دوران کالکان: آزادی کردستان با نیروی گریلا محقق می‌شود

دوران کالکان، عضو کمیته‌ی رهبری پ.ک.ک در برنامه‌ای ویژه در شبکه "نیوزچنل" شرکت کرد و کارزار ١۵ آگوست را از جنبه‌ی تاریخی مورد ارزیابی قرار داد

دوران کالکان، عضو کمیته‌ی رهبری پ.ک.ک در برنامه‌ای ویژه در شبکه "نیوزچنل" شرکت کرد و کارزار ١۵ آگوست را از جنبه‌ی تاریخی مورد ارزیابی قرار داد

 

کالکان خاطرنشان کرد که از کارزار ١۵ آگوست به بعد، طی ۳۳ سال هر چیزی در کردستان از نو آفریده شد و اعلام نمود با کارزار ١۵ آگوست، در کردستان جنبشی نو، زیبا و سرشار از معنی‌ با جوش و خروش وارد میدان مبارزه گشت. فاشیسم و تحجر نیز با این کارزار از هم پاشیده و نابود شد.

 

١۵ آگوست؛ روز نابودی فاشیسم

 

دوران کالکان خاطرنشان کرد که کارزار ١۵ آگوست علیه کودتای نظامی ارتش فاشیست ترکیه در ۱۲ سپتامبر به وقوع پیوست. رجب طیب اردوغان و دولت باغچلی نیز درصدد احیای فاشیسم در ترکیه هستند که اگر توانایی ارزیابی موقعیت را داشته باشند متوجه خواهند شد که پیش از آنان، به چه شیوه‌ای کودتای فاشیستی "کنعان اورن" درمقابل نیروهای گریلا از هم پاشید. به همین دلیل نیز کارزار ۱۵ آگوست با گذر از دیدگاه فاشیستی، موضعی ضدفاشیست را به دولت ترکیه نشان داد و ثابت نمود که دموکراسی تا چه اندازه می‌تواند لازم و معنادار باشد .

 

 

دوران کالکان خاطرنشان کرد که در (٣۴)ـمین سال از کارزار ١۵ آگوست ما با روح پیروزی این کارزار، برای سازماندهی موثر و نیرومند خود در تمامی عرصه‌ها تلاش خواهیم کرد و در ادامه سخنانش عنوان نمود: "برای کردستانی آزاد، خاورمیانه‌ای دمکراتیک و آفریدن انسان آزاد، علیه فاشیسم داعش، آ.ک.پ و م.ه.پ و هرگونه تحجر ، بردگی و خیانت مبارزه خواهیم نمود. کارزار ۱۵ آگوست همراه با کردستانی نوین، جهانی نوین را می‌آفریند. به دلیل اینکه اولین قتل‌عام در تاریخ بشریت در کردستان اعمال شد و به دنبال آن راه بر ترور و نسل‌کشی‌های دیگر گشوده شد، وجود فضای خفقان و نسل‌کشی در کردستان  به مثابه اعمال فشار و قتل عام بر تمامی بشریت محسوب می‌شود. کارزار انقلابی گریلا در ١۵ آگوست، کردستان را از یک نسل‌کشی نجات داد و روشنگر راه مبارزه برای کردستان، خاورمیانه و تمامی بشریت شد. ما بر این باوریم که مبارزات ما در (٣۴)ـمین سال از کارزار ۱٥ آگوست برای همگان آزادی و دمکراسی را به ارمغان خواهد آورد.

 

 

گریلا برای پیروزی می‌جنگد

 

دوران کالکان در ادامه گفتگو عنوان نمود: پس از کودتای ۱۲ سپتامبر در سال ۱۹٨۰، ذهنیت فاشیسم دوباره کردستان را به اشغال خود درآورد و به هر شیوه‌ای به قتل‌عام دست زد و از همان اوایل کودتا راه بر هرگونه تبلیغات حزبی نیز بسته شد. دیگر اسلحه‌ها بودند که به صدا درآمدند و در شرایطی که فرصتی برای مبارزه نمانده بود، گریلا برای آزادی طبقه‌ی زحمت‌کش و فرودست، زنان ، جوانان و تمامی خلق‌ها مبدل گشت. در واقع راه مبارزاتی گریلا به الگوی مبارزه برای تمام خلق‌های تحت استعمار تبدیل شد، به گونه‌ای که در آفریقا و آسیا نیز خلق‌های تحت ستم استعمار با همین شیوه‌ی مبارزاتی استعمارهای نیرومندی را از میان برداشته‌اند. ویژگی اصلی در این جنگ همواره گریلا بوده است. رهبر آپو گریلا را به مثابه‌ی "فداکاری در راه انسان آزاد" نام می‌بَرد. آزادی برای گریلا تنها مختص به جنگ نمی‌شود، بلکه گریلا دیدگاهی آزاد، خود بودنی آزاد و راه زندگی را  نیز آزاد برمی گزیند. به همین دلیل کردستان برای مبارزه بیشتر از هر چیزی به گریلاهای آزاد نیاز دارد .

 

نیروهای گریلا چگونه سازماندهی شدند

 

دوران کالکان ابراز داشت که پ.ک.ک در سال ۱۹۷۰ درصدد بود تا از طریق ایدئولوژیک‌ـ سیاسی مبارزه کند، اما حزب لازم دید که مبارزه وارد فاز جنگ نظامی شود چرا که دشمن خواستار جنگ نظامی بود و می‌بایست ما نیز خود را برای مقابله با حمله‌ی ارتش فاشیست متحجر آماده می‌کردیم و مجبور بودیم که از موجودیت خود دفاع کنیم. بنابراین پس از کودتای ۱۲ سپتامبر که دیگر فرصتی برای فعالیت ایدئولوژیک نمانده بود، بر اساس مقوله‌ی دفاع مشروع نیروهای گریلا سازماندهی شدند. ابتدا به هر طریقی نیروهای خود را به خارج از میهن یعنی لبنان و فلسطین بردیم و در این مکان‌ها آموزش نظامی و ایدئولوژیک نیروهای گریلا تدارک دیده شد. گریلاهایی که کارزار ١۵ آگوست را به انجام رساندند در لبنان آموزش دیده بودند، در فلسطین نیز مبارزات خلق کُرد و عرب در کنار هم قرار گرفتند و اساس اتحاد در مقاومت خلق کُرد ـ عرب که اکنون نیز در سوریه وجود دارد، از این طریق ایجاد شد .

 

مبارزات انقلابی در زندان، اساس تصمیم‌گیری برای کارزار ١۵ آگوست بود

 

کالکان اعلام کرد که برای مقابلە با کودتای فاشیستی ۱۲ سپتامبر بسیاری از نیروهای ما به باشور کردستان و فلسطین رفتند و در آنجا آموزش نظامی دیدند. در واقع زمانی که موضوع به جنگ تبدیل شد، پ.ک.ک موضع خود را بر اساس نظریات رهبر آپو و مقاومت زندان در سال ۱۹٨۲، تغییر داد .

 

از میان تمام کسانی که زندانی شدند، مقاومت در مقابل شرایط زندان از سوی اعضای پ.ک.ک انجام گرفت. در واقع مقاومت زندان اساس تصمیم برای مقاومت گریلا بود.

 

آزادی کردستان [تنها] با نیروی گریلا محقق می‌شود

 

با مبارزات بی‌بدیل ۳۳ ساله‌ی نیروهای گریلا در کوهستان، بدون شک آزادی خلق کُرد در کُردستان در گرو مبارزه‌های آزادیخواهانه‌ی گریلا خواهد بود. به همین دلیل نیز حزب برای پیشرفت نیروهای گریلا اهمیت فراوانی قائل می‌شود و برای پیشبرد این نیروها تلاش خواهد کرد .

 

 

گریلا = حقیقت خلق

 

دوران کالکان اعلام کرد که اگر دفاع مشروع در میان نباشد، موجودیت ما نیز از بین خواهد رفت. بنابراین گریلا برای هر کسی به مثابه‌ی موجودیت و زندگی آزاد فردی و اجتماعی است. دولت نیروهایش را برای دفاع از خود، ایجاد محدودیت، استعمار و کشتار به کار می‌گیرد. در مقابل، جامعه نیز که خواستار زندگی در این شرایط نیست خود از موجودیتش دفاع می‌کند و این موضوع حقیقت گریلا را که از جامعه برخاسته است آشکار می‌نماید.

 

کالکان خاطرنشان کرد که ملت دمکراتیک نمی‌تواند بدون دفاع ذاتی موجودیت یابد و می‌بایست هر فردی در جامعه فرهنگ دفاع مشروع را بپذیرد. بنابراین حقیقت گریلا از خلقی می‌آید که خواستار این است خود از موجودیتش دفاع کند و امنیتش را تامین کند. اگر خلق حفظ امنیت خود را به دولت محول کند آزادی‌اش را نیز به آنان واگذار کرده است، چرا که سلاح به آنان نیرویی در جهت سرکوب خلق خواهد بخشید. بنابراین خلق نباید حفظ امنیت خود و دفاع مشروع را نادیده بگیرد و شرط آزاد شدن نیز همین است. گریلا برای جامعه‌ی کُرد و کردستان به معنای دفاع مشروع و حفظ امنیت جامعه است .