جمیل باییک: پیروزی با مقاومت تحقق می‌یابد/ ترکیه آشکارا بر نابودی کردها اصرار می‌کند

جمیل باییک ریاست مشترک کمیته رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان در گفت‌وگو با روناهی تی‌وی، همکاری روسیه، آمریکا و دول دیگر با اردوغان را دشمنی آشکار با کردها و مبارزان عفرین نامید ...

جمیل باییک ریاست مشترک کمیته رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان در گفت‌وگو با روناهی تی‌وی، همکاری روسیه، آمریکا و دول دیگر با اردوغان را دشمنی آشکار با کردها و مبارزان عفرین نامید و با تأکید بر مقاومت کوبانی و دستیابی به پیروزی افزود:"بجز مقاومت راه دیگری برای تحقق پیروزی وجود ندارد."

 

باییک در آغاز سخنان خود ضمن درود به مقاومت خلق و مبارزان در عفرین، از همبستگی کردها با مقاومت عفرین در اروپا، روژاوا، شمال و جنوب کردستان تجلیل نمود و از حمایت خلق‌های سوسیالیست و دوستان کردها در سرتاسر جهان از مقاومت در مقابل اشغالگران عفرین قدردانی کرد.

 

ایشان سپس به تشدید حصر عبدالله اوجالان در چندسال اخیر و آغاز حمله اشغالگرانه رژیم ترکیه در عفرین پرداخت و افزود:"آنان که برای آزادی و دمکراسی مبارزه می‌کنند رهبر آپو را سرمشق و منشأ مبارزه می‌دانند و به همین دلیل هم رژیم ترکیه حصر بر رهبری را تشدید کرد. دولت ترکیه با چنین رویکردی نابودی را بر کردها و خلق‌های دمکراتیک تحمیل می‌کند"

 

رییس مشترک ک.ج.ک در ادامه از مقاومت خستگی ناپذیر عبدالله اوجالان رهبر خلق کُرد در برابر فاشیسم ترکیه سخن گفت و تداوم مبارزه کردها بر اساس خط‌مشی اوجالان را راهکار نجات کردها از ستم و دستیابی به آزادی نامید. ایشان هدف رژیم ترکیه از حمله اشغالگرانه به عفرین را در راستای تشدید حصر بر رهبر خلق کُرد عنوان کرد.

 

جمیل باییک سپس به دوره فروپاشی عثمانی‌ها در یکصد سال پیش و تشکیل جمعیت اتحاد و ترقی پرداخت و افزود:"در تمام ترکیه دست به قتل‌‌عام زدند. هدف نجات دولت عثمانی بود و برای این هدف خلق‌ها را قتل‌عام کردند. نه تنها ارمنی‌ها، بلکه رومی‌ها، سریانی‌ها و کردها را هم به شیوه دسته‌جمعی کشتند. خواستند تنها ترکها بمانند و دیگر خلق‌ها را به شیوه دسته‌جمعی کشتند."

 

ایشان سپس به ائتلاف اردوغان و باغچلی اشاره کرد و آنرا روزآمد کردن جمعیت اتحاد و ترقی پس از یکصد سال خواند تا دوره تازه‌ای از قتل‌عام را بر کردها اعمال کنند. باییک در این رابطه افزود:"زیرا جمعیت اتحاد و ترقی از نابودی کردها ناکام ماند و کردها بر خلاف آنچه که دولت ترکیه مد نظر قرار داده بود دوباره برپاخاستند و هم برای خود و هم برای خلق‌های دیگر در ترکیه به الگوی مبارزه و مقاومت مبدل شدند.

 

آنها صراحتا اعلام می‌کنند که خواهان نابودی کردها هستند و علیه کردها حملات فراگیری را آغاز کرده‌اند. جمهوری آنان هیچ رابطه با دولت ندارد. این جمهوری برمبنای جنگ ویژه شکل گرفته است و برای ادامه حیات آن دست به کشتارجمعی، ویرانی و فتنه می‌زنند. این اعمال را بر خلق‌های دیگر صورت دادند و اکنون درصدد اجرای آن بر کردها هستند."

 

باییک سپس به سخنان طیب اردوغان حین بازدید از ارتش ترکیه در هاتای اشاره نمود و آنرا با سخنان خود وی در سال ٢٠٠۵ حین مسافرت به آمَد مقایسه کرد که در آن اردوغان به نظامیان خود گفته بود"کودک، جوان، سالمند هر چه دیدید بکشید." باییک گفت:"اردوغان هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و فقط از آن بعنوان توجیه اعمال خود استفاده می‌کند. همگی می‌دانند که اردوغان مرتکب قتل‌عام شده است. در قبرس و در جنوب کردستان هم به همین روال به اشغالگری پرداختند."

 

باییک سپس از حمله رژیم ترکیه به عفرین سخن گفت و اظهار کرد:"در تمام سوریه جنگ در جریان است، اما عفرین در صلح و آرامش بود. به همین دلیل هزاران آواره سوریه از دیگر بخش‌ها به عفرین کوچ کردند. دولت ترکیه به سیاق آنچه که در مقابل آرمنی‌ها، آسوری‌ها، رومی‌ها و قبرس و جنوب کردستان انجام داده بود اکنون خواهان همین رویکرد در روژاوای کردستان است. این امر هیچ عادلانه نیست.

 

آنان که به عفرین حمله کرده‌اند هیچ ارتباطی با عفرین و سوریه هم ندارند. آنها خلق را می‌كشند و خانه‌های ساکنین را تاراج می‌کنند. آنان تبهکاران داعش و القاعده وابسته به رژیم ترکیه هستند که برای انتقام از کردها، عربها و خلق ارمنی تجهیز شده‌اند. با هواپیماهای جنگنده و توپ و تانک به خلق حمله می‌کنند و خواهان نابودی هر آنچه در عفرین زندگی کند هستند. کسی نمی‌داند ترکیه این عناصر را از کجا پیدا کرده است. تبهکارانی را که در تلعفر، دیرالزور، رقا و دیگر مناطق تحت چنگ داعش فرار کرده بودند آموزش داده‌اند و با آنان به عفرین حمله‌ور شدند. هدف آنان اشغال خاک سوریه است. اردوغان با اسلحه‌های ناتو به عفرین حمله می‌کند. افکار عمومی و خلق‌های سوسیالیست به خوبی اردوغان را شناخته‌اند و می‌دانند که در جهان فاشیسم را گسترش می‌دهد."

 

باییک سپس به سیاست‌های ریاکارانه اردوغان در قبال آوارگان پرداخت و خلق کُرد را به ایستار مبارزاتی علیه فاشیسم رژیم ترکیه فراخواند.

 

ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک دلایل حمله به عفرین از سوی ترکیه را مورد ارزیابی قرار داد و افزود:"داعش در دیرالزور در شُرف نابودی است. نابودی داعش نابودی اردوغان/ باغچلی است. زیرا مرگ داعش مرگ آنان است. به علاوه بحران سرتاسر امور داخلی ترکیه را هم فراگرفته است. وضعیت اضطراری را مدام تمدید می‌کنند. این امر نشانه اوج بحران داخلی است. در خارج هم به بحران دچار شده‌اند. به همین دلیل با توسل به نژادپرستی سعی می‌کنند که از بحرانها راه فراری پیدا کنند."

 

هدف دیگر آنان کسب رأی مردم در انتخابات آتی است. شالوده سیاست آنان مبتنی بر جنگ‌افروزی است. هم بر آتش نژادپرستی دامن می‌‌زنند و هم رژیم را از نو سازماندهی می‌کنند.

 

مبارزه ما و نیروهای سوسیالیست ترکیه رژیم را ناتوان کرده است. به همین دلیل علیه کردها اعلام جنگ فراگیر کردند و در هر چهاربخش کردستان به کردها حمله‌ور می‌شوند. قصد دارند تا با ریختن خون کردها به آرمان خود دست یابند. کردها هم این موضوع را درک کرده‌اند که اردوغان برای دشمنی با کردها به ریاست جمهوری راه یافته است.

 

کردها باید خوب بدانند که اردوغان هیچ رابطه‌ای با اسلام ندارد و ضربه‌ بزرگی را به ماهیت اسلام می‌زند. کردها برای آنان در جایگاه دشمنانی هستند که هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. کردها لازم است فریب اردوغان را نخورند. پیش از این در درسیم همین بلا را سر کردها آوردند. اردوغان برای نجات رژیم به هر کاری دست می‌زند. نمونه عینی آنرا در عفرین می‌توان دید که با تمام توان خود به غیرنظامیان حمله می‌کند.

 

حمله به عفرین با دستور روسیه صورت گرفت

 

باییک در بخشی دیگر از گفت‌وگو به نقش روسیه در حمله رژیم اردوغان به عفرین اشاره نموده و افزود:"روسها نمی‌توانند از حمله اشغالگرانه ترکیه به عفرین خود را بی‌گناه نشان دهند. حمله به عفرین با موافقت روسیه صورت گرفته است. آمریکا هم اعلام کرد که این منطقه تحت نفوذ ما نیست. این به معنی موافقت آنان با حمله به عفرین است. اما همگان بدانند که اینگونه نمی‌توانند حمله ترکیه را مشروع جلوه دهند. اروپا هم حق ندارد آنرا مشروع نشان دهد. مواضع این دولت‌ها ریاکارانه است و قصد دارند تا بر سر کردها منافع خود را تأمین کنند. خلق‌های دمکراتیک باید سرنوشت عفرین را سرنوشت خود بدانند. همچنان که در ٢٠١۴ با کوبانی به این مهم دست یافتند امروز هم باید با عفرین اعلام همبستگی کنند. باور دارم که خلق‌های سوسیالیست، خلق عرب و خلق کرد آنچنان که در کوبانی اروغان را به زانو درآوردند در عفرین هم به چنین پیروزی دست یابند."

 

شاید بتوانند عفرین را هم ویران کنند اما پیروزی مال خلق عفرین است. عفرین دارای خلقی قهرمان است. آنان نه تنها برای خود بلکه به نمایندگی از تمام بشریت می‌جنگند. خلق عفرین می‌داند که هدف از این مقاومت چیست. با حداقل امکانات در مقابل تبهکاران تا دندان مسلح مقاومت می‌کنند. خلقی که طعم آزادی را چشیده باشد تا آخرین لحظه برای محافظت از آزادی مبارزه می‌کند."

 

اراده آزاد می‌تواند تمام ارتش‌ها را به زانو درآورد. در کوبانی شاهد این امر بودیم. در کوبانی بسیاری از روستاها اشغال شدند و حتی ٩٠ درصد شهر هم اشغال شد. اما مبارزه خلق‌ها سرانجام به پیروزی رسید.

 

ریاست مشترک ك.ج.ك در رابطه با مواضع خلق کُرد در جنوب کردستان گفت:"خلق جنوب کردستان اکنون بیشتر از هرزمانی از دسیسه‌های دشمنان آگاه شده است. لازم است سیاستمداران، روشنفکران و نهادهای خلق‌مان در جنوب از عفرین حمایت کنند. پیروزی مقاومت عفرین شکست فتنه‌های دشمنان در تمام کردستان است. اردوغان خواستار تدوام لوزان است. اما اتحاد کردها در هر چهاربخش کردستان پیمان لوزان را از میان برمی‌دارد."

 

کردها بیش از پیش به اتحاد نزدیک شده‌اند. مقاومت کوبانی با اتحاد کردها شکل گرفت. در عفرین هم پیروزی با مقاومت است. حمایت پارلمان جنوب کردستان خوب است. خلق در اروپا از اولین روز مقاومت به میدان آمده  و خلق ما در روژاوا هم بپاخاسته است. با وجود تشدید وضعیت در شمال کردستان هم خلق به میدان آمده است."

 

باییک سپس به استقرار نظامیان ترکیه در بعشقیه و دیگر پایگاهها در جنوب کردستان پرداخت و افزود:"لازم است تمام بخش‌های کردستان و اروپا بصورت متحد مبارزه را علیه اشغالگری به انجام رسانند. مقاومت عفرین مقاومت برای تمام بخش‌های کردستان است.

 

سیاست‌های روسیه و آمریکا به دمکراسی ضرر می‌رساند

سیاست‌های اروپا، آمریکا و روسیه به آزادی و دمکراسی خدمت نمی‌کنند. توجیه آنان این است که اینگونه فاشیسم را در ترکیه متوقف می‌کنند اما این امر صحت ندارد. آنان کردها را قربانی می‌کنند و قصد دارند با کردها به اهداف خود دست یابند. کردها از این پس چنین وضعیتی را نمی‌پذیرند. سوریه هم لازم است چنین وضعیتی را قبول نکند. تداوم این وضعیت به تجزیه سوریه منجر خواهد شد. ترکها به همین شکل هاتای را از سوریه جدا کرده و به خاک خود ضمیمه کردند. اکنون هم چنین نقشه‌ای برای باب، اعزاز و جرابلس دارند. متوقف کردن رژیم ترکیه یعنی کمک به ارتقای دمکراسی و چاره‌یابی مسائل. از سوی دیگر روسیه هم به گمان اینکه با حمایت از ترکیه ناتو را تضعیف می‌کند در واقع خود را فریب می‌دهد. سیاست‌های روسیه در قبال ترکیه ناتو را تضعیف نخواهد کرد. این سیاست تنها به اردوغان خدمت می‌کند. اردوغان با این سیاست به بلای سر همه مبدل شده است. کردها بیش از این اجازه نخواهند داد کسی سیاست‌های خود را بر آنان اعمال کند."

 

جمیل باییک در پایان سخنان خود خلق کُرد را به ارتقای هر چه بیشتر مبارزه فراخوانده و تأکید کرد:"برای کسب پیروزی راه دیگری بجز مقاومت وجود ندارد."