دکتر شوان: سیستم آموزش روژاوا فرد مبتکر و آفریننده را تربیت می‌کند

د.شوان عبدالله استاد دانشگاه سلیمانیه، که از دانشگاههای روژاوای کردستان دیدار به عمل آورده می‌گوید، سیستم آموزشی روژاوا فرد را مبتکر و آفریننده بار می‌آورد، وی همچنین انتقال این سیستم به جنوب کردستان و عراق را بسیار مهم می‌داند

دکتر شوان عبدالله، استاد شیمی در دانشکده‌ی علوم دانشگاه سلیمانیه، که روژ ۲۶ دسامبر ۲۰۱٨ همراه چند تن دیگر از اساتید دانشگاههای جنوب از دانشگاههای روژاوا دیدن کردند، در گفت‌وگو با روژنیوز، در مورد سیستم آموزشی روژاوا که نتیجه‌ی فکر و فلسفه‌ی رهبر خلق کرد، عبدالله اوجالان می‌باشد، سخن گفت.

 

دکتر شوان گفت، همه‌ی سیستم روژاوای کردستان بر فلسفه‌ی عبدالله اوجالان است و اساس این سیستم هم از بین بردن قدرت‌طلبی است. در روژاوا و در سیستم آموزشی آن قدرت طلبی وجود ندارد، رئیس دانشگاه به همراه دانشجوها به نظافت ساختمان مشغول است و این سیستم کم نظیر می‌باشد.

این استاد دانشگاه، که خود دکترایش را از کشور بریتانیا گرفته است، اشاره کرد که حتی دانشگاههای بریتانیا هم هنوز به این سطح نرسیده‌اند که بتوانند فرد را اینگونه مبتکر بار بیاورند که به طور کامل بر روی پای خود بایستد و در آینده مستقل باشد.

 

دکتر شوان اهمیت سیستم آموزشی روژاوا را در این می‌بیند که فرد را آفریننده تربیت می‌کند و می‌گوید: فردی آفریننده است که خود مسئول آموزش آکادمیک خود باشد، یعنی دانشجویان با حس مسئولیت و اخلاقی خود مسئولیت آموزش و یادگیری خود را متحمل میشوند نه از روی اجبار.

 

در حالی که در بسیاری از دانشگاهای بزرگ جهان تعدادی از دانشجویان تنها با هدف پیدا کردن کار درس می‌خوانند، اما در دانشگاههای روژاوا به دانشجویان وعده داده شده است که پس از اتمام تحصیلات فرصت شغلی برای آنها فراهم خواهد شد.

 

دکتر شوان همچنین گفت: به نظرم بسیار مهم است که این سیستم نه تنها برای جنوب کردستان بلکه به کل عراق انتقال یابد. گفته می‌شود که سایر دانشگاههای کشور سوریه در تلاشند تا از این سیستم پیروی کنند. این سیستم برای آنکه دانشجو به یادگیری ترغیب شود اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. امیدوارم این سیستم در دانشگاههای اقلیم هم ایجاد شود زیرا حس می‌کنم در دانشگاههای اقلیم دانشجوها به اجبار مطالعه می‌کنند و آنطور که باید، یاد نمی‌گیرند.

 

"من خود قول داده‌ام تا آنچه در توانم باشد انجام دهم تا در موقعیت خودم به عنوان یک استاد دانشگاه این سیستم را به دانشگاههای خودمان منتقل کنم".

 

دکتر شوان عبدالله در پایان سخنانش خواستار آزادی اوجالان رهبر پ.ک.ک شد و گفت: بسیار برایم مهم است که آقای اوجالان سریعا آزاد شود. اگر اتهامی هم وجود دارد باید به صورت عادلانه محاکمه شود، تا افکار عمومی جهان بدانند که علت محاکمه‌اش چیست، در واقع تنها دلیل آن تلاش و مبارزه برای آزادی خلقش و انسانیت و ایجاد جامعه‌ای برابر بوده است.