رژیم ایران سه جوان کُرد را اعدام کرد

جمهوری اسلامی صبح شنبه ١٧ شهریور/ ٧ سپتامبر یک روز پس از دیدار مشترک اردوغان- روحانی و پوتین سه جوان سیاسی کردستانی را به دار آویخت

جمهوری اسلامی صبح شنبه ١٧ شهریور/ ٧ سپتامبر یک روز پس از دیدار مشترک اردوغان- روحانی و پوتین سه جوان سیاسی کردستانی را به دار آویخت

 

رژیم ایران رامین حسین‌پناهی را صبح امروز در زندان رجایی شهر اعدام کرده بود. بعد از چند ساعت گزارش‌‌ اعدام دو زندانی سیاسی دیگر کُرد هم منتشر شد. زانیار و لقمان مرادی دو جوان مریوانی سال ٢٠٠٩ بازداشت و در سال ٢٠١١ به اعدام محکوم شدند.

 

خبرگزاری‌های متعلق به سپاه از اعدام دست‌جمعی این سه جوان کُرد خبر دادند.

 

زانیار و لقمان مرادی از چهارشنبه ١۴ شهریور/ ۵ سپتامبر پس از انتقال به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زده بودند. مسئولین زندان به زانیار گفته بودند که روز شنبه (امروز) حکم اعدام آنان را اجرا خواهند کرد.

 

سازمان‌های بین‌المللی در روزهای گذاشته از رژیم ایران درخواست کردند حکم اعدام این سه را متوقف کند.

 

دیدار اردوغان- روحانی و اعدام جوانان کُرد

اعدام سه جوان کردستانی در بامداد شنبه پس از دیدار رؤسای جمهوری ایران و ترکیه- روز جمعه دست‌های همدیگر را در تهران فشردند- جلب توجه می‌کند. رژیم ایران پس از نشست تهران جوانان کردستانی را اعدام کرد و مراکز احزاب کُرد را هدف حملات راکتی قرار داد.

 

جمهوری اسلامی یا جمهوری اعدام

ایران پس از چین – با یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر جمعیت- در رتبه دوم کشورهایی است که انسان‌ها را اعدام می‌کند. مراکز حقوق بشری در خارج از این کشور اعلام کردند که این حکومت تنها در خلال ١٨ روز گذشته ١٧ نفر را اعدام کرده است. رژیم ایران از آغاز ٢٠١٨ تاکنون ٢٠۵ انسان را به دار آویخته، در سال ٢٠١٧، ۵۴۴ تن و در سال ٢٠١۶ هم ۵۵٣ نفر را اعدام کرده است.