تمللی: تنها مانع چاره‌یابی مسئله‌ی کُرد آ.ک.پ است

رئیس مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها-ه.د.پ سزای تمللی در شهر وان شمال کردستان در دیدار با روزنامه نگاران گفت: در انتخابات شهرداری‌ها به مسئل‌ی تحمیل قیم‌ها پایان می‌دهیم

سزای تمللی با روزنامه‌نگاران شهر وان در ضیافت صرف صبحانه شرکت کرد و سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد. وی تاکید کرد در ترکیه سیستم قضایی مستقل و بی‌طرف نیست. همچنین گفت: در ترکیه روزنامه‌نگاران بنا به درخواست کشورهای خارجی آزاد می‌شوند. امروز رسانه ها در این کشور آزاد نیستند و نمی‌توانند آزادانه خبررسانی کنند.

 

از خارج در سیستم قضایی دخالت می‌شود

سزای تمللی به این مسئله اشاره کرد که چند روز قبل در شهر آمد ۲۶ رفیق آنها دستگیر ‌ند که هیچ مدرکی بر علیه آنها وجود ندارد، بلکه همگی به دلیل فعالیت در انتخابات ۲۴ ژوئن دستور دستگیری آنها صادر شده است.

 

کشورهای خارجی در امور قضایی ترکیه دخالت می‌کنند، تا زمانی که دادگاه مستقل و بی‌طرف نباشد عدالت اجرا نخواهد شد. کسانی که دستگیر می‌شوند زندانی خواهند شد و حکم برای آنها صادر می‌شود. چگونه عدالت برای آنها محقق خواهد شد؟ امروز قاضی با فرمان کاخ ریاست جمهوری عملیات انجام می‌دهد و با دستور آنها افراد را دستگیر می‌کنند. در آخرین مورد چند روز پیش در آمَد با اعمال خشونت و بدرفتاری مردم را دستگیر کردند، در این عملیات ۲۶ تن از رفقای ما دستگیر شدند، زیرا دادگاه استقلال و بی‌طرفی خود را از دست داده است. آنها بدون هیچ مدرکی رفقای ما را زندانی کردند. دادگاه بدون مدرک و بدون جرمی فقط با وجود شاهد نامعلوم آنها را زندانی کرده است. تنها دلیل دستگیری این افراد فعالیت در انتخابات ۲۴  ژوئن بود. رئیس مشترک دفتر حزبمان در کلان شهر آمَد دستگیر شده است تنها به دلیل فعالیت و شرکت در انتخابات.

 

انتخابات آ.ک.پ هیچ مشروعیتی ندارد

رئیس مشترک ه.د.پ اعلام کرد، کارهایی که آ.ک.پ با عنوان فعالیتهای انتخاباتی انجام می‌دهد هیچ مشروعیتی ندارد. وی گفت: آ.ک.پ با همکاری وکلا و فرمانداری‌ها در حال تبلیغات انتخاباتی است، بعد از آنکه متوجه شدند در انتخابات شکست می‌خورند به خشونت متوصل شده‌‌اند.

 

امروز ۹۶ شهرداری در منطقه از طریق قیمها اداره می‌شوند. این بزرگترین شرم برای ترکیه است. دادگاه مستقل نیست، رسانه‌ها محدود شده‌اند، آنهایی که سیاستهای دمکراتیک را به پیش می‌برند مانند نمایندگان، شهرداریها و رئیس مشترکهای حزبمان در زندان به سر می‌برند. آنها نه تنها برای این منطقه که اگر توانایی داشته باشند کل کشور را با قیم اداره خواهند کرد.

 

سزای تمللی از همه‌ی خلق‌ها و سازمان‌ها خواست که همه با هم با سازمانهای اجتماعی و دمکراتیک همکاری کنند و کاندیدهای آنها را برای شهرداری‌ها انتخاب کنند‌. وی گفت: ما با نژادها، اعتقادات و خودویژگی‌های جداگانه در کنار هم جمع می‌شویم. خود شهرهای خود را اداره می‌کنیم. از یکسانی حقوق زنان با کاندید کردن آنان دفاع می‌کنیم. با هم در مقابل زور می‌ایستیم، از یک طرف کمپینی وجود دارد که می‌خواهد با تحمیل کردن قیمهای خود همه چیز را اداره کند و در طرف دیگر کمپینی وجود دارد که هوشمندی دمکراتیک، تفاوت نژادی، تفاوت در عقیده و رأی را در خود دارد.

 

تمللی از همه‌ی سازمانهای دمکراتیک و اپوزسیونهای ترکیه خواست تا با هم برای بنیاد نهادن قانونی دمکراتیک و مدافع آزادی تلاش کنند.