جمیل باییک: ١۵ آگوست تجلی روحیه آزادی و دمکراسی است

روز ۱۵ ماه جاری(آگوست)، سالروز آغاز مبارزه مسلحانه‌ی حزب کارگران کردستان ـ پ.ک.ک به فرماندهی "معصوم کرکماز" است که ۳۴ سال از وقوع آن در ۱۵ آگوست سال ۱۹٨۴ می‌گذرد. جمیل باییک در این رابطه با رادیو "دَنگی وَلات" به گفت‌وگو پرداخت

روز ۱۵ ماه جاری(آگوست)، سالروز آغاز مبارزه مسلحانه‌ی حزب کارگران کردستان ـ پ.ک.ک به فرماندهی "معصوم کرکماز" است که ۳۴ سال از وقوع آن در ۱۵ آگوست سال ۱۹٨۴ می‌گذرد. جمیل باییک در این رابطه با رادیو "دَنگی وَلات" به گفت‌وگو پرداخت

 

جمیل باییک، رییس مشترک کمیته‌ی رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان ـ ک.ج.ک در رابطه با ۱۵ آگوست اعلام کرد که این روز بر هر چهار بخش کردستان و تمام خاورمیانه تاثیر نهاده است و در ادامه تصریح کرد:" ۱۵ آگوست همچون روح آزادی و دموکراسی، هنوز نیز زنده و پابرجاست."

 

جمیل باییک، در رابطه با این روز اظهار کرد:" در شرایط کنونی ما اهمیت روز ۱۵ آگوست را بهتر درک می‌کنیم. این مرحله‌ی مبارزه از منطقه‌ی بوتان واقع در شمال کردستان آغاز شد. بوتان قلب کردستان است. از آنجا بود که خلقمان را به مبارزه دعوت کردیم و نه تنها خلق کُرد بلکه تمامی خلق‌های دیگر نیز دعوت ما را پاسخ گفته و به جنبش آزادیخواهی ما پیوسته‌اند. این روز بر هر چهار بخش کردستان و خاورمیانه تاثیر نهاد. درواقع ۱۵ آگوست همچون روح آزادی و دموکراسی، همواره زنده‌ست."

 

۱۵ آگوست برای مبارزه علیه قتل‌عام کُردها آغاز گشت

باییک گفت:" مرحله‌ی مبارزاتی ۱۵ آگوست را به رهبر آپو و تمام خلق کُرد تبریک می‌گوییم و همچنین از شهید عگید و تمام قهرمانان جنبش آزادیخواهی به احترام یاد می‌کنیم. گام مبارزاتی ۱۵ آگوست برای مبارزه با فاشیسم برخاسته از کودتای ۱۲ سپتامبر ترکیه برداشته شد. به دلیل اینکه در این روز درصدد بودند تا خلق کُرد را قتل‌عام کنند. کردستان را به یک زندان تبدیل کرده بودند. در ۱۲ سپتامبر، اشغالگری در کردستان تعمیق یافت، بازداشت و کشتار بیشتر شد. رهبر آپو در این مرحله تاکید کرد که نخواهند توانست خلق کُرد را قتل‌عام کنند، به همین دلیل نیز گام مبارزاتی ۱۵ آگوست علیه قتل‌عام آغاز گشت."

 

رییس مشترک ک.ج.ک همچنین تصریح کرد:" مدرنیته‌ی سرمایه‌داری سال‌ها در پی عملی‌کردن سیاست‌های خود در کردستان بود، اما رهبر آپو مدرنیته‌ی سرمایه‌داری را در کردستان بی‌تاثیر نمود. روح تازه‌ای در کالبد خلق کُرد دمیده و در برابر توطئه‌ی بین‌المللی نیز مانع ایجاد کرد. در بیشتر کشورهای دنیا زمانی‌که رهبر یک انقلاب یا سازمانی دستگیر شده، این انقلاب‌ها و سازمان‌ها نیز دچار فروپاشی شده‌اند. اما زمانی‌که رهبر آپو دستگیر شد، فکر و فلسفه‌ی پ.ک.ک بیشتر گسترش یافت. در واقع عاملان دستگیری رهبر آپو تصور می‌کردند که با دستگیری ایشان، پ.ک.ک نیز دچار فروپاشی خواهد شد، اما رهبر آپو از زمانی‌که این مبارزه را آغاز کرده بود، تمام رویدادهای تاریخی کردستان و خاورمیانه را بررسی و تحلیل نموده بود.

 

رهبر آپو راه مبارزه‌ی صحیح را به ما وخلق‌مان نشان داد

جمیل باییک می‌گوید:" رهبر آپو همیشه می‌خواست ما بر اساس توانایی‌های خودمان آموزش ببینیم و مستقل عمل کنیم. ایشان همواره عنوان می‌کرد که تمام اقدامات شما در راستای آزادی خودتان است، بنابراین شما خود عامل چاره‌یابی مسئله‌ی خلق‌تان هستید، من امروز در میان شما هستم اما فردا شاید نباشم، من تنها راه مبارزه را به شما نشان می‌دهم. درواقع نیز رهبر آپو راه مبارزه را به ما و خلق‌مان نشان داد. مدرنیته‌ی سرمایه‌داری در کردستان به خواسته‌هایش نرسید و پ.ک.ک قوی‌تر شد.

 

باییک در ادامه‌ی سخنانش چنین گفت:" ۱۵ آگوست، به مثابه‌ی یک احساس، روحیه و ارزش هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد. و با این روحیه مبارزه همواره ادامه خواهد داشت، چرا که این روز روح آزادی و دموکراسی است. روح مسئولیت‌پذیری و عدم پذیرش تسلیمیت است. این روحیه مبارزه و خلق را زنده نگه می‌دارد. در واقع روحیه‌ی مبارزاتی که رهبر آپو آفرید، اجازه نخواهد داد که روح ۱۵ آگوست از بین برود. خلق کُرد این روحیه را به خوبی درک کرده و با آن زندگی می‌کند. و بر اساس همین روحیه نیز، مبارزه در تمام کردستان و خاورمیانه پیشبرد خواهد یافت.

 

اردوغان و باخچلی در تمام دنیا علیه خلق کُرد اقدام می‌کنند

جمیل باییک ضمن بیان سیاست‌های کنونی دولت ترکیه، گفت:" در ترکیه حکم فاشیست و قتل‌عام اساس گرفته می‌شود و اردوغان و دولت وی نیز به تمامی ازین سیاست‌ها پیروی می‌کنند. آنها تنها دشمنی با پ.ک.ک را اساس نمی‌گیرند، بلکه در تمام دنیا علیه خلق کُرد اقدام می‌کنند. در واقع در صددند تا خلق کُرد را قتل‌عام کنند و هر موجود زنده‌ای را در کردستان از بین ببرند. آنها حتی به گورستان‌ها نیز رحم نمی‌کنند و جنگل‌های کردستان را به آتش می‌کشند. با این اقدامات می‌گویند که خلق کُرد نباید زندگی کند."

 

مسئولیت بزرگی بر عهده‌ی جوانان و زنان خواهد بود

رییس مشترک ک.ج.ک می‌گوید:" بایستی تمام جریان ها و نیروها در کردستان علیه فاشیسم به اتحاد برخاسته و یک جبهه‌ی گسترده‌ی دموکراتیک ایجاد کنند. تنها با اعلام نارضایتی فاشیسم از بین نخواهد رفت. من در همین رابطه جوانان کُرد را فرا‌می‌خوانم، چراکه آنان هیچ‌گاه فاشیسم را قبول نکرده‌اند و اکنون نیز بایستی این فرهنگ و ارزش‌ها را حفظ کنند. بایستی در رابطه با ایجاد جامعه‌ای سوسیالیست و دمکراتیک علیه فاشیسم به گفت‌و‌گو بپردازند و برای آن نیز مبارزه کنند."

 

جمیل باییک در پایان سخنانش تاکید کرد:" مسئولیت بزرگ ایجاد جامعه‌ی دمکراتیک بر عهده‌ی جوانان و زنان است. درواقع حاکمیت فاشیسم چون ضعیف است چنین ظلم می‌کند. آنها توانی برایشان نمانده و اگر ما بر اساس خط فکری رهبر آپو خود را سازماندهی نماییم و مبارزه کنیم، موفقیت بزرگی را بدست خواهیم آورد.