دوران کالکان: فاشیسم غیر از زور زبان دیگری را نمی‌فهمد

به منظور ممانعت از خونریزی بیشتر، به منظور درک واقعیات و قبول راه حلی معقول، اعتصابهای غذا ارسال سیگنال قلمداد می‌شود. اما ۶ ماه گذشته است. این سیگنال را به درستی درک نکرده‌اند.

به منظور ممانعت از خونریزی بیشتر، به منظور درک واقعیات و قبول راه حلی معقول، اعتصابهای غذا ارسال سیگنال قلمداد می‌شود. اما ۶ ماه گذشته است. این سیگنال را به درستی درک نکرده‌اند. گریلا دست به فعالیت و اقدام می‌زند. راه دیگری باقی نمانده است. گریلاها نیز با زبانی عمل می‌کنند که آن را بفهمند.

 

دوران کالکان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان در مصاحبه‌ای با برنامه اولکدَن [از میهن]، در شبکه تلویزیونی میدیا هابار به پرسشهای این تلویزیون پاسخ داد.

 

دوران کالکان در این گفتوگو در ارتباط با روز جهانی کارگر اظهار داشت: زمانی که از روز جهانی کارگر سخن گفته می‌شود، اتحاد و همبستگی به ذهن متبادر می‌گردد. کالکان در این گفتوگو با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای میدان تاکسیم در سال ۱۹۷۷ اظهار داشت: از ۱۵ اگوست سال ۱۹۸۴ به بعد، از زمان شروع نبرد مسلحانه، ماههای آوریل از نظر جزو  ماههایی به شمار می‌روند که در آن مبارزه به بیش از پیش شعله‌ور می‌گردد. اول ماه مه آستانه ورود به این ماههای شعله‌ور شدن مبارزه به شمار میرود. اول ماه مه سال ۱۹۸۵ در گارزان، گروهی از گریلاهای ما به فرماندهی رمضان کاپلان در جریان نبردی که یک هفته ادامه داشت، به شهادت رسید. یاد و خاطره رفیق رمضان کاپلان و تمامی دیگر شهدای اول ماه مه را گرامی می‌داریم.

 

"پارادایم رهبری، روشنی بخش هر چه بیشتر افقهای ماست"

کالکان خاطر نشان ساخت که به رغم حملات مدرنیته کایپتالیستی به اول ماه مه، این سیستم نتوانسته است به مانعی در برابر کارگران، زحمتکشان و تمامی فرودستانی بدل شود که خود را صاحبان اول ماه مه قلمداد می‌کنند. زنان کارگر و زحمتکش و فرودست بیش از دیگران اول ماه مه را متعلق به خود دانسته و بیش از دیگران در اول ماه مه میادین را لبریز از جمعیت کرده‌اند. معنای آزادی، برابری، اتحاد و همبستگی مبارزه اول ماه مه را بیشتر گسترش داده، نمایندگی کرده و اول ماه مه را در واقع به پر طراوت‌ترین کانون  اتوپیای آزادی، دمکراسی و برابری تبدیل شده است.

 

کالکان در این گفتوگو اظهار داشت: روز جهانی کارگر جامعه را بیش از پیش به جستجوی آزادی، برابری، سوسیالیسم واداشته و به اتحاد رسانده و از سوی دیگر جامعه را از هرگونه فشار، استثمار و منفعت طلبی رهایی می بخشد. از سوی دیگر؛ در می یابیم که این روز نه فقط یک امید، نه فقط یک تبریک و مراسم معمولی و عمومی، بلکه سیستمی فکری است که  بیشتر در ارتباط با اول ماه مه گسترش می یابد.

 

دوران کالکان افزود: خصوصا که پارادایم مدرنیته دمکراتیک به شیوه‌ی گسترده‌تر و نظام مندتر در این روز روایت می‌گردد. سوسیالیسم، تئوری سوسیالیستی، سازمانهای سوسیالیستی از پارادایم اقتدارطلبانه- دولت خواهانه‌ رهایی یافته، از تمرکزگرایی دولتی شدن و اقتدارطلبی رهایی یافته و به جامعه‌ای دمکراتیک پیوند خورده و اجتماعی می‌گردد. بنابه این دلایل است که پارادایم رهبر آپو افقهای ما را روشن‌تر ساخته و از همین روست که ما می‌خواهیم تمامی کسانی که در راه آزادی، برابری و سوسیالیسم تلاش می‌کنند، بیش از پیش تلاش کنند تا این پارادایم صحیح را درک کرده و به شیوه‌ای گسترده با آن رابطه گفتوگویی برقرار نمایند.

 

"اول ماه مه همانند نوروز جشن کردها است"

 کالکان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: روز جهانی کارگر متعلق به مبارزان، امیدواران است، این روز متعلق به کسانی است که از ارتباط نزدیکتری به آزادی و برابری برخوردار هستند. از افراد ۷ ساله تا ۷۰ ساله، از کودک گرفته تا پیر، زنان و مردان، تمامی افراد برخوردار از درک و بینش و خواهان مبارزه این روز را گرامی داشته و هیچ حرکتی را یارای متوقف کردن آن نیست.

 

کالکان در ادامه افزود: کردها نیز جامعه فرودست محسوب می‌شوند، جامعه‌ای کارگری و زحمتکش هستند. اکثریت جامعه کردی در چنین وضعیتی قرار دارند. از همین روست که می‌توانیم اول ماه مه را همانند نوروز، جشن کردی قلمداد کنیم. به دلیل وضعیت فرودستی، می‌توان گفت این روز، روز مبارزه کردهاست. کردها چنین تلقی‌ای از این روز دارند. کارگر و زحمتکش، زن و جوان از این منظر اول ماه مه را روزی متعلق به خود می‌دانند. اکنون وضعیت بدین صورت است. اول ماه مه سال ۲۰۱۹ ما براین باور هستیم که این باور بیش از پیش واجد حقیقت است. زیرا مبارزه‌ای وسیع در این روز تحقق می‌باید. در چارچوب این مرحله از مقاومت تحت عنوان پایان دادن به انزوا، در هم شکستن فاشیسم و آزادی کردستان، این مرحله به گامی بلند، انقلاب و مقاومتی چنان بدل خواهد شد که می‌تواند به  خاورمیانه، ترکیه و جهان را دمکراتیزه کرده و به آزادی انسانیت منتهی و راههای رسیدن به آن را مهیا نماید. از همین رو مقاومت عمومی در مقابل شکنجه انزوای تحمیلی بر امرالی، به معنای اتحاد، انسجام و همبستگی و مبارزه اول ماه مه بوده و به این روز پیوند خورده و خلق کرد بدین شیوه روز جهانی کارگر را گرامی می‌دارد. از سوی دیگر می‌توان گفت کردها جامعه‌ای هستند که در نزدیکترین معنای این روز، روز جهانی کارگر را گرامی می‌دارند. از همین رو بر این باوریم که هر گوشه‌ای کردها میادین را مملو از جمعیت خواهند نمود و روز جهانی کارگر را با مرحله مبارزه علیه حصر و فاشیسم به هم پیوند زده و این روز را معنادارتر ساخته و هم با روح اول ماه مه این مرحله از مقاومت را شعله ورتر کرده و به بالاترین مرحله خواهند رساند.

 

"مرحله مقاومت عمومی"

کالکان به مرحله مقاومت پایان دادن به انزوا، درهم شکستن فاشیسم و آزادی کردستان اشاره کرده و خاطرنشان ساخت که این مرحله با گذشت ۶ ماه تا کنون در هر چهار بخش کردستان و خارج از میهن پیشرفتهای فراوانی را به خود دیده و دستاوردهای فراوانی را کسب کرده است. کالکان در این رابطه اظهار داشت این مرحله، مرحله مقاومت عمومی است، جنبش اجتماعی، جنبش سیاسی و جنبش گریلا از ابعاد این مرحله از مقاومت عمومی هستند. از  کودکان ۷ ساله گرفته تا ۷۰ ساله، جامعه با تمامی ابعاد خود به مقاومت دست می‌زند. اما آنچه که در جریان این مقاومت ۶ ماه، مهر خود را بر این منقش ساخته است، اعتصاب غذا می‌باشد. کالکان یادآور شد که اعتصاب غذایی که با پیشاهنگی لیلا گووَن از ۷ نوامبر آغاز شده است، نزدیک به ۶ ماه است که در هر چهار بخش کردستان، در زندان و در اقصی نقاط جهان تداوم دارد. مقاومت در زندان نیز چهار ماه است که ادامه دارد. در این چارچوب روز اول ماه مه را خصوصا به مقاومت کنندگان اعتصاب غذا تبریک گفته و براین باورم که مبارزه از هم اکنون دستاوردها و پیروزیهای فراوانی را کسب و بدون گمان مایه سرفرازی گشته و بدون گمان به اهداف خود خواهد رسید. از صمیم قلب براین باورم. زیرا به مرحله کنونی رسیده است.

 

"مقاومت برای درهم شکستن سیستم انزوا"

کالکان مقاومت اعتصاب غذای لیلا گوون، ناصر یاغز، اعتصاب غذای زندان را مدت زمانی طولانی است در جریان است به یاد اورده و اعلام نمود: وضعیت زندانها بسیار دشوار بوده و حاکمان فاشیست آ.ک.پ/ م.ه.پ فشار شدیدی را بر زندانیان وارد آورده، به شکنجه آنان دست زده و به رغم چنین شرایطی اکنون قریب به ۴-۵ ماه است که هزاران زندانی در این شرایط مقاومت خود را ادامه می‌دهند. سخن از ۷ تا ۸ هزار زندانی است که در اعتصاب غذا به سر می‌برند. در هر چهار بخش کردستان، در گوشه و کنار جهان مقاومتی پر شکوه در جریان است. از استراسبورگ تا گالر در انگلستان، این مقاومت گسترش یافته است. این خلق مقاومت می‌کند. سیستم شکنجه و انزوای امرالی را قبول ندارد. خواهان حیات رهبر آپو در آزادی هستند. براین باورند که سیستم شکنجه و انزوای امرالی به گونه‌ای از مدیریت، سیستمی از مدیریت تبدیل شده است که در ترکیه و کردستان مدیریت و نحوه اداره جامعه را مشخص می‌نماید. انزوا و حصر بر همگان تحمیل شده است، از تاثیر منفی بر تمامی انسانها برخوردار بوده و به همین دلیل درصدد هستند سیستم انزوا، ذهنیت فاشیسم مبتنی بر کشتار که راه را بر انزوا می گشاید، درهم شکسته و بدین منظور دست به مبارزه می‌زنند.

 

"این مقاومت واجد چندین بعد است"

 کالکان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از این تریبون می‌خواهم بگویم که؛ باید [این مرحله از مقاومت به] درستی درک شود؛ مبارزه ما نه صرفا اعتصاب غذا است. مقاومتی عمومی است. گریلا به پیروزی خواهد رسید. خلق به مقاومت خواهد پرداخت. زنان، جوانان، به مقاومت دست می‌زنند. در هر چهار بخش کردستان، در چهار سوی جهان مقاومت را تداوم خواهند بخشید. انقلابیون، دمکراتها، مدافعان حقوق بشر به مقاومت دست می‌زنند. در این چارچوب؛ مبارزه وسعت یافته و به مقاومتی پرشور و چند بعدی بدل شده است. اما در میان این ابعاد مقاومت، اعتصابهای غذا بخش بنیادین آن را تشکیل می‌دهند. این مرحله با اعتصاب غذای لیلا گوون آغاز و قدم به قدم گسترش یافته و به تیتر این مرحله تبدیل شده است، به پیرنگ اصلی این مرحله از مقاومت تبدیل شده است.

 

کالکان در ادامه این سخنان خود افزود: از سوی دیگر، اعتصابهای غذا محدود به زندان نیستند. درصددند این بخش زا از یاد ببرند. در هر چهار بخش کردستان، در تمامی اقصی نقاط جهان این اعتصابات ادامه دارند. نزدیک به ۱۰ هزار نفر به شیوه‌های مختلف دست به اعتصاب غذا زده‌اند، شاید شمار اعتصاب کنندگان از این رقم نیز بیشتر باشد. کسانی هستند که دست به اعتصاب غذای نامحدود و بدون بازگشت زده‌اند، کسانی که بدون بازگشت و به شیوه‌ای نامحدود دست به اعتصاب غذا زده‌اند بیش از ۱۰ هزار نفر می‌باشند. اما در این میان شور شدید و گسترده زندانیان محوریت دارد. کالکان به فشارها و ستم زندانبانان بر اعتصاب کنندگان اشاره کرده و اظهار داشت از سوی دیگر، مقاومت اعتصاب غذا در زندان، هم در بعد شمار و مشارکت زندانیان و هم ویژگی خاص خود مهر خود را براین مرحله از مقاومت زده است.  ما این مساله را ارزیابی کرده‌ایم، مقاومت کنندگان، اعتصاب کنندگان نیات و مقاصد خود را ابراز داشته‌اند، با گفته‌های خود اهمیت و معنای آن را نشان می‌دهند. اما باید براین نکته واقف بود که لازم است انسان از وجدان برخوردار باشد، درک کند و از آن حمایت و صیانت نماید. اگر اندکی از وجدان برخوردار باشد، از ذهنیت  حتی اندکی دمکراتیک برخوردار باشد برای گسترش این مبارزه باید تلاش نماید، به حمایت از آن برخیزد، به این مبارزه نیرو بخشیده و در آن مشارکت نماید.

 

کالکان در بخش دیگری اظهار داشت: در این مقطع، مرحله انتخابات وارد برهه مهمی شده است؛ بعد از انتخابات نیز بیش از همه خانواده‌های زندانیان و اقوام زندانیان این مبارزه را مهم ارزیابی کرده و مرحله پایان دادن به انزوا، درهم شکستن فاشیسم و آزادی کردستان را شعله ورتر ساخته و آن را بیش از پیش گسترش می‌دهند. کالکان در این رابطه گفت: در انتخابات ۳۱ مارس، فاشیسم آ.ک.پ/ م.ه.پ ضربه‌ای بزرگ و شکستی سنگین را متحمل گشته اکنون نیز وارد مرحله‌ای شده‌ایم که درهم شکستن ذهنیت و سیاست فاشیستی می‌تواند راه را بر خاتمه دادن به انزوا هموار نماید. ما به چنین مساله‌ای باور داریم. اعتصاب کنندگان تمامی آحاد جامعه را به مبارزه هر چه بیشتر فراخوانده و مقاومت آنان حاکی از این پیام است. در صورتیکه توجه شود این عزم راسخ و این اراده نستوه قابل مشاهده است، در واقع رویاهای بشریت را نیز ترسیم می‌کنند.

 

"انزوا در هم خواهد شکست"

کالکان گفت: در این چارچوب از رهبری تا خلق، از گریلا تا جوانان و زنان، خلق کرد و دوستان خلق کرد به مقاومت دست زده‌اند. تمامی آلام و دردها، مشقات و رنجی که متحمل می‌شوند ارزش به شمار رفته و باید تمامی این موارد را مشاهده کرد و برای آن ارزش قایل شد. زیرا رهبر آپو گفته است انقلاب جشن خلقهاست. مقاومت جایگاهی است که روح آزادی، عشق به آزادی، ذهنیت و اتحاد خلق می گردد. اگر توجه نماییم در می یابیم که زنان و جوانان کرد، انسانهای کرد ملتی جدید، گونه ای جدید از بشریت و فرهنگی جدید را به نمایش گذارده اند.

 

در بخش دیگری از سخنان خود کالکان با ارسال درودهای انقلابی خود به لیلا گوون و تمامی اعتصاب کنندگان اول ماه مه را به تمامی آنان تبریک گفته و اظهار داشت: اعتصاب کنندگان عزت و سربلندی یافته‌اند، تمامی بشریت را به حرکت واداشته و به عشق انسانیت آزاد، ذهنیت و روح و وجدان آگاه ان تبدیل شده‌اند. اینان جامعه را دگرباره احیا کردند؛ همه را دوباره به مسیر واقعیت اجتماع بازگردانده و در مسیر مبارزه قرار دادند. پیروزی و دستاوردی از این مهمتر قابل دستیابی نیست. دیری نخواهد پایید که انزوا در هم خواهد شکست، فاشیسم نیز از میان رفته و مقاومت کنندگان به اهداف خود نائل خواهند آمد و بدون هیچ تردیدی پیروزی محقق می‌شود. اظمینان و باور قلبی خود را مجددا تکرار می‌کنم.

 

"در ابتدا اعتصاب غذا به درستی درک نگردید"

کالکان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ابتدا مرحله مقاومت اعتصاب غذا و شعار خاتمه دادن به انزوا، درهم شکستن فاشیسم به درستی درک نگردید، به اندازه کافی از آن حمایت و صیانت نشد، به درستی و سریع سازماندهی نشد و به همین علت این مرحله طولانی شد. کالکان خاطرنشان ساخت که اکنون وضعیت در حال تغییر است، هم اهمیت این مرحله و هم اهمیت مقاومت اعتصاب غذا، نقش تاریخی آن از سوی کردها، از سوی زنان و خلقهای خاورمیانه، در بعد بشری آن، معنای رهایی بخشی بزرگ آن، معنای دمکراتیک، محتوای آن درک گشته و براین  اساس صیانت و حمایت از آن به سطح جامعه، بین المللی و ملی گسترش یافته است.

 

"هیچ کس نمی‌تواند مانع از مقاومت زنان کرد شود"

کالکان در بخش دیگری از گفتوگوی خود اظهار داشت در این چارچوب نه فقط برای زندان، سازماندهی اقوام و خانواده‌های زندانیان نیز حایز اهمیت بود؛ در گسترش آن نیز در ابتدا کاستی هایی وجود داشت و همانند وضعیتی موقتی قلمداد می‌شد، اما هنگامی که مشاهده شد که خیر، مساله‌ای موقتی نیست، به جنبش و حرکت تبدیل شد. ما اکنون در مقطع مقاومت مادران هستیم، در جنبش مادران زندانیان و در گفته‌های آنان می‌بینیم؛ می‌گویند تا آخرین نفس، به منظور دست‌یابی به عزت و سربلندی مبارزه خواهند نمود. در مقابله هر گونه فشار، ترور و خشونت با قهرمانی و شجاعت به مقاومت ادامه می‌دهند. یکی از مادران می‌گفت مگر شما کیستید که راه را بر ما می‌بندید؟ این گفته یک زن کرد در مقابل پلیسهای آ.ک.پ/ م.ه.پ بسیار مهم است. این گفته نشان می‌دهد که از چه اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند، بر اهداف خود مصر بوده و اراده و عزم نستوه آنان را نشان می‌دهد. هیچ کس نمی‌تواند در مقابل چنین زنانی بایستد. دیگر هیچ کس نمی‌تواند سر خم نماید. هیچ کس را نمی‌توانند به برده بدل نمایند. می‌بینیم که وضعیت به چنین مرحله‌ای رسیده است. باید در مقاومت مادران این مسائل دیده شوند. هر چقدر دیر نیز شده باشد، وضعیت کنونی، به مرحله حساسی رسیده است. در هر منطقه‌ای نیز با شجاعت مقاومتشان را ادامه می‌دهند.

 

 در بخش دیگری از سخنانش دوران کالکان با اشاره به حمله پلیس به مادران زندانیان اظهار داشت: این رویداد امری غیر انسانی و غیر اخلاقی است. این فاشیسم در نوع خود قاتل و کشتارگر است. نخستین بار نیست که شاهد چنین وضعیتی باشیم. در مقابله با این، از طریق مبارزه ما به جایگاه کنونی دست یافته‌ایم. به ذهنیت کنونی رسیده‌ایم. این موارد رغبت مبارزه ما را هر چه بیشتر گسترش می‌دهد، باید مادران ما  و تمامی زنان، با آغوش گشاده و نه از روی احساس با این مساله تعامل نمایند. لازم است که نوع تعامل ما با این مساله از زاویه ایدئولوژیک، سازمانی، سیاسی بوده و از سوی دیگر با خشم و نفرت خود را در مقابل اقدامات فاشیستی ارتقا دهیم. باید روح انتقام و مبارزه در ما تقویت شود. چنین رفتارهایی [یورش چماقداران پلیس ترک] به ما باید شوق ما را به گسترش مبارزه بیشتر گرداند. باید نیز اینگونه باشد؛ باید مهاجمان فاشیست بدانند، کسانی که پیش از این نیز مرتکب چنین اعمالی شده بودند به مجازات رسیدند، در این برهه نیز همگی به مجازات خواهند رسید. تقاص گرفته خواهد شد. گریلاهای ما گفتند: همانند شما [نیروهای ترک] عمل می‌کنیم، تمامی افرادی که مرتکب جرم شده‌اند مورد محاسبه و حسابرسی قرار خواهند گرفت. لازم نیست هیچ کس بگوید که نباید اینگونه عمل نمود. اقداماتی که امروز انجام می‌شوند بدون هیچ گمان مورد محاسبه قرار خواهند گرفت.

 

"زنان و جوانان نباید مادران را تنها گذارند"

کالکان با یادآوری خواست ناصر یاغز اظهار داشت که من نیز به خواسته یاغز می‌پیوندم و گفت: درست است، عشق مادران عمیق است، مبارزند اما تنها می‌مانند. نباید اینگونه باشد. زنانِ دیگر، تمامی آحاد جامعه و خصوصا جوانان کجا هستند؟ ما از جوانان کرد می‌خواهیم که با معیارهای خود بپاخیزند، در هر جا که ساکن هستند، چرا مادرانشان را تنها می‌گذارند؟ چرا سازماندهی نشده‌اند؟ چرا به صورتی فعال مبارزه نمی‌کنند؟ درست که گریلا جنبش جوانان بوده و با قهرمانی مقاومتشان را تداوم می‌بخشند. در این رابطه چیزی نمی‌گویم، اما حمله فاشیستی انجام گرفته در کوچه‌ها علیه مادران کرد نباید نباید بدون پاسخ گذاشته شود، باید چنان پاسخی به آن داده شود که تک تک عاملان آن حسابرسی شوند. می‌توانند حرکتی پر خروش و گسترده را ایجاد کنند. باید نیز اینگونه باشد. در این چارچوب از تمامی جوانان می‌خواهم که بر مبنای معیارهای خود بپاخیزند. بیشتر به مبارزه دست زده و فعال باشند. لازم است که هر جوان میهن‌دوستی با مطالعه اطراف و محیط خود ارتباطات خود را کنترل نماید، با چه کسانی ارتباط برقرار می‌نمایند؟ این شمار بزرگ از جوانان کرد که در مدارس و دانشگاهها مشغول تحصیل هستند، همه جزو جوانان میهن‌دوست و انقلابی هستند. جوانانی که امید و آینده ترکیه را ترسیم می‌کنند نیز در این میان وجود دارند. اکنون روزی فرا رسیده است که علیه فاشیسم و ذهنیت قاتل به مقاومت دست زده شود. انسان و انسانیت در این مقطع مشخص می‌گردد. آینده آزاد با چنین مقاومتی آفریده می‌شود.

 

"اقدامات گریلاها علیه حمله به مادران، انتقام است"

دوران کالکان از اعضای کمیته رهبری حزب کارگران کردستان در ارتباط با اقدامات گریلاها طی روزهای اخیر اظهار داشت: این اقدامات صرفا یک هشدار به شمار می‌رود. در مقابله با بی‌احترامی به مادرانمان یک انتقام و یک واکنش محسوب می‌شود. باید این مساله را اینگون ارزیابی کرد. اما به چه معناست؟ هیچیک از اقداماتی را که فاشیسم آ.ک.پ/ م.ه.پ انجام داده‌اند، بدون پاسخ نخواهند ماند. کشتار، شکنجه بدون پاسخ نخواهند ماند. تلافی تمامی اقدامات آنها گرفته خواهد شد. قرارگاه مرکزی این امر را اعلام کرده است. این پیام نیز از سوی همگان درک شده است، تصمیمی بجا است و امری است که باید به درستی درک گردد. در این راستا، عملیات منطقه سرحد، عملیات جبهه خاکورک-برادوست، عملیات خط زار-چلی انجام شدند. به  تمامی کسانی که در این عملیاتها مشارکت داشتند، از قرارگاه مرکزی، تمامی نیروهای گریلا تبریک می‌گویم. اول ماه مه را خصوصا به آنان تبریک می‌گویم.  براین باورم که پیروزیهای خود را استمرار و گسترش می‌بخشیم. گریلا به فعالیت و عملیات خود دست می‌زند، راه دیگری وجود ندارد.

 

"گریلاها در هر منطقه‌ای و در هر جایی به حسابرسی از فاشیستها دست می‌زنند"

 کالکان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اعتصابهای غذا، مرحله مقاومت پایان دادن به انزوا، درهم شکستن فاشیسم در مقابله با سخنان ما پ.ک.ک را نابود می‌کنیم، گریلا را نابود می‌کنیم، کردها را نابود می‌کنیم پا به عرصه گذاشته و با پاسخ نمی‌توانید چنین کاری را انجام دهید، نتوانستید چنین کاری را انجام دهید، مواجه شد. کالکان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: لازم است پیام اعتصاب غذاها به درستی درک گردد، در مراحل اولیه این اعتصاب اقدامات لازم در این رابطه را انجام نداده و اکنون ۶ ماه از آن زمان گذشته است تا آنها [ترکهای فاشیست] یک واقعیت را ببینند، یا اگر از ذره‌ای وجدان برخوردار باشند این اعتصاب غذا را دیده و آن را درک کنند، کاملا مشخص است که انرا درک نکرده‌اند. از همین رو با زبانی که آنرا درک کنند ما سخن خواهیم گقت. لازم است همه بدانند گریلا اینگونه عمل خواهد کرد، آنچه که تا کنون انجام شده است صرفا یک پیام بوده است تا به جای خون واقعیت را دریابند، برای آنکه خون بیشتری بر زمین ریخته نشود، برای آنکه جنگ شدت نیابد. اما از سوی دیگر طرف مقابل خواهان جنگ است، جنگ را تحمیل می‌نماید، بر مادران چنین بی‌احترامی را تحمیل می‌کند و غیر انسانی رفتار می‌کند. بدون تردید گریلا تمامی این موارد را محاسبه می‌کند. از هم اکنون گریلا در هر منطقه‌ای وارد مرحله فعال خواهد شد. در هر منطقه‌ای و نه فقط در کوهستانها و نه فقط علیه نظامیان وارد عمل خواهد شد. تمامی قاتلان فاشیست، هر کس که باشد، از نیروهای تبهکار پلیس گرفته تا جاسوسها، کسانی که گزارش می‌دهند، مورد حسابرسی واقع خواهند شد. زمان حسابرسی فرا رسیده است. تصمیم گرفته‌ایم. تا کنون نخواسته‌ایم که اینگونه عمل نماییم. همه باید این امر را درک کنند. باید موضع ما و خلقمان را درست ارزیابی کنند و از آن درس بگیرند. طرف مقابل ما غیر از این زبان، زبان دیگری را نمی‌فهمد. باید در مقابل فاشیستها با زبانی که درک می‌کنند، سخن گفته شود.