سازمان ملل؛ ایران موظف به اعلام سرنوشت و محل دفن چهار زندانی سیاسی کرد است

سازمان ملل مقامات ایران را موظف به اعلام سرنوشت و محل دفن چهار زندانی سیاسی کرد اعدام شده نمود

   بر اساس گزارش کارگروه سازمان ملل درباره‌ی ناپدید شده‌های قهری یا ناخواسته، چهار زندانی سیاسی کرد با نامهای فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، علی حیدریان و فرهاد وکیلی با عنوان ناپدید شده‌های قهری شناخته شده‌اند.

   بر این اساس سازمان ملل مقامات ایران را موظف به مشخص کردن سرنوشت این چهار تن و اثبات ادعای اعدام آنها نموده و در صورتی که این ادعا درست باشد باید محل دفن آنها مشخص و به خانواده‌هایشان اعلام شود.

   این کار گروه، در نشست شماره ۱۱۸، طی سند شماره A/HRC/WGEID/118/1 چهار زندانی سیاسی کرد اعدام شده را به عنوان ناپدید شده‌های قهری به رسمیت شناخت.

   در این گزارش آمده است که ناپدید شدگی قهری نقض مداوم حقوق بشر است و مشمول گذشت زمان نمیشود و تا زمانی که فرد ناپدید شده پیدا نشود ویا سرنوشتش کاملا مشخص نشود، تحقیقات ادامه خواهد یافت.

   فرزاد کمانگر معلم و فعال حقوق بشر، شیرین علم‌هولی، فرهاد وکیلی و علی حیدریان در ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳٨۹ پس از طی یک روند قضایی مملو از نقص، در میان اعتراضات گسترده‌ی خلق کرد و روژهلات کردستان و اعتراضات جهانی، به طور مخفیانه و بدون اطلاع وکیل و خانواده‌ی آنها در محوطه‌ی پارکینگ زندان اوین اعدام شدند.

   پس از گذشت ۱۰ سال هنوز محل دفن این چهار تن به خانواده‌ی آنها اطلاع داده نشده و رژیم ایران هیچ سند و مدرکی مبنی بر اعدام آنها به نهادهای بین‌المللی ارائه نکرده است.