رقا و کرکوک ... [یادداشت]

آزادی رقا و واگذارکردن خاک جنوب کردستان تأثیری شگرف در وضعیت سیاسی و نظامی خاورمیانه و کردستان برجای می‌گذارد

آزادی رقا و واگذارکردن خاک جنوب کردستان تأثیری شگرف در وضعیت سیاسی و نظامی خاورمیانه و کردستان برجای می‌گذارد

 

هفته گذشته دو واقعه بزرگ روی دادند و هر دو رویداد هم نه تنها در کردستان بلکه در تمام جهان بازتاب وسیعی یافتند. یکی از وقایع مربوط به آزادی رقا بود و دومی هم واگذاری کرکوک و اطراف آن ...

 

آزادی رقا و واگذارکردن خاک جنوب کردستان تأثیری شگرف در وضعیت سیاسی و نظامی خاورمیانه و کردستان برجای می‌گذارد

 

اول به بررسی موضوع رقا بپردازیم؛

پس از مقاومتی ١٣۴ روز سرانجام شهری که مرکز وحشی‌گری داعش بود پاکسازی شد. در این مبارزه نفس‌گیر ۶۵۵ مبارز جانباختند. اینگونه خطر و تهدید بر روژاوا و شمال سوریه رفع شد و بزرگترین دشمن خلق‌های شمال سوریه با روحیه فدایی نابود شدند.

 

پیروزی رقا تنها دستاوردی سیاسی و نظامی نیست. این پیروزی ایدئولوژیک است. روزی که ی.پ.ژ در مرکز رقا بیانیه‌ای خود را قرائت کرد این موضوع را یکبار دیگر یادآوری کرد. مرکز شهر رقا با پرچم‌های جنبش آزادی زنان و تصویر عبدالله اوجالان مزین شده بود. این امر نشاندهنده پیروزی خط‌مشی آزادی‌خواهی در برابر خطمشی وحشیگری بود و هیچ نیرویی هم نمی‌تواند از پیشروی آن جلوگیری کند.

 

پیروزی در رقا برای تمام سوریه آغاز صفحه‌ای نوین است. از این پس راه حل سیاسی مورد گفتگو قرار خواهد گرفت. اگر چه متأسفانه در برخی مناطق درگیری و جنگ همچنان ادامه دارد. اما در هر حال مرحله‌ای سیاسی آ‌‌غاز خواهد شد. آنانی که در عرصه عمل به پیروزی می‌رسند، از خود محافظت می‌کنند، بە سازماندهی خود می‌پردازند توانایی شرکت در پلاتفرم‌های سیاسی و کسب نتیجه حیاتی را هم دارا هستند. به همین دلیل لازم است فعالیت و سازماندهی بیش از هر زمان دیگری مبنا قرار گیرد. این مرحله اشتباهات و نواقص را نخواهد پذیرفت. در چنین شرایطی اشتباه و برداشتن گامهای غلط مرگ را به دنبال خواهد داشت.

 

نمونه آنچه در جمله پایانی از آن سخن گفتیم در کرکوک روی داد. رقا با مقاومت به پیروزی دست یافت. قبل از رقا تمام روژاوا، کوبانی، منبج و صدها روستا، شهر و شهرک آزاد شدند.

 

با تأسف از رویدادهای کرکوک، آنچه محرز شد این مهم است که بدون مقاومت هیچ گامی برداشته نمی‌شود. کرکوک نشان داد که کردها نیازمند اعتماد به نفس و نیروی خود هستند. در کنار ایجاد رابطه با تمام نیروهای دیگر اما هیچگاه به آنان تکیه نکنند. فریاد و فغان مسئولان هولیر به آسمان برخاسته است. خواهان نجات خود از سوی فلان نیرو [آمریکا و غربی‌ها] هستند ... در چنین حالتی شما چه کاره‌اید؟ هزاران پیشمرگ در انتظار صدور دستور مقاومت بودند؟ چرا شما تنها یک دستور به پیشمرگ‌ها می‌دهید و آنهم دستور فرار و عقب‌نشینی است؟

 

چرا؟

زیرا هدف نه دفاع و محافظت از میهن، آزادی میهن و زندگی آزاد است، همه چیز در منافع حزبی، گروهی و خانوادگی خلاصه شده است. همین امر هم راه را بر نابودی دستاوردهای جنوب کردستان فراهم کرد.

این رویدادها مقابل چشمان کردها و تمام جهانیان روی دادند. نمی‌خواهم از مرحله رفراندوم سخن بگویم اما در یک جمله مرحله رفراندوم به مرحله خیانت مبدل شد. آنانی که بدون حساب و کتاب، بدون تحلیل، بدون توجه به آرای دیگران تنها با شعارهای پوچ و تهی فریاد "ما به دولت نیازمندیم و برای آن همه‌پرسی می‌کنیم"، با شرمندگی به شرکای فروختن میهن مبدل شدند.

 

در پایان هم آنچنان که همگان می‌بینیم در مقابل بغداد دست و پا بسته حاضر شدند. آنان تازه از میل به گفتگو با بغداد سخن می‌گویند اما دیگر بغداد با همکاری آنکارا و تهران گوش به آنان نمی‌دهد و درصدد تحمیل تسلیمیت است. به همین دلیل در شرایط جاری تمام جنوب کردستان با خطری جدی روبروست.

 

اما جنوب تنها جنوب نیست. تحولات جنوب کردستان در تمام کردستان تأثیر دارند. جنوب کردستان مسئله تمام کردهاست، به همین دلیل کردها به همان اندازه که در مقابله با اشغالگری بغداد واکنش نشان می‌دهند الزامی است که در مقابله با خیانت مسئولان هولیر هم اتخاذ موضع کنند. در غیر اینصورت هیچ تغییری روی نخواهد داد. کردها می‌توانند از این فرصت استفاده نمایند. نیروهایی که تاریخ خود را با خیانت سرشته‌اند زیرپا له کنند و با نیروهای سیاسی نوین و ارتشی نوین از میهن خود دفاع کنند. کردها با نیروها و گروه‌های خیانت‌پیشه توانایی برداشتن یک گام را هم ندارند.

 

خلاصه اینکه: مقاومت، رنج و سازماندهی راه را بر پیروزی‌هایی همچون رقا فراهم می‌کند. در مقابل مزدوریگری، خیانت، منفعت‌پرستی، فرار و مفت‌خوری راه تسلیم نمودن کرکوک زیبا و مناطق دیگر کردستان را فراهم نمود