حزب دمکراتیك خلق‌ها: آتش‌سوزی جنگل‌های درسیم عامدانه است

گروهی از نمایندگان حزب دمکراتیك خلق‌ها که قصد تحقیق درباره آتش‌سوزی جنگل‌های درسیم داشتند با مانع پلیس ترکیه روبرو شدند. این گروه با برگزاری یک تجمع خبری در این شهر تأکید کردند که هدف از نابودی عامدانه جنگل، مجبور کردن ساکنین بومی به ترک منطقه است

گروهی از نمایندگان حزب دمکراتیك خلق‌ها که قصد تحقیق درباره آتش‌سوزی جنگل‌های درسیم داشتند با مانع پلیس ترکیه روبرو شدند. این گروه با برگزاری یک تجمع خبری در این شهر تأکید کردند که هدف از نابودی عامدانه جنگل، مجبور کردن ساکنین بومی به ترک منطقه است.

 

در پی ادامه آتش‌سوزی در مناطق جنگلی درسیم، گروهی ١٠ نفره از نمایندگان پارلمانی حزب دمکراتیك خلق‌ها، روز سه‌شنبه برای تحقیق به منطقه رفتند.

 

نیروهای پلیس و نظامیان ارتش اما از حرکت این هیئت به سوی محل آتشسوزی جلوگیری کردند.

 

در تصاویر منتشر شده از این رویداد، مرال دانیش بشتاش در پاسخ به یک مأمور امنیتی که از لزوم احترام به قانون صحبت می کند می‌گوید این کدام قانون است که نمایندگان مجلس به عنوان قانون‌گذاران کشور از آن خبر ندارند.

 

او خطاب به رسانەها اعلام کرد که هیچ مدرکی در رابطه با ممنوعیت تحقیق درباره آتشسوزی به آنها نشان داده نشده است.

 

هیئت نمایندگان ه.د.پ همچنین پس از بازگشت به شهر درسیم یک تجمع خبری برگزار کردند.

 

آیهان بیلگن سرپرست گروه در این تجمع تصریح کرد هدف آنها از حضور در مناطق جنگلی درسیم این بود که مردم ترکیه و جهان را از حقیقت ماجرا مطلع کند.

 

او با اعلام آنکه با انواع بی عدالتی‌ها و نقض آزادی مواجه شده‌اند گفت که آتش‌سوزی در جنگل‌های درسیم فقط مسئله از بین رفتن درختان نیست، بلکه دولت ترکیه جنگل‌ها را هم به دو دسته خودی و غیر خودی تقسیم کرده است.

 

آیهان بیلگن ضربه‌زدن عامدانه به محیط‌زیست را بر خلاف موازین مندرج در پیمان‌نامه جنگ خواند و گفت جنگل‌های درسیم در خاموشی دارند می‌سوزند و حتی فیلم‌برداری از آن را ممنوع کرده‌اند تا آنرا کتمان کنند.

 

سرپرست نمایندگان ه.د.پ هدف از نابودی جنگل‌های درسیم را وقوع تخلیه انسانی در منطقه دانست و گفت تا زمانی که آتش موجود در خاورمیانه خاموش نشود نمی‌توان آتش جنگل‌های درسیم را خاموش کرد، این آتش‌ها از جنگ شعله‌ور شده‌اند.