تُرکی در برخی مناطق سوریه اقرار کرده بود

دولت ترکیه که با بهره‌گیری از آوارگان سوری سیاست تغییر بافت جمعیتی شهرهای شمال کردستان و الاخصوص غرب رود فرات را در پیش گرفته بود، اکنون دوباره با بهره‌گیری از آوارگان درصدد اجرای این سیاست در روژآوا و شمال سوریه می‌باشد.

اجرای سیاست تحمیل هویت تُرکی به صورت گام به گام

دولت ترکیه در حملات اشغالگرانه‌ی خود علیه عفرین در ابتدا شهروندان غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد. مناطقی را که خالی از سکنه می‌کند، نام تُرکی بر آنها می‌نهد. دولت ترکیه با اقدامات اشغالگرانه‌ی خود درصدد است تا خط جرابلس ـ اعزار ـ باب ـ عفرین را به هم پیوند دهد و اینگونه منطقه‌ای متعلق به خود ایجاد کند.

یکی از تبهکاران دستگیر شده توسط مبارزان به موارد مهمی اقرار کرده بود

یکی از اعضای تبهکاران به نام ابواحمد اسماعیل که در حمله‌ی اشغالگرانه به عفرین دستگیر شده بود، برای خبرگزاری فرات اقرار کرده بود که:" دولت ترکیه به ما گفته با تسلیم کردن عفرین درصدد است تا خط جرابلوس ـ عزازـ باب و ادلب را به هم وصل کنند. این مناطق در کنترل ما بودند و قرار بود در آینده به ترکیه واگذار شوند."

تغییر بافت جمعیت جرم است

دکتر احمد یوسف استاد دانشگاه عفرین در رابطه با اشغال منطقه و اسکان ترکمن‌ها از سوی ترکیه در مناطق کردنشین به خبرگزاری فرات گفت: این سیاست بسیار خطرناکی است و ما برای شکست دسیسه‌ها تلاش می‌کنیم. دکتر احمد یوسف افزود:"بر اساس قوانین بین‌المللی تغییر بافت جمعیتی جرم است. دولت ترکیه هم‌اکنون معیارهای بین‌المللی را با بکارگیری تبهکاران و تروریست‌هایی که گردهم آورده است نقض می‌کند. آنچه روی می‌دهد غیرقابل قبول است و به نیرو و اراده خود ایمان داریم. مهمترین از همه ما به فلسفه خود [ملت دمکراتیک] باور داریم و این راه فتنه‌های پلید ترکیه را نقش برآب می‌کند."

برنامه تخلیه غرب فرات را در روژاوای کردستان اجرا می‌کنند

عزیز کویغولو رونامه‌نگار و متخصص امور کردستان و ترکیه با اشاره به سیاست انتقال کردها از روژاوا توسط رژیم بعثی سوریه و شکست آن افزود:"رژیم ترکیه هم سیاستی موازی با رژیم بعثی را برای تغییر دمگرافی روژاوای کردستان آغاز کرده است. رژیم ترکیه به خیال خود در سیاست تخلیه غرب فرات در شمال کردستان موفق عمل کرده است و اکنون درصدد اعمال آن در روژاوای کردستان است. این برنامه را در شهبا به اجرا گذاشتند. قریب ۴٠ درصد ساکنان شهبا را کردها تشکیل می‌دهند، ۴٠ درصد را عربها، ١٠ درصد تات‌ها و ١٠ درصد مابقی را ترکمن‌ها و چرکس‌ها تشکیل می‌دهند. اما اکنون کردها را از شهبا وادار به کوچ کرده‌اند. تبهکاران روستاهای اطراف حلب، دیرالزور، ادلب و مناطق دیگر را در این منطقه اسکان داده‌اند. حتی اویغور و قرقیز‌ها را در روستاهای شهبا مستقر کرده‌اند."

ترکیه خواهان پاکسازی عفرین از کُردهاست

کویوغلو در ادامه به سیاست‌های رژیم تروریستی ترکیه علیه کردها در عفرین اشاره کرده و افزود:"٩٠ تا ٩۵ درصد ساکنان عفرین را کردها و دولت تروریستی ترکیه خواستار نابودی کامل کردها در عفرین است. کردهای علوی، ایزدی و سنی هزاران سال است که در عفرین کنار همدیگر زندگی کرده‌اند و اتحاد شکست‌ناپذیری را مابین خود شکل داده‌اند. کردها در عفرین متحدند و این امر ترکیه را هار کرده است. ترکیه مدعی است که آوارگان سوری را در این منطقه اسکان می‌دهد و آنرا تحت فرمان خود قرار خواهد داد. این ادعای ترکیه یعنی تقسیم سوریه."