حمایت از مادران شنبه در کشورهای اروپایی و استرالیا

کردهای ساکن در آلمان، فرانسه، استرالیا و بلژیک به مناسبت اول سپتامبر روز جهانی صلح و مقاومت مادران شنبه به میدان‌ها آمدند

کردهای ساکن در آلمان، فرانسه، استرالیا و بلژیک به مناسبت اول سپتامبر روز جهانی صلح و مقاومت مادران شنبه به میدان‌ها آمدند

 

روز گذشته کردهاو دوستان آنان در شهر ساربروکن آلمان اول سپتامبر را گرامی داشتند. شرکت کنندگان بروشور‌هایی را میان شهروندان توزیع کردند.

 

این فعالیت از سوی مرکز جامعه دمکراتیک کُرد و با شعار "آزادی برای اوجالان" برگزار گردید. دیلک آیدوغان رییس مشترک مرکز جامعه دمکراتیک کُرد در سخنانی به تداوم انزوا علیه رهبر خلق کُرد از سوی رژیم فاشیستی ترکیه اعتراض کرد و افزود:"تا زمانی که انزوا ادامه داشته باشد صلحی در کار نیست."

 

آکدوغان در ادامه از دولت آلمان خواست همکاری با رژیم نژادپرست ترکیه را متوفق کند و به ممنوعیت فعالیت پ.ك.ك در این کشور پایان دهد.

 

شنور آگرباشلی نماینده کنگره دمکراتیک خلق‌ها در سارلاند هم طی سخنانی به مقاومت مادران شنبه درود فرستاد و از تداوم فعالیت‌ها برای همبستگی با مادران شنبه در سارلاند خبر داد.

 

اشتوتگارت

در شهر اشتوتگارت هم طی میتینگی از فعالیت‌های دمکراتیک مادران شنبه حمایت شد. آینور کاراکایا در این فعالیت اعتراضی گفت:"حمله به مادران شنبه هیچ تفاوتی با هجوم نظامیان به مردم در دهه نود میلادی ندارد. زیرا حاکمان کنونی با چیلر و آغار مقام‌های وقت رژیم ترک مشابهتی تمام با هم دارند."

 

جورگی الی کلوتز نماینده زنان در اشتوتگارت بر فعالیت از مادران شنبه تأکید کرد و یادآوری کرد که زنان در ٢٩ سپتامبر در اعتراض به سفر اردوغان به خیابان می‌آیند.

 

فرانکفورت

برای حمایت از مادران شنبه در شهر فرانکفورت فعالیت اعتراضی برگزار شد. شرکت کنندگان با در دست داشتن تصاویر ناپدیدشدگان جنگ رژیم ترکیه علیه کردها پلاکاری را با مضمون "مادران شنبه را تنها نمی‌گذاریم" با خود حمل کردند.

 

سیدنی

در شهر سیدنی استرالیا با پیشاهنگی کمیسیون زنان مرکز دمکراتیک کردها گردهمایی اعتراضی برگزار شد. در این گردهمایی هر کدام از جامعه حقوق بشر "ای.ها.دَ"، اتحادیه علوی‌های کردستان، و کنگره ملی کردستان همبستگی خود را با مادران شنبه اعلام کردند.

 

شرکت کنندگان تصاویری از ناپدیدشدگان جنگ تحمیلی بر خلق کرد در شمال کردستان بدست گرفتند. در گردهمایی سخنانی به زبان‌های کردی، ترکی و انگلیسی بیان شد و در آنان به تداوم سیاست‌های رژیم فاشیست ترکیه علیه کردها و تاریخ مبارزه برای آشکار شدن سرنوشت ناپدیدشدگان در ترکیه اشاره گردید.

 

تداوم انزوای رژیم ترکیه بر عبدالله اوجالان رهبر خلق کُرد یکی دیگر از محورهای گردهمایی فعالیت ١ سپتامبر روز جهانی صلح در سیدنی بود. شرکت کنندگان صدها بروشور را که در مورد وضعیت اوجالان و تحمیل انزوا بر وی بود میان مردم پخش کردند.

 

عصمت تاشتان نماینده کنگره ملی کردستان در سیدنی طی سخنانی گفت:"لازم است هرچه زودتر اجازه ملاقات وکلا و خانواده با عبدالله اوجالان داده شود، سازمان عفو بین‌الملل و سازمان منع شکنجه اتحادیه اروپا به سکوت خود در قبال نقض حقوق کردها پایان دهند و هیأتی را به امرالی بفرستند."

 

پاریس

در شهر پاریس فعالیت اعتراضی با شعار "در ٧٠١امین هفته هر جا حضور خود را اعلام داریم" از مادران شنبه حمایت شد.

 

نمایندگان نهادهای CDK-F, ACTÎT, ODAK, BÎR-KAR, FEDA, FÛAF, TJK-F, SKB, ADHK, Partîzan, SYKP, ICOR و ایستار انقلابی کارگران در این فعالیت شرکت کردند.

 

شرکت کنندگان پوستری را در دست داشتند که روی آن عبارت "من را ببین مادر" نوشته شده بود. آنان حمله نیروهای سرکوبگر رژیم ترکیه به مادران شنبه را محکوم کردند.

 

بروکسل

کنگره دمکراتیک خلق‌ها در بلژیک روز گذشته میتینگی در اعلام همبستگی با مادران شنبه در شهر بروکسل برگزار کرد. حاضرین در این فعالیت تصاویر ناپدیدشدگان جنگ تحمیلی رژیم ترک بر کردستان را در دست گرفتند و با سردادن شعار "اردوغان دیکتاتور" سیاست‌های رژیم غاصب ترک علیه کردها را محکوم کردند. در این گردهمایی بروشور و بیانیه میان شهروندان بروکسل توزیع گردید.