دادخواهی مادران قربانیان کشتار جمعی روبوسکی

٢٨ اکتبر برابر با ششمین سالگرد قتل عام روبوسکی است. در آستانه این روز خبرگزاری ژن نیوز با مراجعه به این روستا و دیدار با خانواده قربانیان این حادثه گزارشی منتشر کرده است.

٢٨ اکتبر برابر با ششمین سالگرد قتل عام روبوسکی است. در آستانه این روز خبرگزاری ژن نیوز با مراجعه به این روستا و دیدار با خانواده قربانیان این حادثه گزارشی منتشر کرده است. 

 

در بیست و هشتم دسامبر سال ٢٠١١ هواپیماهای جنگی ترکیه با بمباران روستای روبوسکی در شرنخ ٣۴ تن که بیشترشان نوجوان بودند را قتل‌عام کرد و تاکنون هیچیک از مسئولان آن معرفی یا محاکمه نشدەاند.

 

این نوجوانان در حالی مورد حملات جنگنده های ترکیه قرار گرفتند که با اطلاع پایگاه منطقه برای خرید سیگار و حمل مواد سوختی روانه اقلیم فدرال کردستان بودند و حین بازگشت هدف جنگنده های اف١۶ ترکیه قرار گرفتند و همه آنها جان خود را از دست دادند.

مادران روبوسکی طی مصاحبه ای با خبرگزاری ژن نیوز اعلام کرده اند تا زمانی که عاملین این قتل عام شناسایی و محاکمه نشوند به فعالیت هایشان در اینباره ادامه خواهند داد.

 

عظیمه آلما، مادر نادر آلما، یکی از قربانیان این قتل عام در ششمین سالمرگ پسرش گفته است، با گذشت ۶ سال و علی رغم تشکیل پرونده مبنی بر کشته شدن پسرش اما تا کنون این پرونده به جایی راه نبرده است.

 

او می گوید بعد از اینکه جوابی از دولت نگرفت پرونده را به دادگاه حقوق بشر اروپا ارسال کرد اما اکنون با گذشت ٢ سال تاکنون جوابی در این مورد داده نشده است.

 

لیلا انجو، مادر شروان انجو از دیگر قربانیان این قتل عام هم طی سخنانی اعلام کرد، فرزندان ما فقط بخاطر خرید ٢  پاکت سیگار کشته شدند. از آن روز به بعد تمام روزهای زندگی من تیره و تار شده. او می گوید با گذشت ۶ سال هنوز عاملین این قتل عام شناسایی و محاکمه نشده اند و در مقابل فشار و تهدید ها بر ما از جانب حزب حرکت ملی ترکیه  افزایش یافته است، و این خود نشان دهنده این است که حزب حرکت ملی در این قتل عام دست داشته است.

 

او با اشاره به اینکه ۶ ماه گذشته نیروهای امنیتی رژیم ترکیه قصد داشتند آرامگاه فرزندان آةها را تخریب کنند گفت که ما در مقابل آن مقاومت کردیم.

 

تورکان اوزجان، مادر اوزجان اویسل، مادر یکی دیگر از قربانیان این قتل عام است که در ان زمان کمتر از ١٨ سال سن داشت. او می‌گوید، پسرم دقیقاَ در جایی که متولد شد، به قتل رسید. بعد از بمباران، من به محل حادثه رفتم و پیکر پسرم را از زیر خاک بیرون کشیدم و ساعت ها بر بالین پیکرش گریه کردم.

 

اکنون ۶ سال است که لباس رنگی بر تن نکرده ام و در این مدت یک ثانیه هم طعم آرامش را نچشیده‌ام.  تا زمانی که عاملین این واقعه شناسایی و محاکمه نشوند به تلاش و فعالیت هایمان در این باره ادامه خواهیم داد.  

 

این درحایست که طی چند ماه گذشته به دستور مقامات امنیتی ترکیه، تندیس روبوسکی که یادآور قتل‌عام ٣۴ روستانشین روبوسکی در حملات هوایی ارتش ترکیه طی ٢٨ دسامبر ٢٠١١ بود در یک پارک شهرستان پیاس تخریب شد.

 

نیروهای پلیس با حمله به پارک شهر پیاس با استفاده از ماشین‌آلات سنگین این تندیس را از بین بردند.