توافق ننگین پ.د.ک بر سر کرکوک: تدوام وضعیت موجود در ازای ٣٠٠ هزار بشکه نفت روزانه

​​​​​​​پ.د.ک با نیروهای عراقی به توافقی ننگین در رابطه با کرکوک رسیده است

روزنامه هوال چاپ کرکوک از توافق ننگین میان حزب دمکرات کردستان عراق- پ.د.ک و نیروهای این كشور در مورد کرکوک خبر داده است. به گفته این روزنامه پ.د.ک در ازای صدور روزانه ٣٠٠ هزار بشکه نفت پذیرفته که تا انتخابات بعدی شوراهای استان‌ها وضعیت کرکوک به روال کنونی ادامه یابد

 

روزنامه هوال در شماره امروز خود به نقل از منابع آگاه در سطوح عالی که از آن‌ها نام نبرده نقل کرده است:"پ.د.ک بر تلاش‌های خود برای قبولاندن صادرات ٣٠٠ هزار بشکه روزانه نفت خام کرکوک از اقلیم کردستان به بندر جیحان ترکیه افزوده است. در مقابل پ.د.ک متعهد شده که وضعیت اداری و سیاسی کرکوک تا انتخابات آتی شوراهای استانی همچنان به شیوه کنونی ادامه یابد."

 

منبع مذكور افزوده است که پ.د.ک و نیروهای عراقی به عقد توافقنامه نزدیک شده‌اند و تلاش برای مشارکت دیگر نیروهای عراقی هستند.

 

این منبع تصریح کرده است که مسئله صادرات نفت کرکوک از اولویت‌های گفتگوهای مسعود بارزانی رییس پ.د.ک در دیدار با مسئولان عراق بوده است.

 

گزارش‌‌ها حاکی است که بخشی از این توافقنامه به اجرا درآمده است. هم اکنون روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت خام کرکوک از مناطق تحت نفوذ پ.د.ک به بندر جیحان ترکیه فرستاده می‌شود و در مقابل اداره کرکوک همچنان بصورت موقتی در اختیار نیروهای عراقی قرار دارد.