دو خواهر در یک سنگر

مبارزه آزادیخواهانه کردستان ۴۰ سال را پشت سر گذاشت. در این مبارزات دیده می‌شود که اعضای یک خانواده و بستگان همدیگر در یک سنگر مبارزه می‌کنند، مانند گریلای یژاستار دیروک و خواهرش

دیدار ما از کوهستانهای کردستان پس از مدتی دوباره آغاز شده است. در کوهستانهای سربلند ما نزد جوانان قهرمان می‌رویم و به داستانها و سرگذشتشان گوش فرا می‌دهیم.

 

"یکی از قامیشلو، دیگری از نصیبین"

دیروک جودی بعد از آنکه خواهرش در سال ۲۰۱۵ در ماردین به صفوف گریلا پیوست، او هم در قامیشلو به یژاستار پیوست. دیروک جودی در ابتدا به خانواده‌ی خود اشاره می‌کند که به دلیل توطئه‌ی مرزها تقسیم شده‌اند. "قامیشلو و نصیبین جزء آن شهرهای کردستان هستند که اعضای یک خانواده در آنها زندگی می‌کنند. در خانواده‌ی من نیز تعدادی در قامیشلو و تعدادی در نصیبین زندگی می‌کنیم. خواهر من از خردسالی در نصیبین پیش دایی‌ام زندگی کرد. مرزی که میان کردستان کشیده شده است مانع دیدار ما می‌شد. حسرتهای من بسیار زیاد بود. زندگی بر روی یک خاک اما جدا از هم بسیار دردناک است".

"خواهر من مرزها را قبول نمی‌کرد"

جودی گفت:"خواهر من برای آنکه این مرزها را بشکند، در سال ۲۰۱۵ به صفوف پ.ک.ک پیوست. زمانی که ما مطلع شدیم که خواهرم به پ.ک.ک پیوسته است بسیار خوشحال و سربلند شدیم. او به ما امید و اراده می‌داد. من میخواستم دنباله رو اهداف خواهرم باشم و خود را به او برسانم. تصمیم من اینگونه بود اما من فرصت مناسب نداشتم. تا آنکه به صفوف گریلا پیوستم، من تصمیم گرفتم برای خلقم مبارزه کنم و به ی.پ.ژ پیوستم. حدود ۲ سال در روژاوا در صفوف ی.پ.ژ مبارزه کردم. سال ۲۰۱۷ برای محقق کردن آرزوهایم به پ.ک.ک پیوستم".

 

"سخن گفتن از این احساس بسیار دشوار است"

دیروک جودی گریلای یژاستار که حدود یک سال است در کوهستانهای کردستان به سر می‌برد گفت:"احساس بسیار متفاوتی است که اعضای یک خانواده عضو شوند و در یک سنگر در مقابل دشمن بجنگند. کوهستانهای کردستان و همراهی گریلا حسی بسیار متفاوت است. من اراده و دلسوزی بی‌نظیری را دیدم. تعدادی از رفقای من هستند که آنها هم از اعضای یک خانواده عضو پ.ک.ک شده‌اند. یکی با مادرش، دیگری با پدرش، کسانی با برادرشان و کسانی هم با خواهرشان به گریلاهای پ.ک.ک پیوسته‌اند. عضو شدن اعضای یک خانواده با هم و در یک سنگر جنگیدن در مقابل دشمن احساسیست که قابل وصف نیست. من اکنون این حس را دارم".

 

"مرحله‌ای سخت و دشوار"

گریلای یژاستار دیروک جودی یادآور شد که کرد و کردستان وارد مرحله‌ی دشواری شده‌اند و گفت:"از طرفی رهبر آپو در حصر قرار دارد و از طرف دیگر حکومت فاشیست ترکیه هر روز خلقمان را تهدید به حمله می‌کند. هموطنانمان را می‌کشند، کوهستانها را آتش می‌زنند. در چنین زمانی نمی‌شود سکوت کرد و به تماشا نشست. ما در چنین مرحله‌ای زندگی می‌کنیم. راه آزادی در کردستان است".

 

برای گوش سپردن به گریلاها به سفرمان ادامه می‌دهیم ...