تمللی: در ترکیه نه حقوق، بلکه دستور انتقام‌جویانه اقتدارگرایان حکم می‌کند

تمللی با اشاره به محاکمه سیاستمداران کرد گفت: سیاست دشمنی با شهردارها، شهرداری، رؤسای مشترک و سیاستمداران ما نشان می‌دهد که دادگاه تا چه حدی تصرف شده و غیرمستقل است. در این محاکمه‌ها حمله‌ی انتقام‌جویانه وجود دارد.

رئیس مشترک کل ه.د.پ سزای تمللی در جلسه‌ی دادگاه شهردار زندانی شهر وان بکر کایا شرکت کرد. تمللی با اشاره به محاکمه سیاستمداران کرد گفت: سیاست دشمنی با شهردارها، شهرداری، رؤسای مشترک و سیاستمداران ما نشان می‌دهد که دادگاه تا چه حدی تصرف شده و غیرمستقل است. در این محاکمه‌ها حمله‌ی انتقام‌جویانه وجود دارد.

 

روز گذشته هشتمین جلسه ی پرونده‌ی هم شهردار (شهرداری مشترک) کلانشهر وان، بکر کایا در دومین دادگاه احکام کیفری شهر وان انجام شد.

 

در این جلسه‌ی دادگاه رئیس مشترک کل ه.د.پ سزای تمللی، همچنین نماینده‌ی ه.د.پ-وان معزز اورهان، بدیه ازگوکچه ارتان و مراد ساریساچ از اعضای رهبری ه.د.پ نیز حاضر بودند. بکر کایا نیز در دادگاه حضور داشت و به دفاع از خود پرداخت.

 

تمللی پس از دفاعیه‌ی بکر کایا با اشاره به دیدار از موش در سالن انتظار دادگاه بیانیه‌ای را قرائت کرد. تمللی گفت: بکر کایا در دل و ذهن مردم وان جای دارد. او در ادامه گفت: ما امروز در جلسه‌ی دادگاهی بکر کایا شرکت کردیم، او به دفاع از خود پرداخت. آنها اتهاماتی به وی وارد کردند که هیچ کدام واقعیت ندارد و منطقی نیست و همه‌ی ما این را به خوبی میدانیم.

 

تمللی گفت: "بکر کایا نیز مانند سایر رفقای ما بر اساس ادعاهایی محاکمه می‌شود که در اصل و اساس واقعیت ندارند. شکایتی که تنظیم شده با عقل و وجدان قابل قبول نیست. ما در این راه شهید می‌شویم،ما فدا می‌شویم. این برای دستگاه قضایی ترکیه مایه‌ی شرم است. برای عدالت مایه‌ی شرم است. زیرا ما می‌دانیم بکر کایا متعلق به وان است، وان نیز متعلق به بکر کایا است. او به دلیل خدماتش به وان محاکمه می‌شود. تمام خدمات وی بخصوص در زمین‌لرزه‌ی وان آشکار است. آنچه فرماندار [گماشته دولت] نیز انجام داده مشخص است. اما آن کس که به مردم وان خدمت کرد الان محاکمه می‌شود. او امروز در زندان است و محاکمه می‌شود.

 

در شکایت مطرح شده بر ضد کایا، درست کردن قبرستان وجود دارد، انگار که درست کردن قبرستان غیرقانونی و بر ضد حقوق مردم است. فکر و اندیشه‌ی انسانها را جرم به حساب می‌آورند.

 

مخالفت با دفن کردن انسانها به دلیل حس دشمنی است. بر ضد شهرداری، هم شهرداری‌ها(شهردار مشترکها) و سیاستمداران ما دشمنی وجود دارد. این تصمیمات نشان می‌دهد که دستگاه قضایی تا چه حدی مصادره شده و استقلال خود را از دست داده است. این محاکمه‌ها انتقام گرفتن هستند، همگان باید بر ضد این محاکمه‌ها واکنش نشان دهند."