"سال ٢٠١٨ سال پیروزی نیروهای دمکراتیک، آزادیخواه و اجتماعی است" [بخش دوم و پایانی]

مراد کاراییلان در مصاحبه با خبرگزاری فرات، جنگ سال ٢٠١٧ و چشم‌اندازهای سال ٢٠١٨ را ارزیابی نمود. بخش اول این گفت‌وگو دیروز و بخش دوم و پایانی آن اکنون منتشر می‌شود

-:با نتایجی که در سال گذشته بدست آمده، سال آینده گونه آغاز خواهد شد؟

_:می‌توان گفت که سال ٢٠١٧ برای گریلا مرحله‌ی دشواری بود و بسیاری از رفقای ارزشمند خود را از دست دادیم، لیکن با وجود همه‌ی مشکلات به مرحله‌ای از جنگ گریلایی مطابق با راهکاری جنگ حرفه‌ای دست یافته‌ایم و رفقای گریلا خود را با چنین مرحله‌ای تطبیق داده‌اند.

برای همین از نیمه‌ی سال به بعد، گریلا به نقطه‌ای رسید که توانست در برابر حملات هوایی، از خود محافظت و عملیات‌های وارونه‌ی موفقی را انجام دهد و تعداد تلفات خود را نیز به حداقل برساند. در مقابل تلفات دشمن بیشتر گردید. در فصل، عملیاتی بزرگ در ''بستلر" که در آن رفیق ''دلال و آزه' به شهادت رسیدند، هم چنین در دیرسیم، یک تیم از نیروهای ارزروم دچار خساراتی  شدند و تعدادی از رفقا به شهادت رسیدند. این شهادت‌ها اکثرا بدین شکل صورت گرفت که استخبارات ترکیه با جای دادن سنسورهای استخباراتی در برخی از اقلام مصرفی، مکان رفقا را تثبیت و به آنان حمله نمودند. البته هر گریلایی که در مناسبات خود هوشیار و سازماندهی شده عمل نماید، همه‌ی ادوات و تکنیک‌های استخباراتی را کشف خواهد نمود. متاسفانه در برخی ازنقاط رفقای ما کم‌کاری نموده و خلأهایی کوچکی را در به دولت ترکیه واگذار نمودند. بایستی دیگر در مقابل این راهکارهی قدیمی هم گریلا و هم میهن دوستان با تدبیر عمل نمایند. این موضوع بعدا بطور وسیعتری ارزیابی می‌شود. 

 

دولت ترکیه بنام استخبارات خیلی‌ها را به بازی می‌گیرد. برای اینکه آنان را جاسوس خود سازد از راهکارهای بسیاری استفاده می‌کند. افراد را ارعاب، تهدید و تحت نظر قرار می‌دهد، تصاویر آنان را ضبط و برعلیه‌شان بکار می‌گیرد. برای اینکه آنان را جاسوس‌های دوجانبه گرداند، آنان را تحت فشار قرار می‌دهد. برخی را به بحث می‌کشاند و می‌گوید مسئله‌ی کرد چگونه باید باشد؟ از جنگ روانی برای سیاه‌نمایی و ناامید کردن استفاده می‌کند؟ با اسلوبی نرم آنان را به بحث می‌کشاند، سپس از همه‌ی تاکتیک‌هایی که جاسوسی را تحمیل می‌کنند، استفاده می‌کند.

 

میت- سازمان استخبارات ملی ترکیه در رأس امور قرار دارد. همچنین ژاندارمری‌ها و  پلیس نیز با راهکارهای پلید در صدد شکستن اراده انسان برمی‌آیند. ترویج فحشا و مواد مخدر، زمینه‌ی جاسوسی را فراهم می‌آورند. همراه با راهکارهای جداگانه، سنسورهای مکان‌یاب و وسایل تکنیکی گوناگون را بکار می‌گیرند. مکان واحدهایی را که در مقابل آنها زیاد هوشیار نیستند، تثبیت نموده و با حمله‌ی هوایی آنها را هدف قرار می‌دهند. بهمین علت گریلا باید هوشیارتر، سازمانی تر و حساستر باشد. با عملکرد غیر قابل انعطاف و راهکارهای قدیمی نمی‌توان تلاش‌های استخباراتی دشمن را ناکام گذاشت. واحدهای گریلایی که با هوشیاری بیشتر، نظام داخلی، با رمزگزاری و سریت لازم عمل می‌نمایند، قادر به شکست سیستم کنترل دشمن خواهند بود. اگر توجه کنیم باز هم انسان عاقل، هوشمند، متفکر و سازمان یافته تعیین کننده است و اگر ما به این سطح برسیم، همه‌ی تلاش‌‌ها و تکنیک‌های دشمن بی نتیجه خواهد ماند.

 

عیان است که دشمن با تمام توان خود در تنگنا قرار گرفته است. در برنامه‌های سیاسی ما نمی‌خواهیم ارزیابی وسیعی را کرده باشیم. لیکن ما می‌دانیم بسیاری از دولت‌ها وجود دارند که وزرای دولت استعمارگر ترکیه نمی‌توانند به آنجا بروند. آنها منزوی شده و آبرویی برایشان باقی نمانده است.

همه‌ی افکار عمومی جهان به دیکتاتوی اردوغان واقف شده‌اند. اردوغان هر چقدر عکس‌العمل‌های علیه خود را بمانند واکنش علیه همه‌ی ترکیه نشان دهد، حقیقت اینست که  همه‌ی جهان از ریاکاری دیکتاتوری اردوغان، دزدی‌هایش، جنایت‌های وی [در کردستان و ترکیه] و در مقابل آن واکنش نشان می‌دهند. در تاریخ اولین بار است که جمهوری ترکیه تا این حد منزوی شده است. هر روز فسادشان بیشتر برملا می‌شود. هرچند با نیروی بزرگ رسانه‌ای درصدد مخفی نمودن واقعیت هستند ولی قادر به پنهان نمودن اثرات آن نیستند. حقیقت کردستان حقیقتی عظیم است، آنهایی که آن را انکار می‌کنند، نمی‌بینند و هیچگونه حقی را روا نمی‌دارند، ناچارند که نابود شوند.

دولت ترکیه بمدت ۶ سال است که از هیچ تلاشی علیه روژاوا صرف‌نظر نکرده است. از تبهکارانی چون داعش و النصره حمایت کرد، به آنان پول داد و هر آنچه لازم داشتند برایشان فراهم شد. آیا توانست جلوی انقلاب روژاوا را بگیرد؟ خیر. زیرا انقلاب روژاوا حقیقتی بزرگ می‌باشد که از بطن حقایق جامعه بیرون آمده است. قادر به نابودی خلق کُرد نه در داخل مرزهای ترکیه و نه بیرون از آن، نیستند. برای اینکه بر این موصوع اصرار می‌ورزند هم در سطح جهانی و هم در منطقه به وضعیت دشواری افتاده و تحت فشار قرار گرفته‌اند.

 

برعلیه مقاومت خلق ما و گریلا بی‌نتیجه مانده‌اند. ظلم و ستم‌‌هایشان گریبان خود آنان را گرفته است. برای همین ناچارا شکست خورده‌اند. آنها پیروز نخواهند شد و نابود می‌گردند.

نه تنها گریلا، بطورکلی جنبش آزادی کردستان در چهلمین سالگرد پ.ک.ک، برآنست که در سال ٢٠١٨  گامهای بزرگی را بردارد. نه تنها از لحاظ نظامی، بلکه از لحاظ اجتماعی، دیپلماسی و هر موضوع دیگری، برعلیه رژیم استعمارگر و نژادپرست ترکیه، انقلاب کردستان همراه با دوستان خود و با همکاری نیروهای چپ – سوسیالیست ترکیه، با ایجاد هماهنگی‌های بیشتر در برابر موج فاشیست آ.ک.پ و م.ه.پ مقاومتی اساسی را در برنامه‌ی خود جای داده است.

 

همچنان که گفته شد، گریلای آزادی کردستان نیز سال قبل را بمانند سال تغییر و روزآمد نمودن شیو‌ه‌های گریلایی مطابق جنگ نوین پشت سر نهاد. در سال آینده بر اساس تجربه‌های گرفته و تدارکات انجام شده، عملکردی حرفه‌ای‌تر را از خود نشان خواهد داد. بدون شک با واحدهای کوچکتر و درعین حال حرفه‌ای‌تر، با تاکتیک‌های جداگانه و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر هم در ارتفاعات و هم در دشت‌ها، مقاومتی بی‌نظیر را از خود به نمایش گذاشته و سطح مبارزاتی خود را بالاتر و جنگ را به حد اعلا خواهد رساند. زمینه فراهم است و در این وضعیت در هیچیک از ایالت‌ها خلأی وجود ندارد. سیستم گریلایی زنده، پویا و نیرومند می‌باشد. اگر در مناطقی شهادت نیز صورت گرفت، فورا می‌تواند خود را بازسازی و ترمیم نماید. بهمین جهت می‌توانیم بگوییم که سال پیش رو(٢٠١٨) سال بزرگی خوهد بود.  

 

-:به نظر شما سال ٢٠١٨ از سال ٢٠١٧ دشوارتر خواهد بود؟

_:دشوار بودن سال آتی به جنبه‌های مختلفی وابسته می‌باشد. از همین حالا معلوم است که سال ٢٠١٨ برای جنبش آزادیخواهی کردستان و نیروهای انقلابی، آوانتاژهای مهمی را با خود بهمراه دارد. قبل از هر چیز معلوم است که جنگ خاورمیانه در سال جدید نیز به شیوه‌های گوناگون ادامه پیدا خواهد کرد. در این جنگ طرفهای نژادپرست، ملی‌گرا و دیکتاتور محکوم به نابودی هستند و نیروهای دمکراتیک که خلق را اساس گرفته و دارای پروژه‌های حل، پیروز میدان خواهند بود.

 

تحولاتی که در این اوخر در کردستان و منطقه روی دادند، صحت پارادایم رهبر آپو را بار دیگر به اثبات رساند. کردها و عرب‌‌‌ها می‌توانند با شیوه‌ای مشترک و هماهنگ با همدیگر از این پارادایم استفاده نمایند و سیاستی صحیح را بیافرینند. در مقابل مدرنیته‌ی سرمایه‌داری، پارادایم رهبر آپو در مورد مدرنیته‌ی دمکراتیک، نه فقط برای پ.ک.ک بلکه برای هرکسی روشنگر راه است. در انقلاب روژاوا دیده می‌شود که خلق‌های عرب، آشوری، سوریانی بر مبنای دستورالعمل ملت دمکراتیک رهبر آپو، چگونه در همزیستی‌ای مسالمت آمیز مشترک شده‌اند. این راه انقلاب خاورمیانه را نشان می‌دهد.

 

در نمونه‌ی اخیر در جنوب بار دیگر آشکار گردید که ذهنیت ملت– دولت با خود راه‌حلی را به دنبال ندارد. تفکر دولت– ملت راه را بر بحران، جنگ و خونریزی باز خواهد نمود. برای همین معلوم گردیده خط مشی رهبر آپو که برادری خلق‌ها را اساس و برابری و صمیمیت را بوجود آورده و آزادی زن را مبنا قرار داده است، پیروز خواهد شد. برای همین عیان است که خط مشی رهبر آپو در منطقه، طرفداران بیشتری خواهد یافت. 

 

دولت ترکیه چقدر بر تحمیل جنگ و انزوا اصرار می‌کند اما از لاپوشانی حقیقت عاجز است. امروز خط‌مشی رهبر آپو هم در کردستان و هم در منطقه به خطمشی اساسی تبدیل شده است. برای همین سال ٢٠١٨ نسبت به سال ٢٠١٧ از تمام جهات دارای فرصت‌ها و امتیازات بیشتری می‌باشد. امتیازات بیشتری را به ما می‌دهد زیرا خط‌مشی ما حقیقت خود را اثبات نموده است. دیگر اینکه حملات گوناگون دشمن پوچ شده‌اند. بهمین جهت می‌توانیم بگوییم که در سال ٢٠١٨ راه مبارزه فراگیر مهیا شده است. یقینا سال ٢٠١٨ سال دشوارتری خواهد بود. احتمال دارد که جنگ شدیدتری روی دهد ولی زمینه‌ی مناسبی نیز برای پیشرفت‌های انقلابی وجود دارد. بهمین جهت سالی پیش روی ماست که نیروهای انقلابی قادر به کسب دستاوردهایی می‌باشند. ما اینگونه می‌اندیشیم.