رژیم تُرک تمدن تاریخی اورارتوها را از میان می‌برد

قلعه‌ی سه هزار ساله‌ی وان که توسط اورارتوها بنا نهاده شده، تحت عنوان مرمت آثار باستانی از سوی دولت ترکیه در حال نابودی است

قلعه‌ی سه هزار ساله‌ی وان که توسط اورارتوها بنا نهاده شده، تحت عنوان مرمت آثار باستانی از سوی دولت ترکیه در حال نابودی است

 

قلعه‌ی وان که قدمت آن به ۳ هزار سال پیش می‌رسد، از سوی وزارت توریسم و گردشگری دولت ترکیه و تحت عنوان بازسازی، به مدت ۲۰ سال است که بر روی آن کار انجام می‌دهند و آسیب زیادی به آن وارد آورده‌اند، به گونه‌ای که ارزش‌های تاریخی خود را از دست داده است.

 

تحریف تاریخ؛ قلعه‌ی اورارتو به مثابه‌ی آثاری متعلق به دوره‌ی عثمانی‌ها معرفی می‌شود

پیش از کودتای ۱۲ سپتامبر در ترکیه، صدها سنگ نوشته، راه و قسمت‌هایی از قعله‌ی اورارتو تحت عنوان کندوکاو آثار باستانی از بین رفتند. 

 

معابد متعلق به کُردها و همچنین قلعه‌ی وان، به عنوان مساجد دوره‌ی سلجوقی و عثمانی شناسانده می‌شوند. چنین نشان می‌کنند که قلعه‌ی اورارتوها متعلق به دوران حاکمیت سلجوقیان و عثمانیان است.

 

ذهنیت کودتای ۱۲ سپتامبر هنوز نیز حاکم است

علی کالچک، مسئول انجمن حفاظت از آثار تاریخی در وان، اعلام کرد که پیش از کودتای سپتامبر و پس از آن نیز، درصددند تا تمام آثار باستانی و الاخصوص قلعه‌ی وان را از بین ببرند و در ادامه گفت:"ذهنیت حاکم بر کودتای ۱۲ سپتامبر اکنون نیز در جریان است. دولت ترکیه تمام آثار باستانی منطقه‌ی وان را به عنوان آثار متعلق به دوره‌ی سلجوقی و عثمانی معرفی می‌کند.

 

چنین برخورد می‌کنند که گویا در منطقه‌ی وان هیچ‌گاه کُرد و ارمنی زندگی نکرده و دارای هیچ تمدنی نیستند. این اقدامات در راستای سیاست‌های امحا، انکار و نابودی خلق کُرد و ارمنی است. بر اساس این سیاست دولت ترکیه، تاریخ تمدن این منطقه از دوره‌ی سلجوقیان و عثمانیان آغاز می‌شود. این اقدام دولت ترکیه درواقع انکار تمدن و تاریخ کُردها و ارمنی‌ها است. و این به معنای نابودی تاریخ این ملت‌هاست."

 

دیگر از آن شهری که نمایانگر تاریخ بود، اثری نمانده است

نازان آریش یکی از شهروندان منطقه‌ی وان که از قلعه‌ی وان دیدن کرده، عنوان می‌کند قلعه‌ای که ده سال پیش دیده با قلعه‌ی کنونی بسیار متفاوت است. آثار تاریخی قلعه بکلی از بین رفته‌اند.

 

این شهروند همچنین تصریح می‌کند:" پیشتر وقتی به قلعه‌ی وان قدم می‌گذاشتی، آثار تاریخی زیادی را به چشم خود می‌دیدی. بر روی سنگ‌های قلعه، نوشته‌ی متعلق به اورارتوها بود، همچنین صدها قسمت تاریخی در آن به چشم می‌خورد که اکنون اثری از آنها نمانده است. به جای این آثار باستانی، سیمان و سنگ کنونی گذاشته‌اند. بطور خلاصه تاریخ در قلعه‌ی وان از بین رفته است."