دمیرتاش: به عدالت شما اعتقادی ندارم

صلاح‌الدین دمیرتاش رییس مشترک سابق حزب دمکراتیک خلق‌ها که در زندان ادرنه از سوی رژیم ترکیه محبوس شده است در جلسه دادگاهی دیروز گفت:"نه به عدالت دادگاه شما باور دارم و نه به عمل به عدالت"

صلاح‌الدین دمیرتاش رییس مشترک سابق حزب دمکراتیک خلق‌ها که در زندان ادرنه از سوی رژیم ترکیه محبوس شده است در جلسه دادگاهی دیروز گفت:"نه به عدالت دادگاه شما باور دارم و نه به عمل به عدالت"

 

اتهامات مربوط به دمیرتاش در شعبه نوزدهم دادگاه جزایی آنکارا مورد بررسی قرار می‌گیرد و جلسات دادگاه هم در زندان سنجان برگزار می‌شود. در سومین روز جلسه دادگاهی روز گذشته علاوه بر نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها، تکین بینگول از مشاوران رییس حزب جمهوریخواه خلق هم شرکت کرده بود.

 

همچون دو روز پیش تنها اجازه شرکت به ۵٠ نفر داده شد. دمیرتاش در این جلسه به قیام‌های ۶-٨ اکتبر ٢٠١۴ و کشتن دو پلیس ترکیه در سرکانی پرداخت.

 

دمیرتاش در دفاع از خود گفت: کار سیاستمداران پیش کشیدن جایگزین‌هاست. آنانی که چنین توانایی نداشته باشند تنها به زالوهای سیاسی می‌مانند که خون جامعه را می‌مکند. الحمدالله در این مورد وجدان ما راحت است. ما تا آخر کوشش کردیم. اگر توانسته باشم تنها یک انسان را از مرگ نجات دهم آماده‌ام هزارسال دیگر هم در زندان بمانم. آنانی که در کشتن هزاران نفر دست دارند و علیرغم آن زندگی شاهانه‌ای را برای خود فراهم کرده‌اند، دولت را به چنگ آورده و طبق میل خود رفتار می‌کنند آیا به اندازه من که در زندان انفرادی هستم وجدانشان راحت است؟ نخیر ، آرامش ندارند. خاطر من از بابت کارهایم آسوده است. این سلول‌های تاریک زندان را به قصرهای برخی‌ها ترجیح می‌دهم. نه به عدالت دادگاههای شما باور دارم و نه به برقراری آن در عمل."

 

دمیرتاش سپس گفت:"به اینجا نیامد‌ه‌ام تا از خود دفاع کنم. آمده‌ام تا از جرم‌ها پرده بردارم. برای محکوم نشان دادن من چنان فشاری به دادگاهها می‌آورند که قابل بازگویی نیست. اگر نیرویشان قد بدهد سعی می‌کنند من را از عرصه سیاسی خارج کنند. من این را درک کرده‌ام. برای تحمیل ممنوعیت فعالیت سیاسی بر من از مجاری دیگر بر دادگاه فشار می‌آورند. با این حساب چگونه به این دادگاهی امیدوار باشیم؟ شاید فعالیت سیاسی را از من محروم کنند اما گفته باشم که مرده من بهتر از برخی‌ها فعالیت سیاسی خواهد کرد. آیا پس از ممنوعیت کار سیاسی چنین جمله‌ای را در حکم من می‌نویسند 'حکم دادیم که از این پس خلق او را دوست نداشته باشند'؟ حتی اگر تا مرگ هم عرصه سیاست را برای من محروم کنند اما بازهم سیاستمدار خواهم بود. در زندان هم سیاستمداری می‌کنم. ما تعیین می‌کنیم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه چگونه باشد. کلید پیش ماست. ممنوعیت سیاسی چه باشد یا نباشد بازهم ما تعیین کننده هستیم. کلید در دستان ماست. ببینیم چکار می‌کنند؟!"

 

صلاح‌الدین دمیرتاش در ضمن اعلام اینکه با سربلندی به زندان محکوم شده است گفت"به رفقای خود وصیت می‌کنم اگر در زندان مُردم تابوت من را بصورت ایستاده (عمودی) از زندان خارج کنید."

 

کردها دارای کرامت هستند و کسی نمی‌تواند حرف "ک" را کوچک بنویسد

دمیرتاش به سخنان خود که در پرونده وی قید شده اشاره کرده و گفت:"در متن شکایت نام کُرد را با حرف "ک" کوچک نوشته بودند. کردها همچون تمام خلق‌های دیگر جامعه‌ای دارای کرامت است. هدف آنان کوچک نشان دادن کردهاست. چنین عملی تحقیرآمیز است. باید اصلاح شود اگر نه، قبول نخواهم کرد."