جنبش آزادی: وزارت داخله اقلیم [با گذشت ۴ سال] به درخواست دریافت مجوزمان پاسخ نمی‌دهد

جنبش آزادی جامعه کردستان اعلام کرد که پس از برگزاری اولین کنگره در سال ٢٠١۴ مدارک لازمه را برای دریافت مجوز فعالیت حزبی به وزارت داخله اقلیم کردستان ارائه کرده‌اند اما این وزارتخانه تاکنون هیچ پاسخی به درخواست‌ آنان نداده است

جنبش آزادی جامعه کردستان عصر امروز در مقر این حزب در شهر سلیمانیه کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد. در این کنفرانس خبری به موضوع بستن مقرهای احزاب غیرقانونی که حکومت اقلیم مدعی برخورد با آنان است پرداخته شد.

 

شیلان شاکر رییس مشترک جنبش ازادی در سخنانی گفت: پس از تصمیم حکومت اقلیم، نیروهای آسایش منطقه رزگاری شهر سلیمانیه به مقر حزب آمده و خواهان ارائه مدارک قانونی بودند. ما مجوز فعالیت حزبی را که از بغداد دریافت کرده‌ایم به آنان نشان دادیم.

 

وی در ادامه گفت:"پس از برگزاری کنگره تأسیس حزبمان در ٢٠١۴ وکلای قانونی حزب به اداره وزارت داخله اقلیم در سلیمانیه و همچنین مقر وزارت در هولیر مراجعه کرده و طبق ضوابط مدارک لازم برای دریافت مجوز ارائه کرده‌ایم. اما تاکنون هیچ پاسخ مکتوب و رسمی از سوی وزارت داخله نه در پذیرش درخواست و نه در رد درخواست به دست ما نرسیده است.

 

رییس مشترک جنبش ازادی سپس گفت: پس از تنظیم قوانین مربوط به احزاب سیاسی در مجلس نمایندگان عراق، ما هم به بغداد مراجعه کردیم و پس از انجام ضوابط اداری و برگزاری کنگره رسمی در ١٩ ژانویه ٢٠١٨ با حضور کمیسیون عالی انتخابات عراق با لیست شماره ١٣٩ همچون یک جریان سیاسی مجوز رسمی فعالیت را دریافت کردیم. طبق قانون می‌توانیم در تمام مناطق عراق و اقلیم کردستان فعالیت نماییم.

 

وی افزود:در چهار سال فعالیت جنبش هیچگونه فعالیت خارج از موازین قانونی انجام نداده‌ایم و در آتیه نیز انجام نخواهیم داد. تمام فعالیت‌های ما طبق موازین قانونی بوده است و فعالیت‌های ما در چهارچوب فعالیت‌های دمکراتیک، میهنی و انساندوستانه بوده‌اند.

 

رییس مشترک جنبش آزادی از ادارات مسئول در حکومت اقلیم خواست تا به شیوه مکتوب و رسمی دلایل غیرقانونی بودن جنبش آزادی را هم برای آنان و هم برای افکار عمومی بیان کنند. وی گفت: ما طبق قانون احزاب سیاسی اقلیم کردستان خود را یک حزب قانونی میدانیم.

 

شمال عزیز از وکلای جنبش آزادی گفت:"سه سال و ١٠ ماه است که درخواست مجوز فعالیت داده‌ایم. تمام موازین تأسیس حزب را رعایت کرده‌ایم و طبق قانون رفتار کرده‌ایم. طبق همین قانون می‌باید پس از دو ماه از درخواست مجوز به آن پاسخ داده شود اما ما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم، نه به 'آری' و نه به 'نه' به ما پاسخی رسمی و مکتوب داده نشده. طبق قانون اگر پس از دو ماه پاسخ آری یا نه به درخواست مجوز داده نشود به معنی پذیرش درخواست است. از اینرو طبق قانون احزاب سیاسی جنبش ازادی کردستان اکنون حزبی دارای مجوز فعالیت است."