دوران کالکان: داعش فاشیسم برآمده از آ.ک.پ/ م.ه.پ است

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان گفت: داعش واقعیت وجودی فاشیسم آ.ک.پ/ م.ه.پ است. این مساله نیز ریشه در حزب اتحاد و ترقی دارد. طلعت و انور امروزه به شکل باخچلی و اردوغان تجسم یافته‌اند

   دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان با شرکت در برنامه اولکدن، از تلویزیون مدیا هابار، در ارتباط با مسائل روز به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.

   کالکان انقلاب روژآوا را که وارد هشتمین سال خود شده است گرامی داشته و در این رابطه اظهار داشت: تهدیدها همچنان ادامه دارند، بر شمار نیروهای نظامی در مرز افزوده‌اند و می‌گویند ما به حمله دست زده و این مساله را تمام می‌کنیم. ما مطمئن هستیم که آنها [روژاوا] در مقابل هرگونه حملات فاشیستی و نابود کننده خودشان را حفظ خواهند کرد و حیات آزاد را بر مبنای خط مشی ملت دمکراتیک ایجاد خواهند کرد. کالکان در سالگرد کشتار پرسوس نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این واقعه، این مساله را قتل‌عام آغازینی قلمداد نمود که از سوی میت طراحی گشته و توسط داعش نیز صورت گرفته است. در بخش دیگری از سخنان خود، کالکان به حملات آمد و چوکوروا نیز اشاره نموده است.

تفکر اتحاد و ترقی منبع و سرچشمه آ.ک.پ/ م.ه.پ است
   کالکان در این سخنان خود اظهار داشت که در مبارزه مشترک برای محاکمه داعش در روژآوا گونه‌ای از نومیدی را مشاهده کرده‌اند و در این رابطه اظهار داشت: باید واقعیت داعش به درستی درک شود. کالکان به ذهنیت جمعیت اتحاد و ترقی که محصول مشترک آلمان و ترکیه است اشاره نموده و اظهار داشت: فاشیسم ملت-دولت بر مبنای کشتار کردها، ارامنه، رومیان، آسور-سریانیان در زمان جنگ اول جهانی ایجاد شد مهر خود را بر سده بیستم زد. بشریت در سده بیستم به مبارزه دست زد: هیتلر، موسولینی را از میان برداشت اما از سرچشمه‌های این ذهنیت و سیاست رهایی نیافت. آ.ک.پ/ م.ه.پ نشانه‌های این ذهنیت سیاسی در ترکیه هستند. بخشی از داعش در جهان عربی تاسیس شد، اما داعشی، جبهه النصره، آک.پ/ م.ه.پ نشانه‌های این خط‌مشی به شمار می‌روند. زیرا منابع و سرچشمه‌های این ذهنیت و سیاست از میان نرفتند و از آن رهایی نیافتند. از طریق داعش توانستند به حمله دست زنند. بعد از آنکه داعش در کوبانی درهم شکست بلافاصله به حمایت از آ.ک.پ/ م.ه.پ پرداختند. در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۵ تلاش می‌شد تا از آ.ک.پ/ م.ه.پ از طرف شمال دست به حمله بزند. متعاقبا در ۲۶ اگوست سال ۲۰۱۶ به سوی باب، جرابلس و عزاز به پیش رفتند. در اکتبر سال ۲۰۱۷ زمانی که داعش در رقا شکست خورد، از سوی دیگری به حمله به کرکوک دست زدند. در دیگر سو نیز به عفرین حمله کردیند اکنون در  مناطق عفرین، شنگال، کرکوک، مخمور و برادوست این حملات همچمنان ادامه دارند. لازم است که واقعیت حملات حاکمیت آ.ک.پ/ م.ه.پ بدینگونه ارزیابی شود. اگر به این مساله توجه شود در می‌یابیم که جبهه‌های حمله، همان جبهه‌هایی هستند که داعش در سال ۲۰۱۴ درصدد گشایش آنها بر آمده بود. بعد از آنکه داعش در مخمور، شنگال و کوبانی و شرق فرات درهم شکسته شد، واقعیت اساس آن مبرهن شد. نیروی اساسی وارد میدان شد، یعنی فاشیسم جمهوری ترکیه، فاشیسم آ.ک.پ/ م.ه.پ وارد میدان شد. از عفرین تا منطقه برادوست، شنگال و مخمور حملات اشغالگرانه خود را ادامه می‌دهند. این حملات اشغالگرانه که از سوی داعش آغاز شده بودند همچنان ادامه دارند و آنچه را داعش نتوانست به نتیجه برساند، اکنون آ.ک.پ/م.ه.پ درصدد انجام و اجرای آن هستند. این دو برآمده از ذهنیت جمعیت اتحاد و ترقی هستند. طلعت و انور امروز در باخچلی و اردوغان تجسم یافته‌اند. این امر بدیهی است. اگر این واقعیت مشاهده نگردد، با علم به این موضوع در این چارچوب مبارزه نگردد، پیروزی امکان‌پذیر نمی‌باشد. کسانی که در مبارزه علیه داعش را همانند مبارزه علیه فاشیسم آ.ک.پ/ م.ه.پ نمی‌نگرند، نه قادر به تقویت مبارزه هستند  و نه می‌توانند داعش را کاملا درهم شکسته و آن را محکوم کنند. اگر بتوان فاشیسم آ.ک.پ/ م.ه.پ را در این راستا بازخوانی نمود، می‌توان فاشیسم را در هم شکست و بشریت توان رهایی از فاشیسم را دارا خواهد بود.

دیکتاتوری اردوغان-باخچلی تلاش دارد تا از طریق تداوم کشتار موجودیت خود را تداوم بخشد
​​​​​​​   کالکان در بخش دیگری از سخنان خود افزود که با این گفته آ.ک.پ/م.ه.پ که ما دشمن کردها، دست به حمله می‌زنیم دیگر نقاب از روی آنان برداشته شده است. گویا در آستانه مرگ هستند که به این سو و آن سو حمله می‌کنند. در این برهه به صدام شباهت داشته و همانند وی دست به حمله می‌زنند. رهبر آپو گفته بود: بعد از انتخابات این وضعیت مشخص خواهد شد. اکنون نیز همه چیز مشخص شده است. اردوغان و باخچلی تلاش دارند تا از طریق کشتار، اشغالگری و قتل‌عام حاکمیت خود را تداوم بخشند.

​​​​​​​   در این رابطه دوران کالکان به ممانعت از دیدارها با اوجالان اشاره کرده و گفت: یک ماه گذشته است و ملاقاتی در امرالی انجام نشده است. وعده داده بودند که این دیدارها انجام خواهند شد. بیانیه صادر کردند، وعده دادند. هزاران فعال دست از اعتصاب غذا برداشتند. قرار بر این بود که ملاقات خانواده زندانیان و وکلا انجام شود. قوانین موجود در جمهوری ترکیه نقض نگردند. معلوم شده است که تمامی این وعده‌ها دروغ بوده است. بخشی از جنگ ویژه است. در حالیکه رهبر آپو پیشنهادهای مرتبط به ایجاد راه حل را ارائه داده بود و همه آن را پذیرفته بودند. فاشیسم آ.ک.پ/ م.ه.پ که از پذیرش آن سرباز زده است، اکنون مبرهن شده است که در پی بازیها، هدف اساسی وی آن است که درصدد خرید زمان برآمده است، تجدید قوا نموده و طرف مقابل خود را تضعیف نموده تلاش دارد تا در نهایت مخالفان خود را نابود نماید. اجازه دیدار با امرالی را نمی‌دهد. در تمامی مناطق شمال کردستان عملیات نظامی در جریان است. هر روز در دهها منطقه قانون منع رفت و آمد اعلام می‌شود. غیر نظامیان، کودکان کشته می‌شوند. علیه روژآوا به تهدید دست می‌زنند. به تجمیع قوا در مرزها و خصوصا منطقه گری‌سپی دست می‌زنند. به توپباران این مناطق دست می‌زنند. تلاش دارند تا اشغالگری در عفرین را گسترش دهند. به شنگال و مخمور حمله می‌کنند. اشغالگری در منطقه برادوست و خاکورک را بسط و گسترش می‌دهند. تلاش دارند تا جنگی سبعانه موجودیت خود را تداوم بخشند.

اشغالگری و تاراج برجا مانده از دوره عثمانی در جریان است
​​​​​​​   در بخش دیگری از سخنان خود دوران کالکان به ارتباط آشکار ایدئولوژیک، استراتژیک دیکتاتوری اردوغان-باخچلی با رویاهای عثمانی اشاره کرده و اعلام داشت که به همین دلیل است که حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ به شیوه‌ای عملی حتی در لیبی نیز دخالت می‌کند. از همین روست که نباید در ارتباط با حملات ترکیه به جنوب کردستان نیز دچار شگفتی شود. ترکیه اکنون وارد خارومیانه و یک جنگ جهانی شده است. این مساله اشغالگری و تاراج ایدئولوژیک و استراتژیک است.

حملات سازماندهی شده و شدید هستند
​​​​​​​   کالکان با اشاره به بعد ایدئولوژیک استراتژی اشغالگری که علیه کردها در جریان است گفت: علنا به دشمنی با کردها پرداخته و دست به کشتار می‌زنند. با این گفته که من علیه پ.ک.ک هستم، تلاش دارند تا کردها را فریب دهند. بعد از آنکه پ.ک.ک را از میان برداشتند دیگران را هم نابود خواهند کرد. هدف اساسی این حملات که از سال ۱۹۸۳ علیه جنوب کردستان انجام شده است بر این مبنا استوار است. ژنرالهایی که در سالهای ۱۹۹۲-۱۹۹۵-۱۹۹۷ به این حملات بزرگ دست زدند آشکارا اذعان داشتند که ما درصدد نابودی حزب کارگران کردستان هستیم. حزب دمکرات کردستان را نیز تحت کنترل درآریم. کردها باید همه بر این نکته واقف باشند، حملات کنونی بسیار سازماندهی شده و دشوار هستند.

در بخش دیگری از سخنانش، کالکان  به شهادت عضو کمیته رهبری ک.ج.ک، دیار غریب و عضو کمیته ارتباطات خارجی ک.ج.ک اشاره کرده و اظهار داشت: دولت جمهوری ترکیه ارتش و میت را در اختیار دارد در قندیل، بهدینان میت چرا باید حضور داشته باشد؟ در این مناطق حزب کارگران کردستان حضور دارد، پ.ک.ک در منطقه حضور دارد. به آسانی نمی‌توانند خود را به این مناطق برسانند. در برهه‌ای، برخی از افراد در این مناطق به آنها کمک کردند، این مساله کاملا آشکار است. اگر میت از سوی حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان حمایت نگردند، نمی‌توانند به قندیل حمله نمایند. این مساله کاملا آشکار ست. شهادت رفیق هلمت در این چارچوب صورت گرفته است.

طرفدار رفیق هلمت هستید یا اردوغان؟
​​​​​​​   کالکان در بخش دیگری از سخنان خود این پرسش را خطاب به دو حزب اقلیم کردستان مطرح کرد که آیا شما از نیروهایی طرفداری می‌کنید که کردها را قتل‌عام می‌نمایند یا طرفدار کردها هستید؟ شما طرفدار رفیق هلمت هستید که برای موجودیت و آزادی به مقاومت می‌پرداخت یا طرفدار اردوغان هستید؟ باید صراحتا به این پرسش پاسخ دهند. اگر در میان این دو کسانی حضور دارند که در خدمت ترکیه قرار گرفته‌اند و قادر به کنترل این عده نیستند ما می‌توانیم به اتفاق موضگیری کرده و علیه این افراد مبارزه نماییم. در غیر اینصورت شما مسئول هستید.  این مساله به عنوان نقطه‌ای سیاه در تاریخ خواهد ماند. ما منتظر بیانیه هستیم.

​​​​​​​   برای نمونه در کوبانی ائتلاف ضد داعش ایجاد شد. در شنگال، مخمور و کوبانی موضعگیری شد. داعش بدینگونه درهم شکست. ما اکنون نیز همان مسیر را دنبال می‌کنیم. برخی از این مسیر خارج شده‌اند. مدیریت بغداد اظهار می‌داشت که اعضای حزب کارگران کردستان بشریت را رهایی بخشیده‌اند. بارزانی در مخمور از پ.ک.ک تشکر و تقدیر به عمل آورد. نیروهای گریلا وارد شنگال شدند، پیشمرگها به کوبانی رفتند. مقاومت کردها علیه داعش  صورت گرفت. اما اکنون نیز میان داعش و آ.ک.پ/ م.ه.پ اختلافی وجود ندارد. آ.ک.پ/ م.ه.پ باعث شدند تا داعش دست به حمله بزند. اما اکنون آ.ک.پ/ م.ه.پ خود دست به این حملات می‌زنند. پ.ک.ک علیه داعش به مقاومت دست زد؛ اکنون نیز علیه آ.ک.پ/ م.ه.پ به مقاومت دست می‌زند. باید به حمایت از این مقاومت بپردازند، باید حامی و پشتیبان این مقاومت باشند. نه اینکه حامی داعش باشند، نه اینکه به پشتیبانی از داعش بپردازند.

​​​​​​​   کالکان دراین رابطه علام کرد که اگر حزب کارگران کردستان از میان برود، همه نابود خواهند شد، وارد مرحله‌ای خطرناک می‌شوند. ما از رهبری بغداد و هولیر، اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان می‌خواهیم که صادقانه و عملی در ارتباط با این مساله موضع بگیرند. موضعی درست و اصولی اتخاذ نمایند و روح مقاومت کوبانی، مخمور و شنگال را نمایندگی نمایند.

یا باهم یا هرگز!
​​​​​​​   لازم نیست هیچ کسی اظهار دارد که ما جنوب کردستان را آزاد کردیم، یا بخشهای دیگر کردستان در جنوب کردستان دخالت نکنند، هیچ کس در این منطقه حضور نداشته باشد تا ما در اینجا در آسایش زندگی کنیم. چنین امری امکان ندارد. تا زمانی که در شمال کردستان، روژاوا و شرق کردستان قتل‌عام و کشتار در جریان باشد، جنوب کردستان نمی‌تواند آزادانه زندگی نماید. چنین امری محال است. یا همه ما با هم در آزادی زندگی خواهیم کرد یا هیچ کس آزاد نخواهد بود. باید این مساله را همگان درک کنند. خطر را مشاهده کنند. علیه سیاستهای اشتباه موضعگیری نمایند. رهبری سیاسی خود را به سوی واقعیت سوق دهند. نباید اجازه حضور عوامل اطلاعاتی، جاسوس و ماموران ترک در منطقه را داده و باید با آنان برخورد شود. اینان دشمنان کردها بوده و نباید حضور چنین افرادی را در میان خود بدهند. باید تمامی افرادی را که برای ترکیه جاسوسی می‌کنند همانند جاسوسان صدام قلمداد کرده و بدینگونه با آنان برخورد نمایند.