زیلان تانیا: نقاط ضعف و قوت ایران را باید درون آن جستجو کرد

زیلان تانیا ریاست مشترک جامعه دمکراتیك و آزاد شرق کردستان طی گفتگویی با بهار آورین در برنامه راوین تلویزیون آرین در رابطه با سرنوشت ایران صحبت کرد و مطالب مهمی در مورد نگاه کودار بر زبان آورد.

زیلان تانیا ریاست مشترک جامعه دمکراتیك و آزاد شرق کردستان طی گفتگویی با بهار آورین در برنامه راوین تلویزیون آرین در رابطه با سرنوشت ایران صحبت کرد و مطالب مهمی در مورد نگاه کودار بر زبان آورد.

 

زیلان تانیا با یادآوری آنکه اعتراضات در سال ٩۶ نتیجه عدم هرگونه تحول در حاکمیت ایران در راستای تحقق بخشی به مطالبات مردم بود گفت معترضان خواستار رفتن این رژیم شدند که به درازای عمر خود قابلیتی برای حل انبوه مشکلات از خود نشان نداده است.

 

وی تصریح کرد در جریان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهری و روستایی نیز هیچ فرصتی به مردم داده نشد که بتوانند قبول مسئولیت کنند و تغییری در روند کنونی ایجاد کنند.

ریاست مشترک کودار علت اصرار حاکمیت بر منطق همیشگی خود علیرغم وجود نارضایتی داخلی و تهدیدهای خارجی را خشك‌اندیشی حاکمان مرکزگرای ایران دانست که می‌خواهند امپراتوری صفوی را زنده کنند و تصورشان این است که وقت رسیدگی به مسائل داخلی نرسیده است.

 

زیلان تانیا به فروپاشی اجتماعی در ایران که بخشی از آن حاصل محرومیت کامل زنان از انواع حقوق انسانی و سرگردانی جوانان است اشاره کرد و گفت آنچه که دارد روح می‌دهد یک نسل‌کشی فرهنگی به حساب می‌آید.

 

وی همچنین به بحران هویتی خلق‌های ایران و گروههای متنوع عقیدتی که از سوی حاکمیت سرکوب می‌شوند پرداخت و گفت هیچیک از جناح‌های حکومتی که برای رسیدن به قدرت رقابت می‌کنند چارەای برای این مشكلات ندارد.

 

ریاست مشترک کودار که معقتد است جامعه ایرانی تمایلی به مداخله خارجی علیه ایران ندارد گفت مردم این هشیاری رو از خود نشان می‌دهند که مداخله خارجی منجر به دمکراسی نمی‌شود و حکومت باید از خویشتن‌داری جامعه به عنوان فرصتی برای تغییر منش خود بنگرد.

 

زیلان تانیا قیام‌های مکرر که هم‌اکنون در اهواز ادامه یافته را نشانه آمادگی اجتماعی برای تغییر سرنوشت خود دانست و گفت حکومت چه بخواهد و چه نخواهد این تغییرات در راه است بس بهتر است صدای مردم شنیده شود.

 

وی تصریح کرد نقاط ضعف و قوت ایران را باید درون آن جستجو کرد، اگر ایران دمکراتیك شود قدرتمند خواهد بود در غیر اینصورت در منگنه قرار دارد و ضعیف است. این حکومت است که ترجیح می‌دهد کدام راه را انتخاب می‌کند.

 

 ریاست مشترک کودار در واکنش به احتمال خروج امریکا از توافق برجام و استفاده از گزینه نظامی علیه ایران نیز توضیح داد این نوع مداخلات هیچ نوع مشروعیتی ندارد اما واقعیت این است که در شرایط فعلی می‌تواند تحمیل شود.