دولت ترکیه کنترل عرصه‌ی آموزش و اقتصاد جنوب کردستان را در دست دارد

دولت ترکیه سیاست‌های اشغال جنوب کردستان را در ابعاد نظامی، بازرگانی و آموزش و پرورش گسترش می‌بخشد.

   به نقل از خبرگزاری مزوپتامیا، همزمان با گسترش پایگاه‌های نظامی ترکیه در جنوب کردستان، دولت ترکیه در ابعاد بازرگانی و آموزش و پرورش نیز توطئه‌ی اشغالگری خود را توسعه می‌بخشد. ۴۹ مدرسه وابسته به جمعیت فتح‌الله گولن تحت نظارت میت به آموزش ترکی می‌پردازند. همچنین همراه با گسترش پایگاه‌های نظامی و مدارس ترکی‌، حداقل ۳۹۰ شرکت ترکیه اقتصاد جنوب کردستان را در دست گرفته‌اند.

آموزش به زبان ترکی در مدارس گولن
   نهاد‌های همگون‌ساز کردها به نام آموزشگاه‌های فتح‌الله گولن به لطف زمامداری حزب دمکرات کردستان عراق- خانواده بارزانی‌ها در زاخو، برواری، سوران، آمدی، رانیه در سلیمانیه، صلاح‌الدین در هولیر با آموزش به زبان ترکی خواهان همگون سازی کردهای جنوب کردستان هستند.

خانواده بارزانی شرکای اصلی تجارت میت
   علی‌رغم محاصره‌ی نظامی و آموزشی، ترکیه جنوب کردستان را به مستعمره‌ی خویش مبدل کرده است. از میان ۳۹۰ شرکت ترک، ۲۶ شرکت مستقیما وابسته به سازمان اطلاعاتی ترکیه میت هستند که در سلیمانیه و هولیر فعالیت می‌کنند. شرکت‌های مذکور به مداخله در اقتصاد و سیاست جنوب کردستان می‌پردازند.

   لازم به ذکر است شرکت‌های بازرگانی توسط خانواده‌ی بارزانی مدیریت می‌شوند. مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان و نچیروان بارزانی ریاست اقلیم کردستان مالکان سهام این شرکت‌ها هستند.

برگزاری نشست با مدیریت مسرور بارزانی
   روز ۳۰ ژوئن و ۱ ژوئیه / ۹ و ۱۰ تیر نشستی با زمینه‌ی " تجارت و سرمایه‌گذاری" در میان ترکیه و مقامات اقلیم کردستان برگزار شد. این نشست تحت مدیریت مسرور بارزانی برگزار شد. رضا تونا توراگای وزیر بازرگانی ترکیه، هاکان کاراچای مسئول کنسولگری ترکیه در هولیر، بولنت توفکچی وزیر پیشین بازرگانی و گمرک ترکیه در این نشست حضور یافتند.