جامعه ایزدی‌ها گفتند خائن نمی‌خواهیم

​​​​​​​ایزدی‌های خشمگین مانع ورود فرماندار فراری وابسته به پ.د.ک و اعضای شورای شهر به شنگال شدند و تأکید کردند که: "خائن نمی‌خواهیم"

پس از آنکه استاندار موصل حکم به بازگشت "محما خلیل" فرماندار فراری پارت دمکرات کردستان عراق و اعضای شورای شهر به شنگال را صادر کرد جامعه ایزدی به خیابان‌های شنگال سرازیر شده و در گردهمایی اعتراض آمیز اعلام کردند که به هیچ عنوان اجازه بازگشت به خائنان سوم آگوست ٢٠١۴ را نخواهند داد. ایزدی‌ها می‌گویند که محما خلیل فرماندار پ.د.ک ای شنگال در سوم آگوست ٢٠١۴ خلق ایزدی را به تبهکاران داعش واگذار کرده و خود به هولیر گریخته بود. ایزدی‌ها اعلام کردند "نمی‌خواهیم خائنان را در شنگال ببینیم."

 

شهروندان شنگال صبح امروز از شهرک سنونه به سوی مرکز شنگال راهپیمایی کردند. نیروهای عراقی برای جلوگیری از خلق خشمگین تلاش کردند اما خلق شنگال بدون توجه به مانع‌تراشی‌های دولت خود را به مرکز شهر شنگال رساندند. ایزدی‌های معترض مانع ورود محما خلیل و همکاران وی به شنگال شدند. خلق ایزدی امروز هم در مقابل ساختمان فرمانداری تحصن کردند و بیانیه‌ای کتبی قرائت نمودند.

 

سمیر درویش به نمایندگی از خلق شنگال بیانیه را قرائت کرد. وی گفت:"ما آنها را نمی‌پذیریم. زیرا شنگال از سوی آنان به تبهکاران داعش واگذار شد."

 

بنابر بیانیه خلق شنگال مطالبات ایزدی‌ها از حکومت عراق به این شرح است:

- ما نمی‌خواهیم مسئولان سابق شنگال که پ.د.ک ای بودند را در میان خود ببینیم. زیرا آنان به ما خیانت کرده و ما را تنها گذاشتند.

- ما خواهان انتخاب مسئولان تازه‌ای برای مدیریت امور هستیم و پیشنهاد می‌کنیم که خود مسئولان مناطق خود را برگزینیم.

-  اگر مطالبات ما پذیرفته نشوند به تجمع [اعتراضی] خود ادامه می‌دهیم.

 

فهد حامد مشاور فرماندار شنگال هم ضمن حمایت مطالبات دمکراتیک خلق گفت:"پ.د.ک از سال ٢٠٠٣ کرسی‌های اداری این منطقه را غصب کرده‌اند. به همین دلیل اکنون زمان آن فرارسیده که خلق از میان خود یکی را برای مدیریت امور خود انتخاب کنند."