دستپاچگی مقامات محلی و حذف خبر کشتار کولبران از سوی نیروهای رژیم جمهوری اسلامی

به نقل از رسانه‌های داخلی معاون استاندار اورمیه از جراحت یک کولبر خبر داد

به نقل از رسانه‌های داخلی معاون استاندار اورمیه از جراحت یک کولبر خبر داد

 

به دنبال قتل یک کولبر دیگر در ارتفاعات شنو طی روز دوشنبه، معاون استاندار اورمیه مسئولیت مرگ او توسط نیروهای مرزبانی را رد کرده است. او با این حال از جراحت یک کولبر دیگر در همان روز خبر داده است.

 

روز دوشنبه خبرگزاری دولتی ایلنا گزارش داد یک کولبر به نام سلیمان قادری در حوالی روستای هق از توابع شهرستان اشنویه در اثر تیراندازی کشته و جسد او به پاسگاه دهستان هق منتقل شده است.

 

ایلنا روز سه‌شنبه این خبر را از خروجی وبسایت خود حذف کرده و به جای آن ادعای یک مقام وزارت کشور را درج کرده که این واقعه را بکلی تکذیب کرده است.

 

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اورمیه هم در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران مدعی شده جسد پیدا شده در شنو هیچ ارتباطی با درگیری نیروهای امنیتی با کولبران ندارد و در مسیر بازگشت این نیروها از یک عملیات دیگر مشاهده شده است.

 

او گفته در بررسی‌های اولیه آثار ضرب و جرح و یا ضرب گلوله در بدن وی مشاهده نشده است، ادعایی که با گزارش خبرگزاری ایلنا تناقض دارد.

 

علیرضا رادفر با اینحال مسئولیت شلیک نیروهای نظامی در همان روز به گروهی از کولبران در مرز سیاه کوه اشنویه را قبول کرده و گفته یک تن از آنها زخمی و دستگیر شده است.

 

او از کولبران به عنوان قاچاقچی نام برده و مدعی شده ابتدا آنها به نیروهای امنیتی شلیک کردند.

 

شلیک به کولبران شنو در حالی بود که روز دوشنبه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با همراهی محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران و قربانعلی سعادت استاندار اورمیه و از نوار مرزی بازدید کرد.

 

 

به نظر می‌رسد دستپاچگی مقامات محلی و ایجاد فشار بر خبرگزاری کارگران ایران برای حذف خبر مرگ یک کولبر در شنو تحت فشار اخیر افکار عمومی و وحشت از شعلەور شدن دوبارەی اعتراضاتی دارد که به دنبال قتل دو کولبر در بانه آغاز شد.

 

با توجه به گستردگی اعتراضات، مقامات امنیتی در کردستان از دستگیری پنج مأمور خاطی خبر دادند اما در عمل این شماری از معترضان به کشتار کولبران بودند که بازداشت شدند. همچنین در یک هفته گذشته یک کاسبکار کرد در جاده مهاباد کشته شد، یک کولبر اهل خوی در اثر تعقیب مأموران از پرتگاه سقوط کرد و یک کولبر دیگر در شنو جان سپرد.