دوران کالکان: ترکیه در صورت حمله به عفرین به سرنوشت داعش دچار می‌شود

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان طی گفتگویی با شبکه ی "مدیا هابر" به عملیات نظامی ترکیه در ادلب سوریه واکنش نشان داد و نسبت به هرگونه حمله احتمالی هشدار داد.

دوران کالکان عضو کمیته رهبری پ.ک.ک هدف ارتش ترکیه از ورود به ادلب را محاصرەی عفرین و قطع رابطه آن با مناطق دیگر عنوان کرد و گفت ترکیه با صرف نظر از سرنگونی بشار اسد فقط به کنترل کردها فکر می‌کند.

وی تأکید کرد اردوغان که اسد را برادر خود خطاب می‌کرد از همان ابتدا نیز با شخص او مشکلی نداشت اما تصور می‌کرد که برای جلوگیری کردها از دستیابی خلق کرد به یک موقعیت سیاسی باید در برابر حکومت اسد قرار بگیرد.

کالکان هدف دیگر ترکیه از آغاز عملیات ادلب را لاپوشانی شکست خود در هجوم چند ساله به کانتون‌های روژاوا دانست و در ادامه از همراهی روسیه با این طرح انتقاد کرد.

کالکان با بیان آنکه روسیه بخوبی تحقیر حکومت اسد، سرنگونگی هواپیمای جنگی خود و کشتار جمعی کردها توسط ترکیه را به خاطر دارد تصریح کرد که مسکو علیرغم اشراف به ماهیت ترکیه برای دستیابی به برخی منافع سیاسی و اقتصادی، شریک جرم شده است.

وی با تشریح نقش روسیه، ایران و حکومت اسد در اشغال ادلب توسط ترکیه گفت: "در قبال منافعی ناچیز ابتدا اجازه دادند نظامیان ترکیه وارد جرابلس و باب شوند. اکنون هم اجازه ورود به ادلب صادر شده و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود ترکیه مدعی دمشق هم خواهد بود. ارزان‌فروشی مناطق سوریه به ترکیه تبعات سنگینی برای عاملان آن به دنبال می‌آورد."

 

دوران کالکان همچنین به خبر پیشروی بدون درگیری نظامیان ترکیه در ادلب با وجود حضور نیروهای وابسته به القاعده در این منطقه جلب نظر کرد و رابطه ترکیه با گروههای تندروی مذهبی را ارگانیک خواند.

عضو رهبری پ.ک.ک در مورد هرگونه حمله گسترده به منظور تصرف عفرین هشدار داد در چنین صورتی مقاومت کوبانی تکرار خواهد شد و سرنوشت احزاب حاکم در ترکیه همان چیزی خواهد بود که نصیب داعش شد.