"حصر ادامه دارد، خواسته‌های اعتصاب‌کنندگان برآورده نشده‌اند" - تکمیلی

ک.ج.ک: حصر ادامه دارد. به خواسته‌های اعتصاب‌کنندگان عمل نشده است. تنها برای پایان دادن به فشارهای افکار عمومی در داخل و خارج و همچنین برای تضعیف مقاومت، وکلا را به امرالی فرستاده‌اند

ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کردستان-ک.ج.ک در رابطه با دیدار وکلای رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان در ٢ ماه مه/١٢ اردیبهشت از جزیره امرالی و ملاقات با ایشان بیانیه‌ای کتبی منتشر کرده و می‌گوید:"همچنان که خلق کرد و نیروهای دمکراتیک در محکومیت حصر بپا خواست‌، خلق‌های جهان و نیروهای دمکراتیک هم [علیه انزوا] موضعگیری کرده‌اند. مبارزه علیه حصر مرزهای کردستان و ترکیه را درنوردید و در سطح بین‌المللی گسترش یافت. مبارزه برای پایان دادن به حصر در شخص مادران روسری سفید به میراث مشترک جامعه بشری مبدل گردیده است.

 

متن بیانیه به شرح زیر است:

"از ٢٧ ژوئیه ٢٠١١ وکلا موفق به دیدار با رهبر آپو نشده بودند. از ۵ آوریل ٢٠١۵ حصر تشدید شد و به خانواده هم اجازه ملاقات داده نشد. نه تنها ملاقات با رهبری بلکه ملاقات خانواده ٣ زندانی سیاسی پرونده پ.ک.ک هم ممنوع گردید. با حصر و انزوایی که از ۵ آوریل ٢٠١۵ آغاز شد سیاست جنگ ویژه علیه کردها عملا گسترش یافت. با در انزوا قرار دادن رهبر آپو ظلم و زور علیه خلق کرد و نیروهای دمکراتیک ادامه یافت. یکبار دیگر آشکار شد که با حصر در امرالی فشار و حصر بر خلق کرد و نیروهای دمکراتیک به اجرا گذاشته شد.

 

می‌خواهند حصر رهبر آپو را بر خلق کرد تحمیل کند

لیلا گووَن پارلمانتار جولمرگ به این واقعیت پی برد، ناصر یاغز که در دفتر ه.د.پ در هولیر کار می‌کرد، همچنین رفقای ما در زندان‌ها، رفقای ما در اروپا با هدف شکستن حصر و نابودی فاشیسم به اعتصاب غذای نامحدود و غیرچرخشی دست زدند. اعتصاب غذایی که ماهها ادامه داشت در ٣٠ آوریل با روزه مرگ ١۵ زندانی وارد مقطع تازه‌ای شد. اکنون هزاران زندانی در زندان‌ها، صدها میهن‌دوست، دمکرات و انقلابی در خارج از زندا‌نها در شرف مرگ قرار دارند. خلق کرد و نیروهای دمکراتیک برای پایان دادن به حصر رهبر آپو در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند. [رژیم ترکیه] در تلاش است [تداوم] حصر رهبر آپو را بر خلق کرد تحمیل کند. حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ اگر چه با تحمیل فشار در تلاش توقف فعالیت‌های اجتماعی می‌باشند اما خلق کرد و نیروهای دمکراتیک بر شکستن حصر ابرام دارند.

 

انتخابات ٣١ مارس یکبار دیگر نشان داد که خلق کرد و نیروهای دمکراتیک علیه سیاستهای جنگ‌افروزانه، ظلم و فشار حکومت آ.ک.پ- م.ه.پ می‌باشند. [نتایج انتخابات] اتخاذ موضع در محکومیت انزوا از ۵ آوریل ٢٠١۵ و سیاست‌ جنگ‌طلبانه ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ است. زیرا ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ از ۵ آوریل ٢٠١۵ بدین‌سو بر تشدید حصر امرالی و سیاست جنگ‌افروزی علیه مبارزه آزادیخواهی کردها شکل گرفته است.

 

خلق‌های جهان و نیروهای دمکراتیک به سان خلق کرد و نیروهای دمکراتیک علیه حصر بپا خواسته‌اند. مبارزه علیه حصر مرزهای کردستان و ترکیه را درنوردید و در سطح جهانی گسترش یافته است. مبارزه علیه حصر در شخص مادران روسری سفید به میراث مشترک جامعه بشری مبدل شده است. مادران کرد که به وجدان و اراده خلق کرد بدل گردیده‌اند علیه هرگونه ظلم، فشار و خشونت با عزمی راسخ مقاومت می‌نمایند و پایه‌های آ.ک.پ را از بیخ به لرزش درآورده‌اند، ضربه‌ای کاری بر وجود نامشروع آنان وارد کرده‌اند. مقاومت بزرگ زندان، انتخابات محلی در ٣١ مارس، مقاومت در شخص ماداران علیه حصر و انزوای تحمیلی از سوی حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ اثبات نمود که [این رژیم] توانایی اداره ترکیه را ندارد.

 

ملاقات با هدف تضعیف فشار است

وکلا توانستند در نتیجه استقامت در شخص مادران کرد و مقاومت علیه حصر پس از ٨ سال موفق به انجام ملاقات [در امرالی] شوند. همچنین ممانعت از تحویل متن کتبی ملاقات، ممانعت از ملاقات با زندانیان دیگر، همچنین تدوام حصر زندانیان اعتصاب غذا، علی‌رغم خواست فراهم نمودن شرایط آزاد زندگی رهبر آپو اثباتگر این واقعیت است که این ملاقات یکبار صورت گرفته و صرفا برای پایان دادن به فشارهای افکار عمومی بر حکومت است.

 

رهبر آپو همچون هر دیدار دیگری مبحث وضعیت سیاسی را در اولویت قرار داده است. در مرحله‌ای که بحران‌های ترکیه و خاورمیانه تشدید می‌شوند، با رفتاری در چهارچوب [پذیرش] مسئولیت‌های تاریخی، ارائه راه حل و رویکرد عملی را یکبار دیگر با افکار عمومی در میان گذاشته است. بدون شک و گمان برای اینکه اعتصاب غذای کنونی- که به منظور پایان دادن به حصر ادامه دارد- به مرگ نیانجامد دیدگاه و اندیشه‌ خود را بیان نموده است.

 

رهبری در پیام خود اعلام کرده است که می‌باید از هرگونه فرهنگ تبعیض و جنگ‌افروزی برحذر بود و نیل به توافق اجتماعی ضروریست. رهبری ما خاطرنشان کرده است که مسائل ترکیه و منطقه، نه با توسل به جنگ و ابزارهای شدت فیزیکی بلکه با نیروی نرم یعنی با نیروی اندیشه و عقل، نیروی سیاست و فرهنگ قابل حل است. برای حل مسائل هم باید راهکارهای مذاکره دمکراتیک مبنا قرار گیرند. حل آشتی‌جویانه و دمکراتیک را بر زبان آورده بود. این ارزیابی را در مقابل سیاست‌های جنگ‌افروزانه حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ بیان کرده است. رهبر آپو با این بیانیه ایستار خویش را یادآوری کرده و در واقعیت امر به نیروهای دمکراتیک و خلق‌های ترکیه پیام داده است.

 

حکومت باید به مسئولیت‌هایش عمل کند

رهبر آپو و رفقای همراه وی مقاومت علیه حصر را که در چهارچوب دفاع مشروع جریان دارد بر حق دانسته و به آن ادای احترام کرده‌اند. فلذا این مقاومت به تمامی جامعه مربوط است. رهبری حصر خویش را حصر تمام خلق کرد می‌داند. وقتی که رهبر آپو می‌گوید:' این فعالیت‌ها نباید به مرگ بیانجامند' حکومت و افرادی که حصر را تحمیل کرده‌اند را به انجام مسئولیت‌هایشان فرامی‌خواند. مقاومت‌گران در محکومیت حصر به اعتصاب غذا دست زده‌اند؛ آنکه به حصر پایان داده و خواسته‌های مقاومت‌گران را عملی کند خود حکومت است.

 

از سخنان وکلا می‌توان فهمید که حصر همچنان ادامه دارد و خواسته‌‌های اعتصابگران هم برآورده نشده‌اند. تنها برای شکستن جو مقاومت و تضعیف مقاومت و همچنین کاهش فشار افکار عمومی داخلی و خارجی اجازه دیدار وکلا از امرالی داده شده است. پیش از این مقاومت‌گران اعتصاب غذا خاطرنشان کرده بودند که دیدار برادر رهبر آپو از امرالی به معنی شکستن حصر نیست و اکنون دیدار وکلا [از امرالی] همچون گذشته به معنی شکستن و پایان حصر نیست، بنابراین مقاومت خود را با پافشاری ادامه دهید. با حصر رهبر آپو قبل از همه زندانیان سیاسی، مقاومت‌گران مرحله 'پایان دادن به انزوا و درهم شکستن فاشیسم' به ارزیابی مشترکی با مقاومت‌گران رسیده‌اند و به استقامت آنان احترام می‌گذارند. خلق کرد، نیروهای دمکراتیک، افکار عمومی داخلی و خارجی را فرامی‌خوانیم تا بر اساس عزم مقاومت‌گران از مقاومت کنونی حمایت به عمل آوردند و برای شکستن حصر مبارزه را ارتقا دهند.

 

رهبری ایستار خویش در امرالی را خاطرنشان کرد

همچنان که وکلا قبل از قرائت بیانیه رهبری یادآور شدند این فراخوان رهبری نه توافقنامه و نه [نشانه] مذاکره می‌باشد. [رهبر آپو] تماما ایستار خویش را در امرالی به خلق‌های ترکیه و نیروهای دمکراتیک یادآوری کرده است. رهبر آپو مسائل همه‌ی نیروهای دمکراتیک، ترکیه و منطقه را ناشی از سیاست‌های تبعیض‌آمیز دانسته و ضمن فراخواندن به اجتناب از جنگ، در راه مذاکره دمکراتیک بر مبنای آشتی و حل دمکراتیک تلاش می‌نماید. یکبار دیگر راه گذار از بحران و کائوس خلق‌های خاورمیانه و ترکیه را نشان داده است."