تلاش سپاه برای جولاندهی در تهران

​​​​​​​سخنگوی وزارت کشور ایران نسبت بە گفتە های فرماندە سپاە تهران کە از راه اندازی گشتهایی برای مبارزە با سرقت و ارازل و اوباش سخن گفته بود،  واکنش نشان دادە و این امر را در حیطه وظایف نیروی انتظامی دانسته است.

سخنگوی وزارت کشور ایران نسبت بە گفتە های فرماندە سپاە تهران کە از راه اندازی گشتهایی برای مبارزە با سرقت و ارازل و اوباش سخن گفته بود،  واکنش نشان دادە و این امر را در حیطه وظایف نیروی انتظامی دانسته است.

 

سید سلمان سلمانی سخنگوی وزارت کشور، منباب آنچه که ایجاد گشت‌های جلوگیری از وقوع سرقت و برخورد با اوباش در تهران خوانده شده است، واکنش نشان دادە و گفتە: مسئول مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، مطابق قانون و مصوبات شورای اجتماعی کشور، نیروی انتظامی است.

 

محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه تهران، روز یکشنبه در جلسه شورای شهر گفته بود سپاه برای "ارتقای وضعیت تهران" چند طرح در دستور کار دارد که یکی از آنها ایجاد گشت‌هایی برای جلوگیری از وقوع سرقت و برخورد با اوباش است.

 

سخنگوی وزارت کشور در همین رابطه گفتە در بررسی که او داشته، تاکنون نیروی انتظامی تهران از هیچ دستگاهی درخواست کمک و یا مشارکت برای مبارزه با این موضوع را نداشته است.

 

از ظاهر ماجرا پیداست کە سپاە پاسداران در کنار بسیاری از فعالیتهای فرا قانونی و تعریف نشدە خود، از جملە دخالت در مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دیپلماسی،  قصد گسترش هرچە بیشتر دایرە نفوذ خود در جامعە را نیز دارد.

 

این برنامە سپاە یاد آور سالهای ابتدایی انقلاب ایران است، سالهایی کە سپاە پاسداران با تشکیل نیروهایی در قالب کمیتە های انقلاب اسلامی با عناوینی چون مفسد فی الارض و یا ضد انقلاب، اقدام بە سرکوب، بازداشت و شکنجە گستردە شهروندان می‌کرد.

 

در صورت اجرایی شدن طرحی که فرمانده سپاه تهران از آن سخن گفته است، بدون شک باید منتظر فشار و خفقانی بیش از پیش و هموار شدن دایرە نفوذ سپاە در تمامی امور کشور شد.