ربوار رشید: تلاش برای اتحاد ملی را دوچندان می‌کنیم

​​​​​​​ربوار رشید ریاست مشترک کنگره ملی کردستان در سخنانی پایان دادن به مسائل مابین احزاب کردستانی را مهم‌ترین وظیفه ک.ن.ک دانسته و افزود:"برای اتحاد ملی فعالیت خود را افزایش خواهیم داد

١٨مین مجمع عمومی کنگره ملی کردستان در روزهای گذشته در هلند برگزار شد. نمایندگان ک.ن.ک، ی.ن.ک، جنبش تغییر، جریان‌های اسلامی، حزب کمونیست کردستان، حزب سریانی کردستان، نهادهای زنان کردستانی، احزابی از علوی‌های کردستان، ایزدی‌ها، زردشتی‌ها و همچنین نهادهای یارسانی‌ها و هورامی‌های چهاربخش کردستان، کردهای ساکن روسیه، لبنان، قزاقستان و نمایندگان کردهای مهاجر در اروپا در این نشست سالانه حضور بهم رساندند.

 

ربوار رشید ریاست مشترک کنگره ملی کردستان در گفتگو با خبرگزاری فرات مباحث مطرح شده در مورد اتحاد جریان‌های سیاسی و همچنین نقش کنگره ملی در این مورد را ارزیابی کرد.

 

مسئله همبستگی مختص احزاب سیاسی است نه خلق کردستان

رییس مشترک ک.ن.ک خاطرنشان کرد که مسائل و اختلافات مابین احزاب کردستانی بیش از هر چیزی باب طبع دشمنان کردستان است و افزود:"به ویژه ترکیه و ایران خواهان افزایش هرچه بیشتر اختلاف و تفرقه مابین کردها هستند. زیرا نمی‌خواهند کردها به همبستگی ملی دست یابند." رشید در ادامه سخنان خود گفت که مابین کردها و خلق‌های دیگر در کردستان مسئله جدی وجود ندارد، خلق‌های فراوانی با باورداشت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت می‌توانند در کنار هم زندگی کنند. رشید می‌گوید" خلق‌های کردستان همدیگر را پذیرفته‌ و برای یکدیگر احترام قائلند."

 

مابین خلق‌ها ریا و تزویر وجود ندارد. زمانی که در یکی از شهرهای کردستان مسئله‌ای روی می‌دهد چه در سلیمانیه تا آمَد یا مهاباد و یا قامشلو کردها همه از یکدیگر حمایت می‌کنند. جامعه مسئله‌ای به نام اتحاد ندارد، متأسفانه این احزبا و جریان‌ها هستند که با هم مشکل دارند. برای اینکه به این مشکل پایان دهیم و اتحاد ملی را محقق کنیم لازم است که با تمام توان خود تلاش نماییم."

 

دولت ترک جنگ را از امرالی آغاز کرد

ربوار رشید وظیفه اصلی ک.ن.ک را از میان برداشتن مسائل مابین احزاب کردستانی عنوان کرده و افزود:"برای حل مسائل موجود باید نیروی تأثیرگذاری را افزایش دهیم. در این زمینه کاستی‌هایی وجود دارند و ما هم خودانتقادی خویش را به خلقمان ابراز می‌کنیم. یکی از خواسته‌های خلق کُرد، کنار هم قرار گرفتن احزاب، توافق و دیالوگ ملی آنان است. اما متأسفانه احزاب سیاسی در عمل گامی در این راستا برنمی‌دارند. مابین خلق و احزاب سیاسی مشکلاتی وجود دارد و ما از مشکلات و موانع این موضوع آگاهیم. ایجاد توازن مابین تمام احزاب و نهادها بدون شک آسان نیست، اما تلاش‌های ما در این مورد همچنان ادامه دارد."

 

ربوار رشید رییس مشترک کنگره ملی کردستان به حصر رهبر خلق کُرد عبدالله اوجالان اشاره کرده و می‌گوید"اوجالان نه برای خود خویش بلکه برای آزادی خلقش مبارزه کرد. هم دولت ترک و هم تمام دنیا نیک می‌دانند که آزادی کردها منوط به آزادی اوجالان است. به همین دلیل هم رژیم ترک جنگ خود علیه کردها را از زندان امرالی آغاز کرد. همچون ک.ن.ک فعالیت‌ها برای آزادی اوجالان را در صدر تلاش‌های خود قرار می‌دهیم."