جبهه‌ی ترکمن عراق در کرکوک ۱۵۰ خانه‌ی شهروندان کرد را غصب کرده‌اند

​​​​​​​جبهه‌ی ترکمن و حشد ترکمنی در کرکوک ۱۵۰ خانه‌ی شهروندان کرد را اشغال کرده و خانواده‌های ترکمن را به این خانه‌ها منتقل کرده‌اند

جبهه‌ی ترکمن و حشد ترکمنی در کرکوک ۱۵۰ خانه‌ی شهروندان کرد را اشغال کرده و خانواده‌های ترکمن را به این خانه‌ها منتقل کرده‌اند.

 

بعد از سقوط رژیم بعث در عراق هزاران خانواده‌ی کرد کرکوکی که به دلیل فشار و ستم رژیم بعث مجبور به ترک کرکوک شده بودند در سال ۲۰۰۳ به خانه‌های خود در کرکوک بازگشتند، اما اکنون باری دیگر بعد از حوادث ۱۶ اکتبر به دلیل سیاست پاکسازی کردها و ترکی کردن شهر کرکوک توسط جبهه‌ی ترکمن عراق و شبه نظامیان حشد ترکمنی ۱۵۰ خانواده‌ی کرد از خانه هایشان بیرون رانده شده و آواره شده‌اند.

 

این خانواده‌های آواره شده که خانه‌هایشان اشغال شده در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات داستان چگونگی غصب خانه‌هایشان را بازگو کردند.

 

هاوکار تیژه‌ای عضو انجمن آوارگان که خانه‌ی خود او هم توسط تبهکاران حشد ترکمنی اشغال شده است در این مورد گفت: ما آن خانواده‌هایی بودیم که در هنگام حکومت رژیم بعث از شهر و خانه‌ی خود بیرون رانده شده و آواره شدیم و به شهرهای هولیر، سلیمانیه، دهوک و مناطق دیگر اقلیم رفتیم. بعد از سقوط رژیم بعث به خانه‌های خود در کرکوک بازگشتیم. آن زمان استانداری کرکوک تحت نظر کنسولگری آمریکا و بریتانیا تصمیم گرفتند که ما در منطقه‌ی نظامی خالد و فیلق ساکن شویم. بر اساس این تصمیم ۱۵۰ خانواده در سربازخانه‌ی خالد ساکن شده و از سال ۲۰۰۳ تا ۱۶ اکتبر امسال که نیروهای پیشمرگه از کرکوک عقب‌نشینی کردند ما در این منطقه ساکن بودیم. اما حالا نیروهای جبهه‌ی ترکمن عراق و شبه‌نظامیان حشد ترکمنی این ۱۵۰ خانواده را از خانه‌های خود بیرون کرده و خانه و اموال ما را مصادره کرده‌اند و خانواده‌های ترکمن مناطق تلعفر و دوز را به خانه‌های ما منتقل کرده‌اند و خانواده‌های کُرد یک بار دیگر آواره‌ی چمچمال، تق تق، تکیه و ناوشوان شده‌اند.

 

هاوکار تیژه‌ای در ادامه گفت: در زمان حکومت رژیم بعث به دلیل سیاست تعریب(به عرب کردن) از کرکوک آواره شدیم و حالا با سیاست تتریک (تُرک کردن شهر کرکوک) دوباره آواره شده‌ایم.

 

عزیز عبدالله یکی دیگر از کسانی که خانه‌اش اشغال شده است گفت: حشد شعبی ترکمانی ما را از خانه‌های خودمان بیرون کردند، اما بعد از دو روز به خانه‌ام بازگشتم وقتی به خانه‌ام رسیدم سه خودرو نظامی سربازان حشد ترکمانی آمدند و بعد از ضرب و شتم و شکنجه و تحقیر مرا از خانه‌ام بیرون کردند.

 

هیوا عبدالله یکی دیگر از این خانواده‌های آواره که اکنون در شهرک تکیه استان سلیمانیه در یک خانه‌ی اجاره‌ای زندگی می‌کند گفت: حشد شعبی ترکمانی خانه‌هایمان را گرفتند و اموالمان را غارت کردند، غیر از خانه‌ام که اشغال کردند ۱۰ میلیون دینار و اسباب و اثاثیه‌ی منزلم توسط گروههای جبهه‌ی ترکمانی و حشد شعبی ترکمانی به غارت رفت.