زیتون: رفتارهای خودسرانه به شیوه‌ای برای شکنجه‌ی زندانیان مبدل گشته است

​​​​​​​عبدالله زیتون رئیس شاخه‌ی نهاد حقوق بشر در آمد اعلام کرد، در بیشتر زندانهای رژیم آ.ک.پ حقوق بشر پایمال شده است. وی گفت به بهانه‌ی وجود وضعیت امنیتی در زندانها خشونت بر ضد زندانیان افزایش یافته است

با آغاز دوره تازه استبداد در ۲۴ جولای سال ۲۰۱۵، نقض گسترده حقوق بشر در زندانهای ترکیه بسیار افزایش یافته است. شکنجه، برخورد نادرست و خشونت در زندانها امری عادیست. درخواست زندانیان برای انتقال به زندانهای نزدیک به محل زندگیشان نادیده گرفته می‌شود. نامه فرستادن و گرفتن بسیار به سختی انجام می‌شود. کتابهای زندانیان را توقیف کرده و رفتارهای خودسرانه بر ضد زندانیان انجام می‌دهند.

 

عبدالله زیتون رئیس شاخه‌ی شبکه‌ی حقوق بشر- ایهاده در آمد در این مورد با خبرگزاری فرات سخن گفته است.

 

روئسای زندانها زیر نظر قدرتهای سیاسی هستند

زیتون گفت: روئسای زندانها زیر فرمان قدرتهای سیاسی هستند.

 

وی گفت: در مورد بخش وسیعی از نقض حقوق زندانیان اطلاع دقیقی نداریم. دلیل آن هم این است که مسئولین زندان به زندانیانی که مورد خشونت قرار گرفته‌اند اجازه‌ی سخن گفتن در این زمینه را نمی‌دهند. مسئولین زندان به حقوق زندانیان توجهی نمی‌کنند و با شیوه‌های مختلف حقوق آنها را پایمال می‌کنند.

 

زیتون در ادامه گفت: حتی در مورد وضعیت سلامتی زندانیان بی‌توجهی صورت گرفته و از درمان آنها ممانعت به عمل می‌آورند. در زندانهای خارپت، پاتنوس و تارسوس بسیاری از حقوق زندانیان پایمال می‌شود.

 

زیتون در ادامه‌ی سخنانش گفت: فشار و اعمال زور در زندانها نشانه‌ی ادامه‌ی سیاست شکنجه می‌باشد، به خصوص تا بحال هیچ کس به دلیل شکنجه و بدرفتاری با زندانیان مورد بازپرسی قرار نگرفته است. زیرا قدرت سیاسی دادگاهها را به کنترل خود در آورده است. به همین دلیل شکنجه و مجازات زندانیان خارج از قانون انجام می‌شود.

 

زیتون به این مسئله اشاره کرد که در زندانها کسانی وجود دارند که دارای بیماریهای صعب العلاج هستند و این افراد باید سریعا آزاد شوند. ایهاده آمار ۶۰ تن از این زندانیان را منتشر کرده است.

 

زیتون گفت: یکی از زندانهایی که بیشترین آمار پایمال کردن حقوق بشر را دارد زندانهای شماره ۱ و ۲ خارپت است. وی گفت علی رغم آنکه قانون اجازه‌ی توقیف کتاب در زندانها را نمی‌دهد اما در این زندانها با حمله به اتاق زندانیان کتابهای آنها جمع‌آوری می‌شوند. همچنین به زندانیان اجازه‌ی استفاده از کتب کردی داده نمی‌شود.

 

وی گفت، نامه‌هایی که توسط زندانیان سیاسی نوشته می‌شوند توقیف شده و اجازه‌ی خواندن آنها به زندانیان داده نمی‌شود. زندانیان بارها نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند.