سال ٢٠١٧ سالی آکنده از جنگ و مبارزه بود/حکام جنوب بجای فرافکنی به حال خود بنگرند

بسه هوزات و جمیل باییک رؤسای مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان تحولات مربوط به سال ٢٠١٧ در کردستان، ترکیه و عراق را در گفتگو با تلویزیون "مدیا هابار" مورد ارزیابی قرار دادند و افزودند:" ٢٠١٧ سالی آکنده از جنگ و مبارزه بود."

بسه هوزات و جمیل باییک رؤسای مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان تحولات مربوط به سال ٢٠١٧ در کردستان، ترکیه و عراق را در گفتگو با تلویزیون "مدیا هابار" مورد ارزیابی قرار دادند و افزودند:" ٢٠١٧ سالی آکنده از جنگ و مبارزه بود."

 

بسه هوزات در آغاز سال ٢٠١٧ را سال جنگ و مبارزه سرتاسری نامیده و از تلاش‌های رژیم فاشیست ترکیه برای نابودی گریلا از زمستان سال گذشته و پایان دادن به مسئله کردها با توسل به قتل‌عام خبر داد. اقدامات رژیم ترکیه در سرکوب سرتاسری عرصه سیاسی کردها و آزادیخواهان ترکیه و جنگ فراگیر علیه نیروهای گریلا از سوی رژیم ترکیه اعمال شد که با تدابیر نیروهای انقلابی با شکست مواجه شد.

 

هوزات از مقاومت سرتاسری نام برد که به برنامه جنگ‌طلبی، کشتار جمعی و نابودی رژیم حاکم ترکیه را ناکام گذاشت و از جنگ‌های گریلایی بزرگ در طول سال سخن به میان آورد. به گفته هوزات گریلا با مبارزه حاکمیت خود در عرصه‌های فعالیتی شمال کردستان را ادامه می‌دهد و در این راستا شکست‌های سنگینی را بر ارتش و دولت ترکیه تحمیل کرده است. بسه هوزات از تمام گریلاهای شهید سال ٢٠١٧ از جمله فرمانده شهید "دلال آمد" یاد نمود.

 

بسه هوزات در بخشی دیگر از سخنان به برنامه‌های کنفدرالیسم جوامع کردستان در سال ٢٠١٧ و نتایج آنها پرداخت:" ما سعی نمودیم که در تمام عرصه‌ها فعالیتی موفق را به انجام رسانیم. اما در برخی عرصه‌ها نتایج کاملا مطلوبی که به نابودی رژیم فاشیست بیانجامد فراهم نشد. هدف ما نابودی این رژیم اقتدارگرا بود و در این راستا گامهای بزرگی برداشتیم. در واقع مبارزه ما رژیم را به بحرانی ریشه‌ای و فروپاشی کامل سوق داده است."

 

ریاست مشترک ك.ج.ك در ادامه ضمن یادآوری جنگ گریلایی دفاع از خلق کردستان در شمال میهن، افزود:" جنگ گریلا حقایق را به همه نشان داد و پ.ک.ک روز به روز در کردستان و منطقه بزرگتر شد و خود را به همه شناساند."

 

ایشان اظهار نمود:"خلق کُرد در دمکراتیک نمودن منطقه به بازیگری اصلی مبدل شده است و با پیروزی رقا به فاشیسم داعش پایان داد. در واقع آ.د.ک با شکست داعش شکست را تا مغز خود احساس کرد و به همین دلیل هم اقتدار نیروهای فاشیست ترکیه [آ.ک.پ/م.ه.پ] وارد مرحله فروپاشی شد."

 

بجای فرافکنی به حال و روز خود بنگرند

جمیل باییک رییس مشترک ک.ج.ک در سخنان خود به ارزیابی وضعیت جنوب کردستان پرداخته و از لزوم بازنگری جریانهای جنوب کردستان در حال و روز خود بجای فرافکنی سخن به میان آورد.

 

ریاست مشترک ک.ج.ک وضعیت جاری در جنوب کردستان را نشانه عملکرد احزاب و جریانهای حاکم در این بخش از میهن خواند و یادآوری کرد:"این سیاست نه تنها برای کردها مفید نبوده بلکه زیان‌آور بوده است."

 

ایشان در این رابطه افزود:"حتی نسبت به آنچه روی داده خودانتقادی هم دیده نشد، همان سیاست ادامه دارد ، همان حکومت همان سیاست‌ها را بر خلق تحمیل می‌کند و با این همه از نیروهای استعمارگر برای فشار بر خلق جنوب دعوت می‌نامید."

 

باییک به اقتدارگرایان در جنوب پیشنهاد کرد که به جای فرافکنی به ارزیابی حال و روز خود بپردازند. وضعیت جاری ثمره عملکرد خود آنان و نشانه عدم استحقاق رهبری آنان است. ایشان افزود:"بهتر است در مقابل خلق به خودانتقادی روی آورند و شکست را بپذیرند. بهتر است سیستم مدیریتی دمکراتیک شکل گیرد. سیاست و جامعه جنوب کردستان باید دمکراتیزه شود و مسائل با حکومت عراق هم از راه گفت‌وگو و مذاکره حل شوند. باید برای دیگر بخش‌های کردستان هم سیاست اتحاد ملی اساس قرار داده شود. چارەیابی با این راهکارها میسر است. حکومت فعلی وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند."

انقلاب روژاوا با مبنا قرار دادن ملت دمکراتیک به پیروزی می‌رسد

جمیل باییک ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کردستان-ك.ج.ك با اشاره به تفاوت‌های جنوب و روژاوای کردستان اظهار نمود:"وضعیت در روژاوا و جنوب با هم متفاوت است. در جنوب دولت_ملت مبنا قرار داده شد و این در حالی است که در روژاوا ملت دمکراتیک مبناست. این دو کاملا با هم متفاوتند و سیاست‌ و نتایج متفاوتی را هم به دنبال دارند. روژاوا هر روز دستاورد تازه‌ای را کسب می‌کند، جنوب کردستان هم با طرز فکر دولت‌-ملت هر روز با بحران دیگری روبرو می‌شود و شکست می‌خورد. سیاست جنوب کردستان شکست را به خلق کردستان تحمیل می‌کند. مبحث همه‌پرسی (رفراندوم) را در جنوب کردستان مطرح نمودند. دولت_ ملت چه بر سر جنوب کردستان آورده بر همگان عیان است. این سیاست هیچ دستاوردی برای کردها در بر ندارد و نخواهد داشت. راه پیروزی همان ملت دمکراتیک است. زندگی مسالمت آمیز با دیگر خلق‌ها به پیروزی دست می‌یابد. اگر خلق جنوب کردستان امروز روژاوا را همچون الگویی برای خود مدنظر قرار داده به این دلایل است که از سرگذشت خود تجربه کسب نموده و نمونه روژاوا را مایه پیروزی کردها می‌داند."

 

پیروزی با خط دمکراتیک و آزادیخواه است

بسه هوزات ریاست مشترک ک.ج.ک در پایان با اشاره به شرایط جاری در جنوب میهن گفت:"خطرهای بزرگی جنوب کردستان را تهدید می‌کنند. ذهنیت کلاسیک و مرتجع ملی‌گرایی دستاوردهای جنوب را با تهدید‌های جدی مواجه کرده است. از چهل سال پیش جنوب کردستان برای دستیابی به زندگی آزاد می‌کوشد و در شش سال گذشته مبارزه علیه ملی‌گرایی کلاسیک و مرتجع وارد مرحله تازه‌ای شده است. خطمشی ملی‌گرایی نفس‌های آخر را می‌کشد و خطمشی آزادیخواهی دمکراتیک به سوی پیروزی در حال اوج گرفتن است."