دولت ترکیه در رابطه عبدالله اوجلان مرتکب جُرم شده است

نویسندگان، روشنفکران و حقوقدانان روژهلات و جنوب کردستان ضمن ابراز نارضایتی خود از تحمیل انزوا بر عبدالله اوجالان، رهبر خلق کُرد عنوان نمودند که دولت ترکیه در رابطه با این موضوع مرتکب جُرم شده است

نویسندگان، روشنفکران و حقوقدانان روژهلات و جنوب کردستان ضمن ابراز نارضایتی خود از تحمیل انزوا بر عبدالله اوجالان، رهبر خلق کُرد عنوان نمودند که دولت ترکیه در رابطه با این موضوع مرتکب جُرم شده است

علی کریمی، نویسنده و سیاستمدار کُرد در سخنانی تصریح کرد: انزوای تحمیل شده بر عبدالله اوجلان از یک مسئله‌ی ملی گذر کرده و به مسئله‌ای انسانی مُبدل شده است.

 

ایشان در ادامه افزود:"عبدالله اوجلان نزدیک به بیست سال است که در زندان به سر می‌برد و دو سال است که با هیچ کس دیداری نداشته است. اردوغان کینه‌ی خود را از خلق کُرد نسبت به رهبر آپو ابراز می‌دارد. ما در مقابله با این اقدامات مسئولیت‌های خود را به درستی به جا نیاورده‌ایم. این مسئله دیگر به مسئله‌ای انسانی مبدل شده، ما بایستی دنیا را به لرزه در می‌آوردیم و بیان می‌داشتیم که رهبر ما کجاست؟ ما بایستی قیامت برپا می‌کردیم.

 

احزاب سیاسی کُرد نیز سکوت اختیار کرده‌اند. مخصوصا احزاب سیاسی در روژهلات و جنوب کردستان انگار این موضوع را پشت گوش انداخته‌اند در حالی که برای این انسان بزرگوار هر اقدامی انجام دهیم باز هم کم است. ما بایستی اجازه ندهیم که این انسان بزرگوار در زندان بماند و اردوغان در قصر خود در آرامش باشد."

لطیف فاتح: بایستی اکنون عبدالله اوجلان در میان ما می‌بود

 

لطیف فاتح، نویسنده و روشنفکر کُرد نیز در سخنانی عنوان نمود: "به دلیل اینکه رهبر آپو چهره‌ی پلید اردوغان را به دنیا نشان داد، تحمیل انزوا بر ایشان سنگین‌تر شد.

 

دولت ترکیه با آتش بازی می‌کند. رهبر آپو بایستی اکنون در شهر آمَد می‌بود و دشمنی میان خلق‌ها را از بین می‌برد. این مهم در سایه‌ی مبارزات ما به وقوع می‌پیوندد. دولت ترکیه باید به خوبی بداند که اگر هر بلایی بر سر رهبر آپو بیاید ما دنیا را بر سر آنان ویران خواهیم کرد."

 

 

آرام حاجی: دولت ترکیه مرتکب جُرمی غیرقانونی می‌شود

آرام حاجی، حقوقدان و مدافع حقوق بشر اظهار کرد:" دولت ترکیه با این اقدامات قوانین بین‌المللی حقوق بشر را زیر پا می‌گذارد. این قوانین از سه بخش به نام قوانین اجتماعی، شخصی و سیاسی تشکیل می‌شود. با مشاهده‌ی وضعیت رهبر آپو در زندان، معلوم می‌گردد که دولت ترکیه هر سه این قوانین را زیر پا می‌گذارد. انزواسازی مغایر با تمام قوانین انسانی و حقوقی است.

 

بر اساس قوانین بین‌المللی هر زندانی‌ای از حق دیدار با خانواده و وکلایش و همچنین حق دفاع از خود برخوردار است در حالی که تمامی این حقوق از رهبر آپو ستانده می‌شود.

 

حق دیدار با خانواده و وکلا و همچنین هر‌گونه ارتباط با بیرون از رهبر آپو منع شده است. ایشان حتی از حق دریافت و فرستادن نامه نیز منع شده‌اند. تمامی این‌ها حتی از دیدگاه بین‌المللی نیز اعمالی غیرقانونی هستند و به نوعی بازگشت به زمان دیکتاتوری است."