زنان ایرانی رتبه نخست خودسوزی در خاورمیانه را دارند

طبق آمارهای رسمی رتبه نخست خودسوزی خاورمیانه متعلق به زنان ایرانی است. آمار سازمان پزشکی قانونی ایران هم حاکی از میزان دو برابر خودکشی در میان زنان نسبت به مردان است

طبق آمارهای رسمی رتبه نخست خودسوزی خاورمیانه متعلق به زنان ایرانی است. آمار سازمان پزشکی قانونی ایران هم حاکی از میزان دو برابر خودکشی در میان زنان نسبت به مردان است

 

قوانین زن ستیزانه جمهوری اسلامی از عوامل اصلی خودکشی زنان در ایران است. در قانون اساسی ایران زن به عنوان شهروندی درجه دو بعد از مرد قرار دارد که حقوق اولیه و انسانی وی رعایت نشده است.

 

در قریب به چهل سال حکومت جمهوری اسلامی جایگاه اجتماعی زنان به شدت تقلیل یافته است. زنان از فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی و مدنی و .... منع شده و به خانه‌داری تشویق و وادار شده‌اند. انواع محدودیتها در همه عرصه‌ها دامنگیر زنان بوده و با ترویج مردسالاری خشونت علیه زنان روز به‌ روز افزایش داشته است.

 

زنان به دلیل نداشتن استقلال اقتصادی و وابسته بودن به مردها مجبور به پذیرش رفتارهای خشن و مردسالارانه شده‌اند و در صورت جدایی از خانواده و یا همسر هیچ قانونی برای حمایت از زن وجود ندارد. حق حضانت فرزندان همیشه با مرد است و مرد مالک اموال خود می‌باشد و در این میان سهم زن اصلا به چشم نمی‌آید، به همین دلیل، خودکشی برای بسیاری از این زنان آخرین راه پایان دادن به زندگی فلاکت‌بار است.

 

در جمهوری اسلامی زنان قادر به کسب مقامات بالای دولتی و حکومتی نمی‌باشند و برخلاف وعده‌های دروغین انتخاباتی در دولت ایران حتی یک وزیر زن وجود ندارد. علاوه بر این در مشاغل پایین نیز زنان با انواع تبعیض‌ها و برخوردهای نادرست مواجه هستند. در بسیاری موارد استخدام نمی‌شوند و گاها حتی مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند.

 

طبق آمار مرکز جامعه‌ شناسی ایران، هر روز بر تعداد زنان فراری و بی‌خانمان و تن فروشان افزوده می‌شود.

 

همچنین تعداد زنان سرپرست خانوار مجرد در حال افزایش است. زیرا براساس فرهنگ نادرست و بیمارگونه غالب بر ایران، ارزش زنان بر اساس ظاهر و سن آنها سنجیده می‌شود و زنانی که از همسران خود جدا می‌شوند قادر به ازدواج دوباره نخواهند بود.

 

آمار اعتیاد در میان زنان نیز به شدت در حال افزایش است ‌و سن اعتیاد در میان زنان نیز بسیار پایین است.

 

در این میان آزارهای جنسی زنان در جامعه‌ی ایران امری روزانه است ‌و بسیاری از زنان ایرانی مورد آزارهای جنسی به شیوه‌های مختلف قرار گرفته‌اند. سن قانونی ازدواج در ایران به حدی پایین است که بسیاری از ازدواجهای قانونی در واقع کودک آزاری محسوب می‌‌شود.