رییس مشترک محبوس ه.د.پ در پیامی از زندان ترک‌ها را به یادگیری زبان کردی فراخواند

​​​​​​​صلاح‌الدین دمیرتاش ریاست مشترک اسبق حزب دمکراتیک خلق‌ها-ه.د.پ که از سوی رژیم ترک به اسارت گرفته شده و در حبس بسر می‌برد در پیامی به خارج از زندان از فعالیت مشترک جریان‌های سیاسی شمال کردستان اعلام حمایت نمود

دمیرتاش در این پیام که توسط وکلای وی به خارج از زندان ارسال کرده گفته است که در روی زمین هر زبانی ارزش مختص به خویش را دارد و کردی هم یکی از این زبانهاست. وی سپس پاسداری از زبان‌های ممنوع شده توسط رژیم‌ها را ارزشمند خوانده است.

 

رییس مشترک محبوس ه.د.پ با اشاره به فعالیت مشترک جریان‌های سیاسی شمال کردستان در زمینه زبان کردی می‌گوید:"فعالیت مشترک زبان کردی که در آمد شکل گرفت را مهم و ارزشمند می‌دانم. لازم است این بر این فعالیت نظارت شود تا نتایج آن عملی گردند و همگی بصورت فعال در این زمینه مشارکت کنند."

 

دمیرتاش افزوده است:"در حین اعلام وضعیت اضطراری بسیاری از کانال‌های تلویزیونی، روزنامه، مجلات و وبگاها، مهد کودک‌ و  آموزشکده‌‌ها پلمپ شدند. بلکه این بی‌وجدانی است که مانع به رسمیت شناختن و استفاده از زبان یک جامعه را گرفت و علی‌رغم فرصت‌های کمی که در این عرصه وجود دارد برای آن مانع تراشی شود. این مهم تنها به یادگیری زبان کردی محدود نمی‌گردد.

 

بدون شک باید به ممنوعیت‌های بی‌معنی بر زبان پایان داده شود. در مرحله‌ای بسر می‌بریم که صیانت از زبان مادری وظیفه‌ای همگانی است. زبان اقتدارگرایان که روزناه در رسانه‌ها و تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرد روز به روز عرصه را بر زبان مادری تنگتر می‌کند و سیستم آموزشی ترکیه که زبان کردی را انکار می‌کند به ناپدید شدن زبان کردی انجامیده است. مایه شرم است که چنین وضعیتی همچنان ادامه دارد."

 

رییس مشترک محبوس ه.د.پ در ادامه پیام خود به خارج از زندان بر نقش هنرمندان و خوانندگان در محافظت از زبان کردی تأکید کرده و گفت:"برای یادگیری زبان انگلیسی لازم نیست اهل انگلیس باشید. برای یادگیری ترکی هم مجبور نیستید ترک باشید. به همین روال برای یادگیری زبان کردی هم شرط کردبودن شما نیست. من تنها آنانی را که زبان مادریشان را بلد نیستند تشویق نمی‌کنم بلکه این فراخوانی به همگان است. زیرا ما با هم زندگی می‌کنیم. به همین دلیل لازم است به زبان یکدیگر احترام گذاشته و آنرا یاد بگیریم. چنین کاری ما را به دشمن همدیگر مبدل نمی‌کند بلکه زیباتر و نیرومندتر هم می‌شویم."