دور تازه تعریب و موضع شرم‌آور اعضای کرد شورای استانی کرکوک

​​​​​​​منطقه طالبانی از توابع بخش داقوق حومه کرکوک در معرض اشغالگری و دوره تازه‌ای از سیاست تعریب قرار گرفته است. اعضای کرد شورای استانی کرکوک هم به این معضل تازه اهمیتی نمی‌دهند و کماکان به سکوت در قبال آن ادامه می‌دهند

اعضای کرد شورای استانی کرکوک از بازگشت به وظایف خود سر باز می‌زنند، آنان پس از واگذاری کرکوک به دولت مرکزی عراق این شهر را ترک کرده‌اند. اهالی روستای اینگیجه باز نگشتن اعضای شورای استانی کرکوک را "خدمت به سیاست تعریب و تبعیث" [تغییر بافت جمعیتی از کردی به عربی و بعثی] می‌دانند.

 

پس از حوادث ١۶ اکتبر که به عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ در مناطق کردستانی انجامید سیاست‌های تعریب مناطق کردنشین در دوره استاندار موقت کرکوک از سر گرفته شده است. باز هم عربهای دوره بعث که زمین‌های غصب شده کردها به آنان واگذار شده بود به منطقه برگشته‌اند. این مسئله بحران تازه‌ای را در مناطق مورد مناقشه در پی داشته است. روستای اینگیجه در داقوق یکی از مناطقی است که مناقشه‌ای جدی در آن جریان دارد.

برای اطلاع از چند و چون مسئله به روستای اینگیجه در ١٠ کیلومتری شمال غربی داقوق رفتیم. این روستا که قدمت آن به گفته ساکنانش به پانصد سال پیش برمی‌گردد و توسط کردها بنا نهاده شده بخشی از منطقه طالبانی است.

 

در دوره حکومت‌های احمد حسن بکر و صدام حسین این منطقه با سیاست تعریب مواجه شد. مزارع و خانه‌های کردها توسط نیروهای دولتی به زور گرفته شد و عرب‌های دیگر مناطق عراق بجای آنان ساکن شدند. این امر به تنش مابین عرب‌ها و کردها انجامید و این تنش تاکنون ادامه دارد. در ماه گذشته درگیری‌هایی مابین کردهای ساکن انگیجه و عربهای آورده شده توسط رژیم عراق درگرفت.

هیوا طاهر از کشاورزان روستای انگیجه به خبرگزاری فرات گفت: روستای ما از قدیم‌الایام یک روستای کردنشین بوده است. اما با روی کار آمدن رژیم منحوس بعثی تغییر بافت فرهنگی منطقه توسط دولت کلید خورد. آنان دهها خانواده عرب را به منطقه منتقل کردند و مزارع و خانه‌های ما را به آنان واگذار کردند. این عربها فاقد شناسنامه بودند و به آنان "بی‌ شناسنامه" گفته میشد. اما پس از آنکه مزارع ما را غصب کردند رژیم برای آنان اوراق هویتی صادر کرد.

 

این کشاورز اهل اینگیجه در ادامه گفت: طی ٣٠ سال یعنی از ١٩٧٣ تا ٢٠٠٣ زمین‌های ما را اشغال کردند و روی آنان به كشت پرداختند. اما با فروپاشی رژیم بعثی این عرب‌ها فرار کردند و زمین‌ها به صاحبان اصلی آنان برگشت. اما از ١۶ اکتبر ٢٠١٧ دوباره همان اعراب به منطقه آمده و با اوراق ساختگی رژیم بعثی مدعی مالکیت بر اراضی و خانه‌های ما هستند.

 

هیوا طاهر سپس افزود: راکان سعید استاندار موقت کرکوک در بازگشت این عرب‌ها به مناطق کردنشین داقوق دست دارد و تأکید کرد "این عمل بصورت برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرد."

 

بازنگشتن اعضای شورای کرد استان از به بازگشت عرب‌ها به مناطق ما منجر شده است

این کشاورز اهل ینگیجه با انتقاد از اعضای کرد شورای استانی کرکوک تأکید کرد که آنان به سر کارهای خود برنمی‌گردند و اینگونه مانع تعیین استاندار برای کرکوک شده‌اند. وی افزود: عدم بازگشت آنان به وظایف خود خدمت به سیاست تعریب و تبعیث است.

 

به این عربها خسارت پرداخت شده است

طیب حمید یکی دیگر از کشاورزان روستای انگیجه است. وی گفت:"با اینکه این عربها زمین‌های ما را اشغال کرده بودند اما در سال ٢٠٠٣ برای ترک منطقه و بازگشت به مناطق واقعی خود تشویق شدند و حتی حکومت عراق به آنان خسارت پرداخته است. ما مدارک رسمی در دست داریم که صحت حرفهای ما را به اثبات می‌رساند. این افراد خسارت دریافت کرده‌اند، اما اکنون با مراجعه به یک وکیل دوباره چشم طمع به مزارع ما دوخته‌اند و قصد دارند آنها را دوباره غصب کنند."

 

طیب حمید اعضای کرد شورای استانی کرکوک را بی‌مسئولیت نامید و گفت:"آنها مدعی هستند که در صورت بازگشت به کرکوک زندگیشان در معرض خطر قرار می‌گیرد، از آنان باید پرسید مگر زندگی ساکنان منطقه در خطر نیست؟"

 

اکنون از ما حمایت نکنند دیگر بر ما حقی نخواهند داشت

طاهر بکر هم یکی دیگر از ساکنان روستا است و به کشاورزی مشغول است. وی گفت: حکومت عراق پیشتر هر ١٠ سال یکبار آمار ساکنان منطقه را جمع‌آوری می‌کرد. در آمار سالهای ١٩٢٧ تا ١٩۶٧ کردها اکثریت ساکنان کرکوک را تشکیل داده‌اند، روستای انگیجه هم یک روستای صرفا کردنشین بوده است. اما حکومت‌های عراق از ١٩۶٧ پیاپی به دشمنی با خلق کرد پرداخته‌ و خواستار کوچ کردهای منطقه بوده است.

 

وی سپس گفت:"عرب‌هایی که قصد اشغال مزارع ما را دارند پیشتر در کویت ساکن بوده‌اند، دولت کویت آنان را اخراج کرده است، زیرا اوراق هویتی ندارند، انها در اصل عرب هم نیستند. اما صدام آنها را پذیرفته و به آنان شناسنامه عربی داد. سپس آنان را با هدف تغییر دمگرافی مناطق کردنیشین در مناطق ما اسکان دادند."

 

طاهر بکر در پایان خاطرنشان کرد:"اکنون به نیروهای سیاسی نیازمندیم تا از ما صیانت به عمل آورند. اگر امروز از ما پشتیبانی نکنند در آینده حقی بر ما و مناطق ما نخواهند داشت."