دمیرتاش: لباس مخصوص زندان را به زباله‌دان می‌اندازیم

​​​​​​​به دنبال تصویب قانون استفاده اجباری از لباس‌های مخصوص زندان برای زندانیان سیاسی در پارلمان ترکیه، صلاح‌الدین دمیرتاش ریاست مشترک حزب دمکراتیك خلق‌ها اعلام کرد آنها برای مقاومت کفن می‌پوشند و این لباس‌ها را بر تن نخواهند کرد.

به دنبال تصویب قانون استفاده اجباری از لباس‌های مخصوص زندان برای زندانیان سیاسی در پارلمان ترکیه، صلاح‌الدین دمیرتاش ریاست مشترک حزب دمکراتیك خلق‌ها اعلام کرد آنها برای مقاومت کفن می‌پوشند و این لباس‌ها را بر تن نخواهند کرد.

 

قانونی در پارلمان ترکیه به تصویب رسیده است که طبق آن همه زندانیان سیاسی باید حتی در جلسات دادگاه از لباس یکدست مخصوص زندان استفاده کنند. اردوغان دیکتاتور ترکیه این طرح را برای تحقیر مخالفان خود از ماهها پیش مطرح کرده بود.

 

صلاح‌الدین دمیرتاش ریاست مشترک حزب دمکراتیك خلق‌ها که در زندان ادرنه محبوس است در پیامی نوشته این لباس‌ها را پاره می‌کند و به زباله‌دان می‌اندازد.

 

دمیرتاش تصویب این قانون با آرای نمایندگان حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی را تلاشی برای دائمی کردن حاکمیت فاشیسم خوانده و تصریح کرده که اجازه نخواهند داد عزت خلق با پوشاندن این لباس‌ها بر تن زندانیان سیاسی شکسته شود.

 

در این نامه آمده است: "اگر لباس‌های یکدست به ما بدهند آنرا به زباله‌دان می‌اندازیم. در حالی که مجازات متجاوزین دارای کراوات در دادگاه کاهش پیدا می‌كند می‌خواهند لباس تحقیر بر تن دهها هزار فرزند شریف کنند که به اتهامات سیاسی زندانی شدەاند. این چیزی نیست که ما آنرا بپذیریم. اشخاصی که می‌خواهند زندان گوانتانامو را به یاد ما بیاورند باید بدانند که ما نیز مقاوت زندان‌های دیاربکر، ماماک، متریس، عمرانیه و اولوجانلار را به یادشان می‌آوریم. اینجا آمریکا نیست. بجای آن لباس‌های یک رنگ، کفن می‌پوشیم و مقاومت می‌کنیم."

 

صلاح‌الدین دمیرتاش در ادامه خواستار پایان مداخله دولتمردان در امور قضایی و دادگستری شده و بر لزوم پایان وضعیت فوق‌العاده و لغو تصمیمات اخذ شده در آن تأکید کرده است.

 

ریاست مشترک ه.د.پ همچنین خواستار پایان شکنجه زندانیان شده و می‌گوید برای صلح و زندگی آزاد باید هرچه زودتر به انزوای تحمیل شده بر اوجالان در جزیره امرالی خاتمه داده شود.