دولت عراق از حکومت اقلیم کردستان در رابطه با تعطیلی دفاتر جنبش آزادی توضیح خواست

​​​​​​​کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق از دولت اقلیم کردستان خواست تا در مورد دلایل ممنوعیت جنبش آزادی و تعطیلی دفاتر آن توضیح دهد، همچنین وزارت داخله و انجمن وزیران عراق را هم در جریان جریان گذاشته است

یک هیئت جنبش آزادی جامعه‌ی کردستان به دلیل تعطیلی دفاترشان در اقلیم کردستان شکایتی تنظیم کرده و آنرا به مدیریت امور احزاب سیاسی و شورای کمیسیون عالی انتخابات عراق تقدیم کرده و دیروز نیز به اقلیم کردستان بازگشتند.

 

حسین کرکوکی عضو شورای مدیریت جنبش آزادی و یکی از اعضای این هیئت، به روژ نیوز گفته است، انجمن کمیساریای عراق و مدیریت امور احزاب سیاسی در کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، اعلام کرده‌اند که اقدام دولت اقلیم کردستان غیرقانونیست و قابل قبول نمی‌باشد.

 

همچنین اعلام کرده‌اند، به صورت رسمی و کتبی از حکومت اقلیم کردستان خواهند خواست تا در این زمینه توضیح دهد و دلایل آنرا بیان کنند.

 

همچنین خاطرنشان نموده‌اند که  این نقض قانونی حکومت اقلیم کردستان را به اطلاع وزارت داخله عراق و انجمن وزیران خواهند رساند.

 

بر اساس همین اطلاعات، معن هیتاوی، رئیس انجمن کومیسیاران و عبدالله فاضل رئیس مدیریت امور احزاب سیاسی در کمیسیون عالی مستقل انتخابان عراق به این مسئله اشاره کرده‌اند که در هنگام دادن مجوز به جنبش آزادی، به صورت کتبی تقاضای تأیید صلاحیت جنبش آزادی از وزارت داخله و وزارت داخله اقلیم کردستان کرده‌اند و آنها نیز پاسخ مثبت داده‌اند، اما چگونه حالا دفاتر جنبش آزادی را تعطیل می‌کنند؟

 

قرار است طی چند روز آینده جنبش آزادی در دادگاه فدرال نیز شکایتی دیگر تنظیم کند.

 

حکومت اقلیم کردستان، روز ۲۵ نوامبر ۲۰۱٨ حکمی را منتشر کرد که بر اساس آن باید آن دسته از احزاب و سازمانهایی که مجوز رسمی از وزارت داخله حکومت اقلیم کردستان کسب نکرده‌اند، دفاتر خود را تعطیل کنند و اجازه‌ی هیچ فعالیتی به آنها داده نشود. در همین راستا دفاتر جنبش آزادی تعطیل شد. جنبش آزادی در روز ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ در ابتدای تاسیس خود، از وزارت داخله حکومت اقلیم کردستان درخواست مجوز رسمی نموده است، اما این وزارتخانه به آنها پاسخ نداده است.

 

جنبش آزادی نیز بر اساس قانون احزاب در عراق، از حکومت عراق هم درخواست مجوز کرده بود. در نهایت در چهارم دسامبر ۲۰۱۷ به صورت رسمی به عنوان یک حزب سیاسی در سراسر عراق پذیرفته شده است و مجوز رسمی گرفته است.