جمیل باییک: اردوغان برای غلبه بر ترس است که هجوم می‌کند

جمیل باییک ریاست مشترک شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کردستان در گفتگویی با خبرگزاری فرات در مورد معادلات کنونی در سوریه سخن گفته و کردها را بازیگری غیر قابل کتمان توصیف می‌كند.

جمیل باییک ریاست مشترک شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کردستان در گفتگویی با خبرگزاری فرات در مورد معادلات کنونی در سوریه سخن گفته و کردها را بازیگری غیر قابل کتمان توصیف می‌كند

 

جمیل باییک با اعلام آنکه مواضع بین‌المللی درباره کردها ضد و نقیض بوده است، به عدم تطابق گفتار و کردار حکومت‌ها اشاره کرده و تصریح می‌کند برای تشخیص سیاست در قبال کردها باید به آنچه در عمل روی می‌دهد نگاه کرد و نه آنچه بر زبان‌ها جاری می‌شود.

 

باییک با این وجود تأکید دارد که کردها از بازیگران اصلی سوریه بوده و بخاطر حقانیت مبارزه آزادیخواهانه شان، هیچیک از طرف‌های بین‌المللی و همچنین رژیم سوریه مایل به تقابل با آنها نیستند.

 

وی در رابطه با مداخله فرانسه در تحولات سوریه نیز به نقش تاریخی این کشور در سوریه پرداخته و معتقد است فرانسه با نفوذ ترکیه در سوریه مخالف است.

 

ریاست مشترک ك.ج.ك در رابطه با دعوت یک هیئت عالی رتبه روژاوا به کاخ الیزه و دیدار با امانوئل مکرون نیز اعلام کرد فرانسه به دنبال عدم اقدام جدی برای جلوگیری از اشغال عفرین تلاش کرد با این دعوت به کردها بگوید حامی آنهاست. 

 

باییک همچنین از تغییر اولویت سرنگونی رژیم سوریه از سوی فرانسه و امریکا خبر داد و گفت: تحولی جدی در منش رژیم از جمله در قبال مسئله کرد ایجاد نشده هرچند که هیچ چیز نمی‌تواند به گذشته بازگردد. کردها خواستار تجزیه سوریه نیستند و پروژه فدراسیون دمکراتیك شمال سوریه را به عنوان راهکاری برای کل سوریه دنبال می‌کنند. رژیم سوریه خود را حاکمیت مشروع در کشور معرفی می‌کند بنابراین باید در برابر اشغال عفرین توسط ترکیه موضعگیری می‌کرد اما سکوت کرد چون نمی‌خواست در برابر روسیه قرار بگیرد که راه را بر ترکیه گشوده بود.

 

باییک با اشاره به مناطق اشغالی در جرابلس، باب، عفرین، ادلب و غوطه شرقی، از احتمال همکاری کردها و رژیم سوریه در زمینه بیرون راندن نیروهای اشغالگر ترکیه از این مناطق سخن گفت و آنرا در گروی توافق طرفین و قبول خودمدیریتی‌های دمکراتیك و حل مسئله کرد از سوی رژیم دانست.

 

وی در واکنش به نشست سه جانبه روسیه، ایران و ترکیه نیز اعلام کرد: ترکیه در پی همین دیدارها بود که عفرین را اشغال کرد با این وجود طرفین در همه موارد همنظر نیستند. از جمله در این خصوص که چه گروههایی ترویست هستند و چه گروههایی تروریستی نیستند. ترکیه سعی دارد کردها را تروریست بخواند و سیاست دشمنی با آنها را اولویت بخشد. روسیه و ایران از سیاست ضد کردی ترکیه تا حدودی حمایت می‌کنند اما حمایت کامل نیست چون می‌دانند ترکیه از طریق دشمنی با کردها به دنبال افزایش قدرت خود در خاورمیانه است. روسیه و ایران نمی‌خواهند این اتفاق روی دهد.

 

باییک هیاهوی اردوغان در مورد ادامه پیشروی‌ها در منبج و دیگر مناطق را جنگ روانی توصیف کرد و گفت او با ترس زندگی می‌کند و برای غلبه بر ترس موضع هجومی به خود گرفته است. ترکیه همه داشتەهای خود را روی میز قماری گذاشته است که بازنده آن خواهد بود.