خواست اعضا و طرفداران حزب دمکراتیک خلق‌ها از پارلمان اروپا: وظیفه‌ی خود را انجام دهید

​​​​​​​نمایندگان، شهرداران و روسای حزب دمکراتیک خلق‌ها با گردهمایی در مقابل پارلمان اروپا از کمیته‌ی منع شکنجه‌ی این اتحادیه و پارلمان اروپا خواستند که به منظور پایان حصر و انزوای رهبر آپو و آزادی لیلا گوون اقدام نمایند

روز گذشته هر کدام از لزگین بوتان نماینده‌ی پیشین وان و لیلا بیرلیک نماینده‌ی شرنخ به نمایندگی از سیاستمداران حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با وضعیت رهبر آپو و لیلا گوون بیانیه‌ای منتشر کردند.

در این بیانیه اعلام شده است که به دلیل بی‌عدالتی‌های انجام شده از سوی رژیم فاشیست آکپارتی ناگزیر از پی‌گیری مطالبات خود در اروپا بوده و از این طریق درصددند پارلمان اروپا را مخاطب قرار دهند. در این بیانیه با اشاره به اعتصاب غذای ٧۶ روزه‌ی لیلا گوون، اعلام شد که لیلا به عنوان نماینده‌ی شهر جولمرگ در پارلمان، ٨٠ درصد آرای این شهر کردنشین را به خود اختصاص داده است. اعضا و طرفداران حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام کردند که لیلا گوون به مجرد کسب آرا و قرار گرفتن در جمع نمایندگان مجلس دستگیر و علیرغم آنکه تا کنون حکم و مدت حبس وی نیز اعلام نشده است، به شیوه‌ای نا عادلانه زندانی شده است. در این بیانیه با خاطرنشان ساختن اینکه لیلا مبارزه‌ی آزادی را با دست زدن به اعتصاب غذا ادامه می‌بخشد اعلام شده است که آزادی لیلا گوون در راستای مبارزات صلح است.

 

لیلا فقط یک درخواست دارد: پایان دادن به حصر امرالی

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است که لیلا بیش از یک درخواست ندارد؛ پایان شکنجه‌ در امرالی. در ادامه‌ی این بیانیه آمده است که حصر جنایت بزرگی علیه بشریت است. آقای عبدالله اوجالان ٧ سال است که موفق به دیدار با وکلای خود نشده و ٢ سال و نیم است که مقامات ترکیه مانع از ملاقات وی با اقوام و بستگانش شده‌اند. از همین رو درخواست می‌شود که انزوای وی خاتمه پذیرد. زیرا انزوا شکنجه است و شکنجه جنایتی علیه بشریت محسوب می‌گردد. این مساله یکی از مواد اصلی حقوق بشر اروپا است که پارلمان اروپا آن ر به جهانیان اعلام کرده است.

 

فلسفه‌ی وجودی سی‌پی‌تی منع شکنجه و نقض حقوق بشر است

دراین بیانیه با اشاره به فلسفه‌ی وجودی سی‌پی‌تی آمده است که این سازمان به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اتحادیه‌ی اروپا در راستای پیشگیری از شکنجه تاسیس شده است. از همین رو اعضا و طرفداران حزب دمکرانیک خلق‌ها خاطرنشان ساختند که وظیفه‌ی کمیته‌ی منع شکنجه ممانعت و پیشگیری از شکنجه و انزوای در زندان‌ها شود. از همین رو لازم است که سی‌پی‌تی به وظایف خود عمل نماید.

 

اوجالان یک زندانی سیاسی نیست، اراده سیاسی [یک ملت] است

اعضا و طرفداران حزب دمکراتیک خلق‌ها خاطرنشان ساختند که اوجالان اراده‌ی سیاسی میلیون‌ها نفر بوده و اعتصاب غذای لیلا گوون به منظور پیشگیری از مرگ انسان‌ها بوده است. در این بیانیه اعلام شده است که به هنگام مذاکرات آتش بس برقرار بوده و آقای عبدالله اوجالان یک زندانی عادی نیست، بلکه وی هویتی سیاسی است که برای کردها بسیار مورد احترام بوده و در این راستا سه میلیون و پانصدهزار نفر طی درخواستی که به پارلمان اروپا نیز تحویل داده شده است وی را اراده‌ی سیاسی خود خوانده‌اند.

 

در ادامه‌ی این بیانیه یاداوری شده است که صدها زندانی به اعتصاب غذا دست زده و متاثر از این اعتصاب‌های غذا، برادر اوجالان را به امرالی فرستاده‌اند؛ اما چنین اقداماتی کافی نیستند. اعضا و طرفداران حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام کردند که انجام این دیدار کوتاه به معنای برداشتن حصر نبوده و پایان حصر و شکنجه نیازمند ملاقات مرتب وکلا و اقوام اوجالان در چارچوب قانونی است.

 

درخواست برای حمایت و پشتیانی از لیلا گوون

در این بیانیه با هشدار نسبت به وضعیت سلامتی لیلا گوون آمده است که وضعیت سلامتی لیلا به مرحله‌ی بسیار خطرناکی رسیده است. از این‌رو لازم است که برای خاتمه دادن به شکنجه و انزوا و پیشگیری از مرگ انسان‌ها اقداماتی فوری درپیش گرفته شود. در انتهای این بیانیه از اعضای پارلمان اروپا  و شورای اروپا خواسته شده است که: اعتصاب غذای در ٧۶ روز خود قرار گرفته است. اگر از اعتصاب غذاهایی که روی به سوی مرگ دارند ممانعتی به عمل نیاید، شما را به عنوان مسئول مرگ صدها انسان خواهیم شناخت. ما از شما به عنوان همکاران خود می‌خواهیم که از لیلا گوون حمایت و مطالبات وی را برآورده نمایید. ما با هم می‌توانیم زندگی لیلا گوون را حفاظت کنیم. سیاستمداران حزب دمکراتیک خلق‌ها متعاقب این بیانیه عازم مرکز جامعه‌ی دمکراتیک کرد شدند که مدت ٣٩روز است اعتصاب غذای نا محدود در آن جریان دارد.

 

لیست اسامی سیاستمدارانی که این بیانیه را امضا کرده‌اند بدینقرار است:

نمایندگان: احمد ییلدرم، بسیمه کونجا، دمیر چلیک، فیصل ساری ییلدز، کمال آکتاش، لیلا بیرلیک، لزگین بوتان، محمد امین آدیامان، نورسل آیدوغان، سیبل ییغیت آلپ، توغبا هزر اوزتورک.

 

شهرداران مشترک: برهان کوجامان( شهردار مشترک دپی) فاطمه شیک بورات، فرات آنلی، حسین گونش، لیلا ایمرت، اورهان شانسل، ویسل کسر.

 

روسای حزبی: فیلیز کوجالی، علی شیشمک، امرالله بینگول، حسن وارول، خیری آتش، سبیحه گوندوز، احسان چلیک، سونگول چلیک.