تمللی: باید یک هیئت به امرالی اعزام شود

تمللی گفت:"فرماندهی کل در آن زمان به خاطر این کشتار مورد تقدیر قرار گرفت. ۳۴ کرد کشته شدند. همان طور که فرهاد انجو گفته است اگر این جنایت را فراموش کنیم بگذارید قلبمان بأیستد و بمیریم. بدون شک عاملین این قتل عام مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت".

سزای تمللی رئیس مشترک کل حزب دمکراتیک خلق‌ها روز گذشته در سخنانی به حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان اشاره کرد و گفت: بزرگترین بی‌عدالتی، حصر است. آنچه اوجالان تجربه می‌کند حصری همه جانبه است. باید همه‌ی ترکیه در مخالفت با این انزوای تحمیل شده بایستند. ترکیه اکنون در میانه‌ی "حصر یا دمکراسی" قرار دارد.

 

سزای تمللی اعلام کرد:"طرفداری از دمکراسی به معنای ایستادن در مقابل حصر است. دمکراسی یعنی شکست تفکر منزوی کردن. ما یک بار دیگر از کل ترکیه می‌خواهیم که در مقابل حصر تحمیل شده بایستند. حصر تنها مسئله‌ی خلق کرد نیست، حصر امروز در مقابل دمکراسی ایستاده است. خلق ترکیه منزوی می‌شوند. بیایید تا این انزوای تحمیلی را بشکنیم و این ظلم را ریشه‌کن کنیم".

 

"باید هر چه سریعتر هیئتی به امرالی فرستاده شود"

رئیس مشترک ه.د.پ یادآور شد که لیلا گوون پارلمانتار ه.د.پ، ۴٨ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد. وی گفت:"لیلا گوون ارزش ماست. در پیشروترین صفوف مبارزه در حال مقاومت است. ۴٨ روز است که ما می‌گوییم به صدای لیلا گوون گوش دهید، به صدای حقیقت گوش دهید، قبل از آنکه دیر شود به مسئولیت خود عمل کنید. اما متاسفانه غیر از ه.د.پ، اپوزسیون این را نمی‌شنود و نمی‌بیند".

 

تمللی همچنین گفت:"رفقای ما در اروپا، در جنوب کردستان و بسیاری دیگر از لیلا گوون حمایت کرده و در اعتصاب غذا به سر می‌برند. رفقای ما در زندانها اعتصاب غذا کرده‌اند. در بسیاری از زندانها اعتصاب غذای نامحدود آغاز شده است. باید به خواست اعتصاب کنندگان توجه شود. باید وکلای اوجالان سریعا به امرالی بروند. در غیر این صورت مشکلات بسیاری در ترکیه بوجود خواهد آمد. ما فردا در جلسه‌ی دادگاه در مورد پرونده‌ی لیلا گوون حاضر خواهیم شد".

 

"سالگرد قتل عام روبوسکی"

رئیس مشترک کل ه.د.پ اشاره کرد که چند روز دیگر هفتمین سالگرد قتل عام روبوسکی است که در ۲٨ دسامبر ۲۰۱۱ جنگنده های ارتش ترکیه ۳۴ غیرنظامی را کشتند. تمللی گفت:"فرماندهی کل در آن زمان به خاطر این کشتار مورد تقدیر قرار گرفت. ۳۴ کرد کشته شدند. همان طور که فرهاد انجو گفته است اگر این جنایت را فراموش کنیم بگذارید قلبمان بأیستد و بمیریم. بدون شک عاملین این قتل عام مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت".

 

"قتل به دلیل گسترش نژادپرستی"

سزای تمللی به گسترش نژادپرستی ضد کردها اشاره کرد و گفت:" کارگران فرودگاه به دلیل گوش دادن به موسیقی کردی دستگیر شدند. در ساکاریا پدری به دلیل کردی صحبت کردن کشته شد، او تنها به دلیل کرد بودن کشته شد. اما ما کرد هستیم".

 

تمللی در پایان یادآور شد که دلیل این جنایات، دشمنی حکومت با کردهاست. این سیاست جنگ قدرت است. شعارهای جنگ‌طلبانه سر می‌دهند. خود را برای برافروختن دوباره‌ی آتش جنگ در شمال و شرق سوریه آماده می‌کنند".